INNOVEREN VAN DROOM TOT DAAD

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Nieuw Elan met een Inspirerend Toekomstbeeld
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
OASA College 3 1 H2Informatiemanagement H3Informatietechnologie en strategisch voordeel.
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Waar een kleine gemeente groot in kan zijn Schaal van een kleine gemeente vraagt samenwerking: -Inhoud -geografisch Kleinere teams Minder formatie plaatsen.
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Nationaal Innovatie Event
COMPETENTIEONTWIKKELING
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Welkom bij de presentatie van het
ICTB/NB Projectmanagement.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Proces en Product.
Comtell B.V. Welkom Inleiding
DE PRAKTIJKERVARING Financiën en Begroting Katrien Callens, HR-verantwoordelijke.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Missie, visie & jaarplan
HBO-I Conference Tour RUP| versie 1.0 | 18 maart 2010 RUP toegepast binnen DUO Een korte impressie hoe we binnen DUO RUP ingevoerd hebben (aan het.
Jongeren Preventie Team
Eigenaarschap en Borging Doorbraakproject Professionalisering
© de vries business consultancy, 2008
Technologie voor een duurzame gezondheidszorg Opening van IMDI-CoRE SPRINT juni 2011www.IMDI.nl.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
INNOVEREN VAN DROOM TOT DAAD
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Een theoretische verkenning
The survival of the fittest
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
Nike Supply Chain Management
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Inleiding Deel I Waardecreatie Wat is innovatie Waarom innoveren we
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Inleiding Deel I Waardecreatie Wat is innovatie Waarom innoveren we
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Wat is Lean? Dit is uw organisatie met alles wat daarbinnen gebeurt:
HAN & VALORISATIE Loes Kater HAN CvVO, november 2015 HA.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
50.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
Op weg naar high performance! VGN P & O dag Chiel Vink Center for Organizational Performance 30 september 2009.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
Recht voor zijn raap: Presteren in de zorg met het HPO-verbetertraject Chiel Vink en Lilian Kolker, Center for Organizational Performance Voorlichtingsbijeenkomsten.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Persoonlijk Leiderschap
INFORMATICA Hoofdstuk 13 - Projectmanagement.
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

INNOVEREN VAN DROOM TOT DAAD Deel 3 Hoe stuur je innovatie? Het innovatieboek INNOVEREN VAN DROOM TOT DAAD Het innovatieboek

Wat gaat er allemaal mis bij innovaties? Sturen van innovatie Wat gaat er allemaal mis bij innovaties? Het innovatieboek Het innovatieboek

Ervaringen Product verkoopt niet Klantenwensen zijn gewijzigd Geen goede ideeën. De verkeerde innovaties starten. Niet de juiste teamleden en middelen beschikbaar Geen beslissingen nemen, wegvallen stuurgroep Product wordt verkocht voordat het klaar is Klantenwensen zijn gewijzigd Conflicten in het team Product verkoopt niet DROMEN DENKEN DURVEN DOEN Het innovatieboek Het innovatieboek

Sturende rollen De ondernemer De stuurgroep De projectmanager Focus: het innoverende bedrijf De stuurgroep Focus: een portfolio van innovatietrajecten binnen een bedrijf. De projectmanager Focus: een innovatieproject De overheid Focus: een innoverend bedrijfsleven Het innovatieboek Het innovatieboek

Deel 3. Hoe stuur je innovaties? 3.1 De ondernemer 3.2 De stuurgroep 3.3 De projectmanager 3.4 De overheid Deel 3. Hoe stuur je innovaties? Het innovatieboek Het innovatieboek

De ondernemer / directie ‘Innovaties zijn een middel om van de huidige situatie naar de gewenste situatie te komen.’ Het innovatieboek §3.1 Huidige situatie Toekomstbeeld Innovaties 1. Hoe staan we ervoor? Welke verbeterpunten zijn er? 2. Hoe willen we dat ons bedrijf er uitziet over … jaar? 3. In welke richting moeten we veranderen om dit te bereiken? Het innovatieboek

Huidige situatie Ad. 1 Hoe staan we ervoor? Analyses van de huidige situatie maken verbeterpunten in de organisatie zichtbaar. Eénmalig analyses: Diverse scans Continue monitoring: besturingsmodellen, zoals INK model Balanced scorecard Het innovatieboek §3.1 Het innovatieboek

Huidige situatie - INK model Het INK model benoemt 9 gebieden voor managementaandacht en continue verbetering: 1. leiderschap 5. processen/ producten 3. medewerkers 2. strategie & beleid 4. partners & middelen 7.waardering door 6.waardering klanten 8.waardering door de maatschappij 9. eind- resultaten/ financiën bedrijfsvoering resultaten leren & verbeteren Het innovatieboek §3.1 Het innovatieboek

Toekomstvisie Hoe willen we dat ons bedrijf er uitziet over … jaar? Wat willen we? Wat willen we graag bereiken met dit bedrijf, vanuit het onderbuikgevoel? Wat is ons persoonlijke ideaal? Wat zien we? Welke ontwikkelingen zien we in de markt, waarop we willen inspelen? Waar gaan we voor? Als we deze interne en externe uitgangspunten met elkaar verbinden, welk toekomstbeeld ontstaat dan? Hoe zien onze producten, markten en organisatie er dan uit over … jaar? Het innovatieboek §3.1 Het innovatieboek

Innovatierichting Ad. 3 In welke richting moeten we veranderen om de toekomstvisie waar te maken? Het innovatieboek §3.1 toekomstige markt(benadering) toekomstige producten toekomstige organisatie marktinnovaties productinnovaties organisatie- / procesinnovaties huidige markt(benadering) huidige producten huidige organisatie Het innovatieboek

Deel 3. Hoe stuur je innovaties? 3.1 De ondernemer 3.2 De stuurgroep 3.3 De projectmanager 3.4 De overheid Deel 3. Hoe stuur je innovaties? Het innovatieboek Het innovatieboek

De stuurgroep Stuurgroep De stuurgroep is verantwoordelijk voor een portfolio van innovatieprojecten. Positie: Stuurgroep Het innovatieboek §3.2 Project- spelregels monitoring Afstemming mensen en middelen Innovatieprojecten Lijnmanagement Directie Vertaling strategie in innovatieprojecten Verantwoording Het innovatieboek

Innovatieportfolio De stuurgroep initieert nieuwe innovatieprojecten, die invulling geven aan de toekomstvisie / strategie In een innovatiekalender is de innovatieportfolio weergeven, inclusief planning, verantwoordelijkheid en huidige status. Het innovatieboek §3.2 Het innovatieboek

Projectspelregels De stuurgroep bepaalt de algemene spelregels voor innovatieprojecten, zoals: Standaard project aanpak: fasering/ deliverables Voortgangsrapportages Escalatiemechanismen En spreekt met individuele projectmanagers af Projectplanning Het innovatieboek §3.2 Het innovatieboek

Deel 3. Hoe stuur je innovaties? 3.1 De ondernemer 3.2 De stuurgroep 3.3 De projectmanager 3.4 De overheid Deel 3. Hoe stuur je innovaties? Het innovatieboek Het innovatieboek

Projectmanagement Gewoon goed projectmanagement Projectdoelen; Verankering management; Projectplan; Team samenstelling Afspraken maken & nakomen. Het innovatieboek §3.3 Het innovatieboek

Stijlen van leidinggeven Iedere fase in het innovatieproces vergt andere talenten van de projectmanager: Ideevorming vrijdenker Conceptontwikkeling teambuilder Haalbaarheid politicus Realisatie generaal & communicator Het innovatieboek §3.3 Het innovatieboek

Deel 3. Hoe stuur je innovaties? 3.1 De ondernemer 3.2 De stuurgroep 3.3 De projectmanager 3.4 De overheid Deel 3. Hoe stuur je innovaties? Het innovatieboek Het innovatieboek

Dynamisch innovatiesysteem 2. Samen- werking 1. R&D 4. Bedrijven Universiteiten 3. Publieke kennis- instellingen randvoorwaarden Innovatiestimulering door de overheid richt zich op deze 4 elementen van het ‘dynamisch innovatiesysteem’. Het innovatieboek §3.4 Het innovatieboek

Urgentie Nederland is uit de top 10 van competitieve landen: Finland United States Sweden Denmark Taiwan Singapore Iceland Switserland Norway Australia Netherlands Japan United Kingdom Canada Germany 2005 – Top 15 competitive country’s 2000 2001 2002 2003 2004 2005 Nr. 3 Nr. 8 Nr. 13 Nr. 12 Nr. 11 Nederlandse positie 2000 - 2004 Het innovatieboek §3.4 Het innovatieboek

Sterk en zwak Internationaal gezien scoort NL goed op: Kwaliteit wetenschappelijk onderzoek Aantal octrooiaanvragen/ toekenningen ICT gebruik (breedband) Aantal hoog opgeleiden En we scoren slecht op: Aantal nieuwe producten Aantal medium en high tech bedrijven Toepassing van wetenschappelijke kennis in nieuwe toepassingen. Het innovatieboek §3.4 Het innovatieboek

Beleidslijnen Europees beleid De Lissabonambitie Europa als meest concurrerende kenniseconomie in 2010. Nationaal beleid - de Innovatiebrief: Versterken innovatieklimaat Bevorderen innovatiedynamiek Nadruk op strategische innovatiegebieden Het innovatieboek §3.4 Het innovatieboek

Innovatie instrumentarium Het innovatiebeleid wordt o.a. uitgevoerd door Kennisinstellingen Onderwijsinstellingen, onderzoeksinstituten, technische instituten. SenterNovem Belangrijkste subsidieverstrekker. De belastingdienst Fiscale faciliteiten zoals de WBSO Syntens Innovatieadvies voor MKB ondernemers Het innovatieboek §3.4 Het innovatieboek

Kortom Innovatie wordt gestuurd vanuit verschillende perspectieven. De ondernemer bepaalt de toekomstvisie en geeft daarmee de innovatierichting aan. De stuurgroep vertaalt het beleid naar de innovatieportfolio, en stuurt deze aan. De projectmanager maakt duidelijke afspraken en hanteert verschillende stijlen van leidinggeven in verschillende fasen. De overheid zet gerichte stimuleringsmaatregelen in om Nederland terug in de top 10 te brengen. Het innovatieboek §3.4 Het innovatieboek