Petra Dewilde Annelies Duerinckx Onderzoek naar het customer intelligence niveau van de Belgische bedrijven aan de hand van een customer intelligence maturity framework Petra Dewilde Annelies Duerinckx
Overzicht Onderzoeksvragen Methode Literatuur Analyse Algemeen besluit Vijf pijlers MSQ model Andere maturity frameworks Analyse Algemene analyse Sectoranalyse Niveauverdeling Clusteranalyse Algemeen besluit Validatie MSQ-model Patronen in de data Aandachtspunten Aanbevelingen
Onderzoeksvragen & methode Is het MSQ-model een goed model en eenvoudig te gebruiken voor de bedrijven? Zijn er patronen, trends of clusters aanwezig in de data? Wat zijn de aandachtspunten waaraan gewerkt moet worden om het CI niveau te verbeteren? Methode: Literatuurstudie Enquête (632 bedrijven 54 antwoorden) Analyse (Excel, SAS, SPSS) Interviews (Microsoft Dynamics, KBC, SAS)
Vijf pijlers MSQ-model Andere maturity frameworks Literatuur Vijf pijlers MSQ-model Andere maturity frameworks
Vijf pijlers Grotere beschikbaarheid van informatie Boodschappen dringen niet door Klanten worden veeleisender Opkomst multi-channel marketing Kleinere marketingbudgetten
MSQ-model
Andere maturity frameworks
Algemene analyse Sector analyse Niveau analyse Clusteranalyse
Algemene Analyse Scores evenwichtig verdeeld Proces domein scoort beter
Algemene Analyse (2)
Sector analyse
Niveau analyse Oorspronkelijke verdeling Nieuwe verdeling
Niveau analyse (2)
Niveau analyse (3)
Clusteranalyse Hiërarchische clustering
Clusteranalyse (2) K-means clustering (k=3)
Validatie MSQ-model Patronen in de data Aandachtspunten Aanbevelingen Algemeen besluit Validatie MSQ-model Patronen in de data Aandachtspunten Aanbevelingen
Validatie MSQ-model Vier domeinen zijn goed gekozen Voordelen: Houdt met veel aspecten rekening Komt overeen met de bedrijfsvisie Definieert stappen voor verbetering Nadelen: Stappen zijn vaag Geen aanbevelingen in niveau 5 Verkeerde niveauverdeling
Patronen in data 3 duidelijke groepen: Procesgericht Evenwichtig Bedrijven in groei Meeste Belgische bedrijven bevinden zich in de groeifase.
Aandachtspunten Cross-channel integratie Niet één grote stap maar vele kleine stapje Streven naar evenwichtige score Automatisatie tussen 25 en 50% Goede samenwerking tussen marketing en IT
Aanbevelingen Meer data verzamelen Longitudinaal onderzoek Aandachtspunten per sector Niveauverdeling optimaliseren
Vragen