Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het schrijven van een practicum verslag
Advertisements

Het tweede werkstuk.
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Document reviews Sonja de Bruin 24 jan 2010 Kwaliteitsmanagement.
Eindwerk zesde jaar.
Programmeren met Alice
Vaktherapie in zicht 3 november 2011 Profileren van vaktherapie Welkom bij de Workshop van Marianne Verfaille.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Blackboard Forum Observatieonderzoek 06 februari 2009 Projectgroep 7.
Sylvia v/d Pal en Maaike Beltman
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
Methoden van Onderzoek
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
REGM : Wetenschappelijke opdracht voor consensus ontwikkeling voor ondersteuning basis zorg mbv gegevens verzameling.
Registratie van achtergrondfactoren bij patiënten in de huisartsenpraktijk: welke zijn volgens huisartsen belangrijk om te registreren? Een Delphi studie.
Meesterproef major marketing (MA HIR) Research Center for Marketing and Consumer Science K.U.Leuven Werkwijze en afspraken.
Het schrijven van een wetenschappelijke paper
Thesisseminarie 4 Resultaten Correlatie en multiple regressie
Thesisseminarie 3 Methode Vragenlijsten
Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek
MASTERPROEF I Opleidingsonderdeel
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOGIE PROBLEEMSTELLING INLEIDING IN DE METHODE Karoline Vangronsveld LES.
Licenties Pedagogische wetenschappen Algemeen opzet Scriptiesemiaries.
IBCN Masterproef Schrijven van het boek: Enkele tips en richtlijnen
& STAGEREGISTRATIE INFOSESSIE STAGE
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Hoofdstuk 3 Een kritisch literatuuroverzicht schrijven Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Hoofdstuk 5 Onderhandelen over toegang en onderzoeksethiek Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
Een verhandeling bij marketing Belangrijke punten, afspraken, en tips Marketing Research Group K.U.Leuven.
Verslag fotosynthese. Gemaakt door: Ben Bitter, Bert Kupers Klas: SH3B
Laatste Scriptieseminarie
Bijeenkomst 2 Afstudeerpracticum
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
Workshop “Beoordelen”
Op zoek naar een vakantiejob
Onderzoek doen een methodische aanpak
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Onderzoek Werkveld Deel I: Inleiding
PRAKTIJK ONDERDEEL TOEGEPASTE KUNST.
Thema 1 Inleiding op Onderwijskunde Aanpak van de cursus
VWO 6 EXAMENJAAR. Marion Bosma, Anne Post Jacqueline Houben, Gert van Dijken en Hidzer de Vries Marion Bosma, Anne Post Jacqueline Houben, Gert van Dijken.
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Lezen: doe het goed voor
Praktijkervaring en reflectie
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 9 Hafida El- gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Plan voor uitvoering. Gebruik je boek Begin bij 8.4 de innovatiecyclus Stap 1 is eigenlijk het onderzoek wat je al gedaan hebt Je begint je ontwerp met.
Thema 2 PLANTEN Basisstof 1 -De levenscyclus van een plant
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
OC ECONOMIE ZESDE JAAR Maandag 26 okt 2015.
Onderzoek Leergang 2 of 3 Module schoolleidersopleiding.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
SPOF Suggested Papers On the Fly. Huidige status Idee is herwerkt: – Scope verkleind Niet meer zelf zoeken, enkel suggesties LaTeX editor – Desktop applicatie.
Het onderzoeksverslag
Toelichting Masterproef
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
Schrijven is een vorm van denken maar denken is geen schrijven
Toelichting Masterproef
Scriptie in de Pedagogische Wetenschappen
Praktijkgericht onderzoek
Info klinisch onderwijs
voorbeeld volgende bladzijde terug
Transcript van de presentatie:

Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek Vakgroep Experimenteel-Klinische en Gezondheidspsychologie

Overzicht Methode ontwerpen Doel van methode sectie Schrijfstijl Onderdelen Opmerking over Ethische aspecten

Structuur van thesis Inleiding * Wat? Relevantie? * Bestaande visies/modellen * Probleemstelling * Hypothesen/doelstelling Methode Resultaten Discussie

1. Hoe onderzoek ontwerpen (design) a) Probleemstelling bepaalt design - Onderzoeksvraag en/of hypothesen moeten duidelijk zijn (CLARIFY) - Verantwoording (JUSTIFY): Waarom doe je wat je doet? Wat is nieuwe, belangrijke? Waarom die voorspelling? => Uitgaande van een verantwoorde en duidelijke vraag en hypothese kan je een adequate methode ontwerpen => link probleemstelling-methode moet duidelijk zijn (waarom dat design)

b) Haalbaarheid van design - Kiezen: Je kan niet alles doen (OVs, AVs, aantal Ppn): Voorkomt problemen met data verzameling en analyse - Als deel van groter onderzoek: Vermeld dit maar zeg enkel wat belangrijk is voor jouw onderzoek c) Analyse => bij het maken van een design moet je toch al een idee hebben over data reductie en analyse

2. Doel van methode sectie = Duidelijk maken wat je gedaan hebt => Laat de lezer toe om * onderzoek te evalueren - zijn er confounds - adequate manipulaties/groepen * onderzoek te repliceren - voldoende detail nodig (maar niet overdrijven) - Appendices: nuttig voor bv. lijst van stimuli, instructies, vragenlijsten,...

3. Schrijven a) APA + kijk naar representatieve artikels b) Spell check c) geen ‘roman-taal’ d) onderscheid probleemstelling/methode - Probleemstelling: kader + wat wil je doen en waarom? - Methode: Wat heb JIJ gedaan? => in methode geen algemene punten (bv. niet logica van een test, wel specifieke implementatie van test) e) plagiaat: Niet schrijven met andere tekst ernaast f) Vraag je steeds af: Is het duidelijk voor ANDEREN?

4. Onderdelen a) Deelnemers: Beschrijving van de steekproef, maar ENKEL WAT RELEVANT IS Karakteristieken (bv., Geslacht, leeftijd, SES, etniciteit, burgerlijke status, duur symptomen, tijd sedert diagnose, medicatie, hulpvraag,…) (Schriftelijk) geïnformeerde toestemming (“informed consent”) Motivatie voor deelname: Vrijwillig, op basis van betaling Rekrutering Waar (unief, zelfhulpgroep, UZ, …) Inclusie/exclusie criteria (vb., diagnose, medicatie)

b) Apparatuur en materiaal: WAT GEBRUIKT - Apparatuur: computers, software, … - Materiaal: * Experimentele taken: stimuli in detail (aard, grootte, kleur,…) * eventueel vragenlijsten / standaard testen c) Procedure: VERLOOP STAP VOOR STAP * instructies * gebeurtenissen op iedere proefbeurt (ISI, ITI, …) * volgorde van proefbeurten …

Ethiek: Informed consent Is ethisch vereist 2. Niet over doel van studie maar wat er gaat gebeuren + vrijheid van proefpersoon 3. Speciale populaties (kinderen, patiënten)

Opdracht - opdracht 3: “Schrijf op maximaal 2 bladzijden hoe je de data zou verwerken en rapporteren”. - opdracht 2bis: “Herwerk opdracht ivm “Methoden”. Feedback ivm probleemstelling bij begeleider/promotor (enkel indien referenties volgens APA-normen) Feedback ivm herwerkte methode bij begeleider/promotor (na 3 december)

Volgend scriptieseminarie Resultaten-Vragenlijst onderzoek: Donderdag 06/12: 9u30 (PC klas 2, Dunantlaan 2) Resultaten-Experimenteel onderzoek: Donderdag 06/12: 11u30 (PC klas 2, Dunantlaan 2) Opdracht: De herwerkte versie methode én de nieuwe opdracht resultaten (2 verschillende papers!) moeten ingediend worden op het secretariaat van onze vakgroep, ten laatste op vrijdag 30 november (feedback enkel als referenties volgens APA)