De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Techniek Torens Wis en Wierig: Hoe creëer je een onderzoekende en zelfstandige houding bij opdrachten uit de Techniek Torens?’

Verwante presentaties


Presentatie over: "Techniek Torens Wis en Wierig: Hoe creëer je een onderzoekende en zelfstandige houding bij opdrachten uit de Techniek Torens?’"— Transcript van de presentatie:

1 Techniek Torens Wis en Wierig: Hoe creëer je een onderzoekende en zelfstandige houding bij opdrachten uit de Techniek Torens?’

2 Techniek Torens - Opvallende, vrolijke, gekleurde kasten. - 80 techniekopdrachten. - 10 techniekopdrachten per groep. - Laat alle thema’s van techniek aan bod komen. - Groep 5 tot en met 8. Thema’s en domeinen techniek Constructie Transport Productie Communicatie Elektrotechniek Chemie Duurzame energie

3 Beginsituatie TheoriePraktijksituatie Wis en Wierig + enquête Een professionele leerkracht, van wie je kunt leren. Hij legt niet alles uit, maar richt zich op het leerproces van zijn leerlingen. (Bosman, 2012) Terugkerend probleem: tijd tekort - Geen tijd om zich in te lezen. - Weinig kennis over techniek. Ruimte voor inbreng van de leerling, voor eigen wensen, oplossingen en creativiteit. (Rijn, 2012) Opdrachten stapsgewijs, weinig inbreng vanuit de leerling of eigen initiatief. Het kind moet gestimuleerd worden door bijvoorbeeld een rijke leeromgeving en genoeg invloeden van buitenaf. (Verhulst, 2005) Terugkerend probleem: tijd tekort.

4 Observatie - Zonder begeleiding aan de slag! - Groep 5 tot en met 8  totaal 40 opdrachten - Student als observator van 4 punten: - Duidelijkheid handleiding - Aanwezigheid materiaal - Eigen inbreng - Aantal gestelde vragen Uitkomsten: - Handleiding leerlingen erg onduidelijk - Eigen inbreng leerling minimaal - Missen van de essentie/doel van de les - Afwezigheid materiaal - Geen uitdaging Alles moet zo simpel mogelijk gemaakt worden, maar niet simpeler. ‘Albert Einstein’

5 Product - Probleemgestuurd Onderwijs (PGO) - De leerstof wordt aangeboden in de vorm van "open-einde" probleemstellingen. - Leerlingen werken samen in kleine groepen. - Belevingswereld - Identificatie - Open vragen - Leerkracht onafhankelijk - Zelfsturend - Werkblad Stappen werkbladVoorbeeld Kennismaking personagesAlex is een 9 jarige jongen die met veel enthousiasme naar school gaat. Alex is een stoere, etc, etc. Verhaal met probleemAlex heeft straf gekregen van zijn ouders omdat hij veel te laat thuis was van buitenspelen, zijn buurmeisje Kristel woont precies naast hem. Hoe te communiceren? StartvraagHoe zouden jullie het oplossen? Aan de slagVolg de stappen ReflectieHoe ging het? Extra’sWoordweb, feitjes, illustraties.

6 Aan de slag!

7 Tot slot -Zelfstandigheid kinderen -Interesse leerkrachten -Tijd -Scholing Techniek Torens techniek coördinator.


Download ppt "Techniek Torens Wis en Wierig: Hoe creëer je een onderzoekende en zelfstandige houding bij opdrachten uit de Techniek Torens?’"

Verwante presentaties


Ads door Google