Project Open Leerruimte Campus Tant ASO afdelingen van Middenschool en Koninklijk Atheneum Roeselare Hugo Verrieststraat 68, 8800 Roeselare.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HASSELT FAIRTRADEGEMEENTE Campagne “Ik ben verkocht” September 2007.
Advertisements

Wereldburgerschap Zaakvakonderwijs in (inter) actie?!
Persmap wielerkoers Belgisch kampioenschap voor boeren en boerinnen
Brede School Koninklijk Atheneum Hoboken
Vooronderzoek visual knowledge building Op welke manier construeren leerlingen kennis aan de hand van beelden?
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
De historie & de toekomst
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
1 Presentatieavond Technologie en Dienstverlening Leerjaar 3 en 4 8 februari 2011.
Ict - beleidsplan
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Schoolpartnerschappen in Europa
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Brainstorm nieuwe activiteiten Parochieavond 16 maart 2009 Salvator-Maria parochie.
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Project Sponsoring Kenia
P. 1 6 december 2008 Gaat samen ook? Interculturaliseren van sociaal-cultureel werk Janna Moonens Vlaamse Gemeenschapscommissie studiedag Masereelfonds.
Meeting Vlaamse ASP- scholen Overzicht van mogelijke initiatieven rond internationalisering in het onderwijs.
Module school en samenleving
Onderwijsinspectie zegt: “als een school systematisch en doelgericht werkt aan het maximaliseren van de prestaties van haar leerlingen.
Respect op school Geen VOET om op te staan.
Convenant Opmaak strategisch plan operationeel actieplan 2008 Opmaak strategisch plan operationeel actieplan 2008.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
NATUUROUDERS Provincie West-Vlaanderen Dienst NME
Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs. Loopbaandebat/loopbaanpact leerplichtonderwijs Zomer 2010 : aankondiging loopbaandebat Problematiek :
Week van de armoede Platform Hulpverlening Gentbrugge – Ledeberg Dinsdag 07 september 2010.
Uitwisseling Ieper - Gliwice. Index Hoe het begon Bilateraal? Multilateraal? Ons project Help!
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
1 De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Roncalli en Mas. Inhoud 1.Wat is maatschappelijke stage 2.Urenverdeling 3.Wat kun je van je stage verwachten 4.Stageplaats 5.Wat moet je zelf regelen.
Welkom Afsluiting KC en hoe verder!. Klas 3 sluit kc af Klas 3 is laatste jaar van project Kunst & Cultuur. Leerlingen krijgen eindbeoordeling per vak.
Personeelsvergadering
Vmbo in beweging Waarom? Wat is het? Doel Wat gaan we doen? Wij doen mee.
ScaldWIN, Internationale Scheldeweek 2011 De Schelde, rivierstroom als levensstroom.
ICT – POWERPOINT OEFENING 2 Fevlado Federatie van Vlaamse DovenOrganisaties (vzw)
Internationale Activiteiten
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Herlancering educatieve website
in de Vrije Basisschool ‘OLVI De Reuzenboom’ in Boom.
In het centrum van de gemeente Meulebeke is de St.-Amandusschool gelegen.
Groepsverdeling Randvoorwaarden voor de groepsindeling: -de beschikbare formatie (leerkrachten / management, ib, etc) -de aantallen leerlingen.
Erfgoededucatie in het secundair onderwijs Een HEREDUC studiedag Brussel, 5 oktober 2006.
TECHNIEK OP SCHOOL IN DE 21 STE EEUW SYNERGIE PROJECT BC2000 Presentatie samenwerking Buninessclub 2000.
Presentatie Forum 22 mei 2011 Erfgoedcel k.ERF Subsidiereglement Erfgoedprojecten.
SYMPOSIUM En nu op weg naar het taalonderwijs van de volgende honderd jaar.
Brede School Update AV 8 juni Brede school – Waar gaat het over ? Doel: –nieuwe school –maatschappelijk engagement, integratie Middelen –PPS-structuur:
TC&M UNESCO unites us all.
P. 1 Onderzoek naar het aantal en de activiteiten van de allochtone vrouwenverenigingen Op basis van dossiers ingediend bij de Vlaamse Gemeenschapscommissie.
Werken aan de wereld Mbo-studenten als actieve wereldburgers (SBOS) Introductie.
“ “Milieu en zwerfvuil”. Stelling 1 “Soms gooi ik wel eens afval zo maar op de grond” Niet akkoord Akkoord “Soms gooi ik wel eens afval zo maar op de.
Leren in de beroepspraktijk
Worldschool. Wat is Worldschool?  Voortgezet onderwijs  Ontwikkelingslanden  Wereldwijde partners  Deskundigen uit verschillende landen  Deskundig.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Basisschool Op De Horst
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Loskuil -27 º º 38 S. Klue(Mr) Box 36, Bothaville 9660 Fb: Laerskool Loskuil.
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Inleiding © soc.kuleuven.be/prijssociologie. Wat en waarom? © soc.kuleuven.be/prijssociologie.
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Waarom we dit project opstarten?
Rookvrije schoolterreinen: op naar 2020
Rookvrije schoolterreinen: op naar 2020
Communicatie CAR Tonté Chow – Dienst Communicatie Voorstelling:
Welkom, het is fijn om jullie hier vandaag allemaal te zien
Voortgangsrapport schooljaar Lokaal overlegplatform
Nadine Janssens (KS Leuven) & Karen Lahousse (KU Leuven)
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
Bibliotheek en erfgoed
Transcript van de presentatie:

Project Open Leerruimte Campus Tant ASO afdelingen van Middenschool en Koninklijk Atheneum Roeselare Hugo Verrieststraat 68, 8800 Roeselare

Project Open Leerruimte Het vak Project Open Leerruimte omvat 2 uren voor 5 en 6 ASO (seminarie- lessen in de vrije ruimte, d.w.z. uren die de school zelf mag invullen). Het is een volwaardig vak, opgevat als leerruimte: - de rapportcijfers worden voor een deel bepaald door zelfevaluatie en groepsevaluatie. - doel is niet het geven van leerstof, maar het aanleren van vaardigheden, zoals leren leren, communiceren, organiseren, werken met ICT, informatie opzoeken en verwerken, een goede paper schrijven

Project Open Leerruimte Het leren gebeurt door middel van projecten: -de leerlingen maken niet allen dezelfde opdracht die dan enkel door de leerkracht wordt bekeken; het gaat originele onderzoeksopdrachten die ook voor anderen interessant kunnen zijn -elk schooljaar wordt, naast een aantal kleinere projecten, één hoofdthema gekozen voor een groot project, dat eventueel de volgende schooljaren kan doorlopen. -concrete opdrachten i.v.m. sociale, culturele, historische, weten- schappelijke thema’s

Project Open Leerruimte De nadruk ligt op openheid: -er wordt dan ook gestreefd naar een samenwerking (zowel financieel als inhoudelijk) met personen en organisaties buiten de school: ouders, verenigingen uit het middenveld, instellingen uit de stad en de onderwijswereld. -het werk van de leerlingen is meer dan school- of thuiswerk: zij krijgen opdrachten buiten de school (soms buiten de gewone schooluren), vaak in samenwerking met onze partners. -er wordt gestreefd naar betrokkenheid met de leefwereld van de leerlingen, de omgeving van de school, de samenleving, de wereld

Enkele organisaties die reeds projecten steunden: Project Open Leerruimte

De openheid is niet neutraal: de leerlingen worden bij elk thema aangespoord na te denken over en blijk te geven van wereldburgerschap aanvaarding van diversiteit streven naar vrede burgerzin en solidariteit zorg voor andere levensvormen, natuur, milieu. Immers: Onze school, onze stad, ons land... ligt in onze wereld.

Project Open Leerruimte Schooljaar

Project Open Leerruimte Schooljaar De leerlingen bestudeerden de vervolging door de nazi’s van diverse bevolkingsgroepen (die elk een eigen gekleurde driehoek kregen in de kampen) de situatie van overeenkomstige bevolkingsgroepen vandaag: nog steeds discriminatie, maar ook aanvaarding van diversiteit. Het resultaat werd gepresenteerd in een tentoonstelling met bijhorend projectboek.

Schooljaar Twee panelen van de tentoon- stelling Project Open Leerruimte

Schooljaar Onze tentoonstelling werd opgesteld op de “Dag van de democratie” te Willebroek op 8 mei.

Met dit project werd de school laureaat bij de wedstrijd van Kleur Bekennen Schooljaar Project Open Leerruimte laureaat van de wedstrijd georganiseerd door het Ministerie van Onderwijs en het Centrum voor gelijke kansen en racismebestrijding Scholen voor democratie waarbij de leerlingen van 6 ASO een inleefreis wonnen naar Auschwitz.

Schooljaar Project Open Leerruimte Bezoek aan Auschwitz

Project Open Leerruimte Schooljaar

Project Open Leerruimte Schooljaar De leerlingen bestudeerden vrijwilligerswerk in het algemeen (juridisch, sociologisch, historisch, wereldwijd,...) elk een vereniging uit de eigen regio. Het resultaat werd gepresenteerd in een tentoonstelling met bijhorend projectboek. De leerlingen deden zelf ook vrijwilligerswerk bij de bestudeerde verenigingen en tijdens de verkoopsactie van Vredeseilanden.

Project Open Leerruimte Schooljaar Zicht op de tentoonstelling

Project Open Leerruimte Schooljaar De klas P.O.L. is verkocht.

Project Open Leerruimte Schooljaar Lynn deed vrijwillgers- werk in de tweedehands- winkel van het C.A.W.

Project Open Leerruimte Schooljaar De deelname aan de actie Vredeseilanden werd door de leerlingen op eigen initiatief herhaald in het volgende schooljaar.

Project Open Leerruimte Met dit project werd de school laureaat bij de Prijzen Burgerzin van Jeugd en civisme. Schooljaar

Project Open Leerruimte Schooljaar

Project Open Leerruimte Schooljaar De leerlingen bestudeerden het begrip erfgoed en gingen op zoek naar het verband met de toekomst: Wordt gewenst! Erfgoed door leerlingenogen bestudeerden culinair erfgoed: Van Rodenbach tot beryani organiseerden mee een tentoonstelling met persoonlijk en familiaal erfgoed van de leerlingen en het personeel van de Campus: Het blijft in de familie werkten mee aan een tentoonstelling rond het erfgoed van de school: Wordt verwacht in de klas! Erfgoed van de Campus Tant stelden een wandelzoektocht – wedstrijd samen rond erfgoed in de omgeving van de school: Blauwvoet en andere blijvers! Erfgoed van de Sint-Amandswijk te Roeselare.

Project Open Leerruimte Schooljaar Het resultaat was naast 5 brochures de deelname aan de Erfgoeddag 2008, met twee tentoonstellingen waarbij leerlingen een rondleiding verzorgden.

Schooljaar Uit de tento familiaal erfgoed Project Open Leerruimte

Schooljaar Uit de tento erfgoed van de school: panelen over onroerend erfgoed (de gebouwen)

Project Open Leerruimte Schooljaar Uit de tento erfgoed van de school: panelen over roerend erfgoed

Schooljaar Twee brochures Project Open Leerruimte

Met dit project werd de school laureaat van de wedstrijd 2008 georganiseerd door Kleur Bekennen 'Wedstrijd voor wereldburgers' waarbij scholen worden beloond die een leuk, interessant en origineel mondiaal project organiseren. Project Open Leerruimte Schooljaar

Project Open Leerruimte Schooljaar Het thema erfgoed werd verder uitgewerkt: deelname aan Open Monumentendag 14 september 2008 met voorstelling basreliëf van André Taeckens.

tentoonstelling in stadhuis “Patriottisme en pacifisme van Instituut Tant” Project Open Leerruimte Schooljaar

Project Open Leerruimte Schooljaar Het resultaat werd gepresenteerd in projectboek tentoonstelling Erfgoeddag leerlingen bestudeerden relatie erfgoed / oorlog en vrede en filosofeerden erover

Project Open Leerruimte Schooljaar Het resultaat werd gepresenteerd in brochure tentoonstelling Erfgoeddag leerlingen bestudeerden “jeugdvriendschappen van vroeger en nu” en filosofeerden erover.

Project Open Leerruimte Schooljaar Het nieuwe project Een filosofische tuin werd opgestart:

Project Open Leerruimte Schooljaar De schooltuin wordt omgevormd tot een filosofische tuin: er worden beelden en teksten aangebracht die verwijzen naar filosofische vragen en mogelijke antwoorden. De reële tuin wordt weerspiegeld in een virtuele tuin, de website De site biedt beelden en teksten aan de leerlingen, die op hun beurt eigen teksten bijdragen en discussiëren op het forum.

Project Open Leerruimte Schooljaar In onze filosofische tuin organiseren we i.s.m. diverse socio-culturele verenigingen filosofische lezingen niet alleen voor de leerlingen, maar voor alle geïnteresseerden.

Project Open Leerruimte Schooljaar Inhuldiging van de reële filosofische tuin, met toespraken van Enisa en Julie (5 ASO) en van prof. dr. Etienne Vermeersch

Project Open Leerruimte Schooljaar Andere realisaties: Brochure GWPProgrammaboek toneelActie Vredeseilanden

Project Open Leerruimte Schooljaar Met deze projecten werd de school voor de 2 e keer laureaat bij de Prijzen Burgerzin van Jeugd en civisme.

Project Open Leerruimte Schooljaar Wordt vervolgd…

Project Open Leerruimte Schooljaar