070324 CEBECO / J. Haers SJ / 1 CEBECO Vormingsdag voor Bestuurders Werken in creatieve trouw aan het opvoedingsproject Heverlee, 24 maart 2007 Jacques.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
over het Vaderhart van God.
Advertisements

Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
De les van de graankorrel
Herkenning? Rot voelen? Leegte opvullen?
Is er leven na de dood?.
Woord van Leven Januari 2008.
Het seminarie Waar ik aan denk? Jezus zei: Als je bidt, wees dan niet als de hypocrieten, die opstaan in de kerk en op de hoek van de straat, zodat iedereen.
Visie, missie en kernwaarden
Cyclamen. Cyclamen Stilstand is achteruitgang! Groei is Leven!
Geloof in werking GEMEENTE DOK MARCEL GENEZING GAVEN VAN DE GEEST.
Wie of wat bepaalt jouw identiteit?
Evangelie der genade Vragen :
Zonde, de grootste vijand
9 Ik heb jullie liefgehad, zoals de Vader mij heeft liefgehad
DE GEMEENTE Jezus wil ons leiden naar,de tot volle wasdom gekomen volheid van Christus. Zalige gemeente van de Here Jezus Blessed, gezegend, bevoorrecht.
Woord van Leven April 2014.
Pastoraal op school.
Woord van Leven Februari 2010.
4 De kracht van de Geest.
Goed vs Fout  Leven vs Dood
Studiedag “Screening versus roeping?” MCNL – Amersfoort
Gelukkig Gereformeerd: avond 1
Ik leg mijn leven af.
Welkom WELKOM. 'Sterven is het uitdoven van een lamp, niet de vernietiging van het licht.'
HOEZO BIDDEN?.
Paulus' brief aan de Kolossers (4).
Medewerkers voor de “Goed voor elkaar” activiteiten voor de basisschoolkinderen uit groep 1-4.  19 september “Filmmiddag” vanaf 14:45 uur  26 september.
‘De vreugde des Heren’ The joy of the Lord.
Eerbied voor een keuze De hel bestaat niet … ?. Genesis 1:28 / 31   En God zegende hen en God zei tegen hen: Wees vruchtbaar, word talrijk, vervul de.
GENADE = FEEST Of toch niet?.
Om te genezen wie gebroken van hart zijn…
Wat doet de Heilige Geest?
De kerk: gegeven liefde, beloofde trouw - de poorten der hel zullen haar niet overweldigen -
Jezus geneest ook vandaag nog!?
Antwoorden op vragen over kerk, cultuur, Bijbelboeken, … & geloven.
WAT DOE IK HIER NOG...??1 WAT DOE IK HIER NOG…..??
Maar zo hebt u Christus niet leren kennen! Efeziërs
Vrolijk Grappen maken Lol TREUREN??? Carnaval 26 februari.
Welkom op TOV!.
Zing voor de Heer een nieuw lied, vertel iedereen hoe groot Hij is!
‘De weg, de waarheid en het leven’?
AAN UW TAFEL.
Liturgie 18 U hebt niet, zoals het volk destijds, voor een laaiend en allesverzengend vuur gestaan, of in dreigende duisternis en woeste wind, 19 noch.
Wandelen met de Ontzagwekkende
Leven zoals past bij God
Avondmaal: het nieuwe leven vieren
Doopdienst 22 juni 2014 Koen Minderhoud
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Preek Jakobus 2:
Romeinen 7:1 – 8:2 1Weet u dan niet, broeders en zusters, ik spreek immers tot mensen die de wet kennen, dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang.
Preek Hebreeën 4:
? ! Gods gerechtigheid... 1.
? Wat zegt de Bijbel erover?
Het christendom: een dwangbuis? Welkom in de kerk
Zie hoe Jezus lijdt voor mij
De wapenrusting van God 4. ZITTEN & STAAN.
Van boven bekeken Mind of Christ Want wie kent de zin des Heren, dat hij Hem zou voorlichten? Maar wij hebben de zin van Christus. (Jes.55:9)
Zingen Heer, U bent mijn leven, de grond waarop ik sta.
De doop in de Heilige Geest
Woord van Leven November 2014.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
In deze dienst zal Ds. A. Verbree voorgaan Na de zegen zingen we GK 132 : Schriftlezing: Johannes 15 : Tekst: Zondag 33.
In deze dienst zal Ds. A.P. Feijen voorgaan Na de zegen zingen we Ps. 33: 3, 4 Schriftlezing: Luk. 12: 1 – 7 Tekst: Zondag 9.
18 januari 2016  17 16        15       18.
Shema Yisrael … de ENE God…. Shema' Jisrael, Adonai Eloheinu, Adonai echad.
DE KIEZENDE GOD SPREEKT DOOR JEZUS CHRISTUS – WAT EEN ZEKERHEID! - welke zekerheid heb je over je uitverkiezing - 1. Zekerheid in Christus – - niet ‘later.
Voorganger:Ds. J. E. de Groot Welkom in deze dienst Schriftlezing:Johannes 16: 1 – 15.
Het nieuwe verbond Koen Minderhoud 22 mei Ps 25:14 (Herziene Statenvertaling) 14 Vertrouwelijk gaat de HEERE om met wie Hem vrezen, Zijn verbond.
Voorstelling van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST. Doel van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST Kinderen helpen om te groeien als mens en te bouwen aan een eigen.
Heidelbergse catechismus
Transcript van de presentatie:

CEBECO / J. Haers SJ / 1 CEBECO Vormingsdag voor Bestuurders Werken in creatieve trouw aan het opvoedingsproject Heverlee, 24 maart 2007 Jacques Haers SJ

CEBECO / J. Haers SJ / 2 het opvoedingsproject creatieve trouw werken aan

CEBECO / J. Haers SJ / 3 het opvoedingsproject creatieve trouw werken aan 1.Opvoeden tot vrijheid 2.Ontdekken en ontmoeten 3.Opvoeden vanuit en tot geloof 4.Zich bevrijden 5.Zich engageren 6.Uitmunten 7.Gemeenschap vormen 8.Onderscheiden en uitwisselen  

CEBECO / J. Haers SJ / 4 het opvoedingsproject creatieve trouw werken aan 1.Eigen maken / vereenzelvigen 2.Gods werk herkennen 3.Opnemen als onze taak 4.Vertalen naar onze contexten 5.Omzetten in actiepunten Gemeenschapsopbou w 

CEBECO / J. Haers SJ / 5a het opvoedingsproject creatieve trouw werken aan “Prioriteiten”: creatief accenten leggen vanuit de gesprekstrouw aan de verschillen onder ons die ons toelaten keuzes te maken en te gronden door: 1.de ruimte van het opvoedingsproject te verkennen 2.een “kerkelijke” diverse gemeenschap te vormen 3.de waarheidsvraag te stellen vanuit de ontmoeting met God in Jezus van Nazareth, dé Christus 4.onze diepe beweegredenen tot hun recht te laten komen  Onze verschillen garanderen onze trouw én creativiteit !

CEBECO / J. Haers SJ / 5b Amartya SEN Identity and Violence: The Illusion of Destiny If identity-based thinking can be amenable to such brutal manipulation, where can remedy be found? It can hardly be sought in trying to suppress or stifle the invoking of identity in general. For one thing, identity can be a source of richness and warmth as well as of violence and terror, and it would make little sense to treat identity as a general evil. Rather, we have to draw on the understanding that the force of a bellicose identity can be challenged by the power of competing identities. These can, of course, include the broad commonality of our shared humanity, but also many other identities that everyone simultaneously has. This leads to other ways of classifying people, which can restrain the exploitation of a specifically aggressive use of one particular categorization.

CEBECO / J. Haers SJ / 6 in verschil ontwaren en samen kiezen

CEBECO / J. Haers SJ / 7a Basisprincipe: onderscheiding en gemeenschapsopbouw Grondinzicht: diversiteit als gave Gods en rijkdom Vertrekpunt: God werkt met ons als een gesprekspartner Vertrekvraag: onze “school”dienst aan jongeren Proces: samen onderscheiden (ontwaren / kiezen) Kwaliteitscriteria: troost en troosteloosheid Kwaliteitscontrole: bewustzijnsonderzoek Doel 1: een gemeenschap die ontwaart en kiest Doel 2: een ver-antwoorde keuze Resultaat: de betere dienst

CEBECO / J. Haers SJ / 7b Ik noem vertroosting: wanneer er in de ziel een inwendige beweging wordt veroorzaakt, waardoor de ziel ertoe komt zich te ontvlammen in liefde voor haar Schepper en Heer. En vervolgens: wanneer zij niets wat op het aanschijn van de aarde geschapen is, in zichzelf kan beminnen, maar enkel in de Schepper van dat alles. Eveneens: wanneer zij tranen stort die haar tot liefde voor haar Heer bewegen; of het nu is van smart over haar zonden, of over het lijden van Christus onze Heer, of over iets anders dat in zijn dienst en lof recht geordend is. Tenslotte noem ik vertroosting: elke vermeerdering van hoop, geloof en liefde, en elke innerlijke blijdschap die roept en trekt tot het hemelse en het eigen heil van de ziel, waarbij zij deze tot rust en vrede brengt in haar Schepper en Heer. Troost

CEBECO / J. Haers SJ / 7c Al het tegenovergestelde van vertroosting noem ik troosteloosheid. Bijvoorbeeld: duisternis en verwarring in de ziel, een beweging naar wat laag en aards is, onrust vanwege verschillende beroeringen en bekoringen. Dit brengt tot wantrouwen, zonder hoop, zonder liefde, waarbij zich zich helemaal in luiheid, lauwheid en droefheid bevindt, als het ware gescheiden van haar Schepper en Heer. Want zoals de troost tegengesteld is aan de troosteloosheid, zo zijn ook de gedachten die uit de troost voortkomen, tegengesteld aan de gedachten die uit de troosteloosheid voortkomen. Troosteloosheid

CEBECO / J. Haers SJ / 7d Methode om het algemeen onderzoek te doen. Ze bestaat uit vijf punten. 1.God onze Heer bedanken voor de ontvangen weldaden. 2.Genade vragen om de zonden te kennen en te verwerpen. 3.De ziel rekenschap vragen van uur tot uur, of van de ene tijd na de andere, vanaf het uur dat men is opgestaan, tot het onderzoek van nu; eerst van de gedachten, dan van de woorden, en dan van de werken. 4.God onze Heer over de fouten vergiffenis vragen. 5.Het voornemen maken zich te beteren met Gods genade. Onze Vader. Bewustzijnsonderzoek

CEBECO / J. Haers SJ / 7e Methode om het algemeen onderzoek te doen. Ze bestaat uit vijf punten. 1.God onze Heer bedanken voor de ontvangen weldaden. 2.Genade vragen om de zonden te kennen en te verwerpen. 3.De ziel rekenschap vragen van uur tot uur, of van de ene tijd na de andere, vanaf het uur dat men is opgestaan, tot het onderzoek van nu; eerst van de gedachten, dan van de woorden, en dan van de werken. 4.God onze Heer over de fouten vergiffenis vragen. 5.Het voornemen maken zich te beteren met Gods genade. Onze Vader. Bewustzijnsonderzoek als gemeenschap 1.God danken voor de gemeenschap die wij vormen, door elkaar te danken – groei in indifferentie. 2.Vragen om inzicht in hoe we gemeenschap opbouwen en afbreken en hoe God daarin op het spel staat. 3.Terwijl we zien wat gemeenschapsopbouwend was, ook ontwaren waar aan onze gemeenschap afbreuk werd gedaan – elk moment van de voorbije periode. 4.De Heer van onze gemeenschap om vergiffenis vragen door elkaar om vergiffenis te vragen en te vergeven. 5.Samen voornemens maken om onze gemeenschap verder uit te bouwen. Samen bidden.

 CEBECO / J. Haers SJ / 8 Wat beweegt mijn hart ? Wat beweegt ons hart ? Rust / VredeOnrust / Onmin VerbondenheidGescheiden Samen spreken en luisteren …………… De tekenen van de tijd De Heer van het leven Wat bindt ons samen? Project / Jongeren / School Uitgedaagde jongeren Hem concreet navolgen God laten werken

CEBECO / J. Haers SJ / 9 We formuleren de uitdaging Ik luister naar mijn eigen hart: wie en wat beweegt mij ? Ik laat me kennen in de groep … meningen en hart Ik luister in de groep: Gods gelaat ontwaren in de anderen Ik deel mee hoe mijn luisteren mij beweegt We bouwen aan een zorgzaam wij – een “kerk”lichaam We herformuleren de uitdaging We spreken en luisteren … naar elkaar … naar de Heer We spreken en luisteren … naar de gemeenschap toe Gemeenschappelijk bewustzijnsonderzoek We groeien in een beslissing – we kiezen We kristalliseren en vieren de gemeenschap

Welke zijn de uitdagingen in onze schoolgemeenschap? Jongeren hebben een bijzondere “neus” voor uitdagingen … In de uitdagingen spreekt God ons aan – te onderscheiden Verschillende stappen, waarin we gemeenschap opbouwen: zien – mededogen / analyse oordelen – geloofshermeneutiek en blik van de Heer handelen – strategieën / insertie vieren – visioen / sacrament / gemeenschapsopbouw CEBECO / J. Haers SJ / 10 Uitdagingen -- Dienst

CEBECO / J. Haers SJ / 11 in verschil ontwaren en samen kiezen

CEBECO / J. Haers SJ / 12

CEBECO / J. Haers SJ / 13 1.Persoonlijke reflectie 1 2.Groepsgesprek 1 3.Persoonlijke reflectie 2 4.Groepsgesprek 2 5.Persoonlijke reflectie – bewustzijnsonderzoek 6.Bestuursgesprek – bewustzijnsonderzoek ……

CEBECO / J. Haers SJ / 14 1.Persoonlijke reflectie 1 2.Groepsgesprek 1 Hoe ervaar ik mijn inzet in de school als een geschenk dat me dichter brengt bij God? Welke prioriteit verleidt mij en wat speelt hierbij in mijn hart ? a.We beluisteren elkaars prioriteiten en hoe ons hart daarin bewogen wordt … kunnen we ook over God spreken ? b.Wat hebben we beluisterd als waardevol in wat anderen zeggen ? Voelen we ons bemoedigd door elkaar ? c.Op weg naar een keuze: wat voelen we in de groep bewegen ? Klopt er een groepshart ?

CEBECO / J. Haers SJ / 15 1.Persoonlijke reflectie 2 2.Groepsgesprek 2 Wat heb ik geleerd uit het groepsgesprek ? Hoe heeft het mij bewogen ? Wat zindert na ? Herken ik in de anderen Gods gelaat ? a.We delen met elkaar over hoe we nu denken (welk accent) en wat ons hart beweegt (verlangen, vreugde, pijn, onzekerheid, …) b.Wat treft ons in de werkelijkheid van onze scholen ? Wat zeggen onze leerlingen ? Herkennen we hier Gods uitdaging ? c.Hoe ontstaat tussen ons verbondenheid … verlangen we die verbondenheid … van hart ? … van mening ? … Staat de Heer in het midden ? d.Is er groei naar een gedeelde prioriteit ? Waarom (niet) ?

CEBECO / J. Haers SJ / 16 1.Bewustzijnsonderzoek 2.Bestuursgesprek Waar ben ik dankbaar om ? Waar voelde ik verzet in mij ? Ben ik gegroeid in mijn eigen accenten ? Wat leeft “nu” in mijn hart ? Kan ik er Gods aanraking in herkennen ? a.Wat draag ik mee van de studiedag ? Inhoudelijk ? Qua keuze van prioriteiten ? Naar de bewegingen van mijn hart toe ? In godsontmoeting ? b.Wat klinkt door in wat de anderen zeggen ? Wat beklijft ? Wat maakt me gelukkig ? Wat verontrust me ? c.Wat wil ik dankbaar herhalen, omdat het onze gemeenschap dient en opbouwt ? Leidt dat tot een accent of een prioriteit ? d.Worden we ons bewust dat de Heer onder ons werkt, gebruik maakt van onze “bewegingen” als groep en van onze verschillen in de groep ?

CEBECO / J. Haers SJ / 13

CEBECO / J. Haers SJ / 1

CEBECO / J. Haers SJ / 6