Onderzoeksmethoden en Technieken II

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Methoden en technieken/veldwerk tweede jaar sociale geografie
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
College 2 Between-subject en within-subject designs
Marktonderzoek als proces
Fasen van onderzoek Onderzoeksplan bureauwerk Dataverzameling
Risico’s en gevaren van techniek
Communicatie en draagvlakontwikkeling intern
Verstehende of interpretatieve benadering
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Proactive Recommendation System Loredana Falone MPC.
Zakelijk lezen Nederlands.
Meten en experimenteren
Xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Inleiding onderzoeksleer Helleke Hendriks docent werktuigbouwkunde voormalig productonderzoeker bij Consumentenbond xxxxxxxxxxxxx.
Thesisseminarie 4 Resultaten Correlatie en multiple regressie
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Kijken naar empirisch onderzoek (deel 1) Maandag 17 februari 2003 Empirische criminologie.
Marktonderzoek als proces
Hoofdstuk 1 De betekenis van onderzoek in het bedrijfsleven en zijn management – opzet van dit boek Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie,
Hoofdstuk 4 Een onderzoeksontwerp bepalen: het belang en de inbreng van onderzoeksfilosofieën, -methoden en -technieken Methoden en technieken van.
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Wetenschappelijke methode
Welkom 2de Bac HW Macro- Economie. Slide #2 Kennismaking / Inleiding 1. Handboek 2. Werkwijze / Evaluatie 3. Praktische Organisatie 4. Vragen / Opmerkingen.
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
Marktonderzoek MK02 MK02 HEO-CE1.
Wetenschapsfilosofie Werkcollege 2. Programma Opzet: 1. Vragen over het afgelopen hoorcollege 2. Vragen over de leesstof (studieboek en essay Popper uit.
ACADEMISCH SCHe vaardigheden - C1.1
Onderzoeksmethoden Blok 2, les 6/7 Mieke de Waal1 Collegeweek 7  Hoofdstuk 12: boek en vragen  Dr Stat  Observatieopdracht.
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Survey onderzoek Veldstudie waarin via een interviewmethode een stand van zaken wordt opgemaakt voor een representatieve steekproef enquêtes opiniepeilingen.
ANW - inductie & deductie
Onderzoeksmethoden en -Technieken II aanvullingen
Bijkomende Variabelen (Extraneous Variables)
Onderzoeksmethoden en -Technieken
Psychologische Test.
Je publiek aan het woord Hoe ga je beleidsmatig om met de stem van je publiek? Workshop - Dag voor Cultuurcommunicatie 13 december Gent.
Informatievaardigheden. Niveau 2. Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
Coderen.
Soorten en typen onderzoek
LEREN LEREN & PAL.
Volksuniversiteit Zwolle
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Methoden & Technieken van Onderzoek
onderzoeksvraag Soorten onderzoeksvragen Exploratieve onderzoeksvraag
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
‘Een heel onderzoek in 90 minuten. Kan dat?’
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Dr. Alyt Oppewal AVG opleiding
Oefening met atlas en kaarten
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Processen Knelpunten Oplossingen
Praktijkgericht onderzoek
Fabels en feiten 1ste bachelor psychologie
Praktijkgericht onderzoek
Titel van wetenschappelijk project
Cursus Interne auditor
Hoe verhoudt filosofie zich tot wetenschap?
1ste bachelor psychologie
Transcript van de presentatie:

Onderzoeksmethoden en Technieken II Prof. P. Theuns Vakgroep AROR 3C233 http://homepages.vub.ac.be/~ptheuns/

Handboek en studiemateriaal Larry B. Christensen (1997). Experimental Methodology (7th of 8th)Boston: Allyn & Bacon Transparanten … Oefeningen Dr. J. De Zeeuw (1995). Algemene Psychodiagnostiek I. Testmethoden (7de geheel herziene druk). Lisse: Swets & Zeitlinger

Oefeningen methodologie (15u) Organisatie / stof Leerstof: handboek Christensen bijkomend materiaal (oa. kwalitatief onderzoek, controleren voor 3de variabele) Oefeningen "bord" oefeningen taken Hoorcollege Methodologie (30u) Oefeningen methodologie (15u) Oefeningen "tests" (15u) Psychologische tests les zelfstudiecentrum

Examen Tentamen (januari) "Oefeningen" Op 10 punten Schriftelijk examen 1ste zittijd "Methodologie" Facultatief: mondelinge voortzetting (50%)

Waarom een cursus “wetenschappelijk onderzoek” de meeste psychologen doen het ooit bijna alle stof en inhoud van de opleiding is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek: om die kennis naar waarde te schatten is kennis ivm onderzoeksmethoden vereist lezen en interpreteren van wetenschappelijke literatuur of resultaten van wetenschappelijk onderzoek (eventueel zoals naar voor gebracht in populaire pers) eindverhandeling

Wetenschappelijk onderzoek beschrijvend experimenteel Secundaire bronnen Natuurlijke observatie Gevalstudie Correlatie studie Ex Post Facto onderzoek Survey Participerende obeservatie Oorzaak en gevolg Psychologisch experiment kwantitatief kwalitatief wetenschappelijk rapport

Bronnen van Kennis Alledaagse kennis Wetenschappelijke kennis vasthoudendheid (tenacity) bijgeloof gewoonte / vertrouwdheid intuïtie autoriteit “kennis” buiten verdenking kan fout zijn ! ... rationalisme, speculatie en logisch redeneren ondervinding (empiricism) “zelf gezien” consensus vastberadenheid / doorzettingsvermogen originaliteit expertise deductie en inductie observatie betrouwbaarheid

Wetenschappelijke kennis gebaseerd op feiten methodologie MINIMALISEERT invloed van persoonlijke overtuiging (valse) indrukken bias (systematische fouten) normen en waarden attituden en emoties door empirische testing die openstaat voor het publiek

Wetenschappelijke methode Stapsgewijs onderzoeksproces Probleemidentificatie -- Hypothese vorming probleem “onderzoekbaar” maken Opzetten van het experiment controle / meting van alle relevante variabelen Uitvoeren van het experiment deelnemers, instructies, medewerkers, debriefing, data Hypothesetoetsing “gepaste” data-analyse, interpretatie van resultaten Communicatie van onderzoeksresultaten wetenschappelijke publicatie

Thorne & Himelstein “Satanische teksten in rockmuziek” Religieuze groepen beweerden dat rockbands en platenfirma’s doelbewust satanische boodschappen verstopten in hun muziek Probleemidentificatie -- Hypothese vorming “suggestie kan leiden tot perceptie van satanische boodschappen, autoriteit versterkt dit effect” Opzetten van het experiment deelnemers random ingedeeld in 3 groepen met verschillende suggestie (instructie), beluisteren van muziek achterwaarts Uitvoeren van het experiment steekproef 1ste kan psycho, instructie: luisteren en reacties noteren, herkenbare woorden noteren, satanische boodschappen noteren Hypothesetoetsing vergelijken % deelnemers die “satanische” woorden noteerden Communicatie van onderzoeksresultaten artikel in wetenschappelijk tijdschrift “The Journal of Psychology”

Onderzoeksproces en onderzoeksrapport Hypothese Opzet Experiment Toetsing Rapportering Onderzoeksrapport Titel Abstract Introductie Methode Resultaten Conclusie Referenties Appendix

Wetenschappelijk onderzoek in praktijk bij ervaren onderzoekers lopen de verschillende stappen en fasen van onderzoek vaak dooreen en is er een wisselwerking tussen de fasen bij eerste onderzoek is het echter aangeraden de volgorde van de fasen meer te respecteren

Voordelen van de wetenschappelijke methode gegevens zijn het resultaat van systematische empirische observatie garanties voor objectieve observaties, vrij van opinies, systematische fouten, vooroordelen

Kenmerken van de wetenschappelijke benadering Controle (beheersing) het uitsluiten of constant houden van externe (intermediërende) variabelen: opsporen van oorzaken van observaties Operationele definities termen definiëren met operaties nodig om ze te meten verbetert communicatie, minimale ambiguïteit Replicatie Betrouwbaarheid van resultaten: bekomt men hetzelfde resultaat als men de studie herhaalt? (inter-groep, inter-subject, intra-subject)

Operationele definities Niet-operationeel Honger Goed verkoper Angst Operationeel 8u zonder voedsel verkoopt veel, geeft goede info, is behulpzaam, … responsen op vragenlijst, Galvanische Huid respons, Hoeveelheid uitwerpselen bij rat Probleem wordt met met verbale concepten (niet-operationeel) gesteld, daarna geoperationaliseerd. Conclusies van onderzoek in verbale concepten

Replicatie-onderzoek wordt vaak ondergewaardeerd Zelfde resultaten bevestiging van bevindingen Verschillend resultaat vroegere resultaten berusten op puur toeval kans  om nulhypothese te verwerpen terwijl ze toch juist is schijnbaar irrelevante variabelen spelen TOCH een cruciale rol (vb. ppn al dan niet toelaten om deelname te stoppen lijkt onbelangrijk maar heeft effect op verdragen van bvb vervelende stimuli) OF OF Replicatie-onderzoek wordt vaak ondergewaardeerd

Doelstellingen van wetenschap BESCHRIJVEN en VERKLAREN van fenomenen en ze daardoor ook kunnen VOORSPELLEN en CONTROLEREN BESCHRIJVEN (vb Piaget, Freud) VERKLAREN (antecedenten en oorzaken) VOORSPELLEN (vb “het weer”, “slagen aan univ”) CONTROLEREN (zelf gewenste fenomenen uitlokken door oorzaken te manipuleren)

Basishypothesen van wetenschap Echtheid van de dingen de dingen bestaan echt en zijn er niet enkel in onze gedachten Rationaliteit in een rationele wereld bestaan oorzaak en gevolg Regelmaat oorzaak-gevolg relaties bestaan overal en altijd op dezelfde wijze Ontdekbaarheid men kan de eenvormigheid in de wereld ontdekken Wetenschap is als een puzzle waarvan men eerst zelf de stukjes nog moet vinden

Theorie en Wetenschap Samenvatten en integreren van bevindingen Aanleiding geven tot nieuwe hypothesen

Kenmerken van een onderzoeker Nieuwsgierig Blijven zoeken naar Wat, Wanneer, Waarom, Hoe Geduldig Resultaten kunnen lang uitblijven Objectief Nastreven, maar menselijkerwijze onbereikbaar (normen / waarden / gender) Bereid tot verandering Steeds nieuwe benaderingen voor onopgeloste problemen blijven zoeken, durven “afwijken” van het “gewone”