Titelmodel Kijk onder beeld->model titel model om deze te wijzigen Het natuurlijk leren Een nieuw perspectief
Waarom moet het anders? Vastgelopen –management in de aansturing –docenten in het vakgebied Natuurlijk leren biedt nieuw perspectief
Paradigma A Kennis is objectief Kennis wordt overgedragen Leerkracht staat centraal Leren voor later Uitgangspunt de gemiddelde student
Paradigma B Kennis is subjectief (afhankelijk van de persoon) Ieder construeert de eigen kennis vanuit de kennis die al aanwezig is Er wordt een beroep gedaan op meerdere soorten intelligentie Uitgangspunt is de individuele student
Leren door intrinsieke motivatie Extrinsiek (afstandelijk of berekenend) door een toets Intrinsiek door: –interesse op te wekken voor de vakinhoud –een gedreven docent –zelf te doen (is niet gelijk aan zelf uitmaken hoe en wanneer)
Gemeenschappelijke begrippen Zelfstandigheid student Eigen initiatief student Aansluiten bij de belevingswereld van de student
Natuurlijk leren Paradigma B 360 graden feedback Inzicht in eigen kunnen en kennen Loskomen van het idee dat een geleverde prestatie precies te meten is Leerstof wordt niet meer stap voor stap aangereikt