Kansen en mogelijkheden voor de onderkant van de arbeidsmarkt in een activerende participatiemaatschappij Erik de Gier Opening Participatiehuis Sittard-Geleen,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Demografische veranderingen: Mijn dorp over 10 jaar
Advertisements

Drie mythen over flexibele werknemers Gastcollege SZW Congres Den Haag, 25 maart 2013 Arjan Heyma.
Zelf waarde maken in de wijk Jan Brouwer Ede, 18 mei 2011.
De arbeidsmarkt van morgen: tijd voor een Tabula rasa?
Naar een nieuw sociaal contract Arbeidsmarktdag Limburg, 22 november 2010 Leni Beukema en Ivo Kuijpers.
Leefbaarheid & wonen en voorzieningen Anders organiseren in West Brabant.
Knack, 5 december 2012.
De arbeidsmarkt in Zuid-Limburg (in de techniek)
Commissie Bakker Een structureel tekort aan mensen Beroepsbevolking Aantal mensen dat werkt.
De Nieuwe Werknemer komt er aan! Erik de Gier Wegener Arbeidsmarktseminar 2008 Voorbode van een radicaal ander arbeidsbestel?
Een andere (weg naar de) arbeidsmarkt? Jong in de stad: 6 maart 2013 Inleiding workshop arbeidsmarkt – David Wemel.
Prof. dr Jouke van Dijk Hoogleraar regionale arbeidsmarktanalyse
Deze presentatie Over het WERKbedrijf De arbeidsmarkt in de regio
Overvloed & Onbehagen blijvend ‘kritieke overschot’ op de arbeidsmarkt ondermijnt concept activerende participatiemaatschappij Erik de Gier Divosa Noord-
Randstad Werkmonitor state of mind arbeidsmarkt (werknemer perspectief) juli – augustus 2007 B
Langer doorwerken en later met pensioen: is Nederland er klaar voor?
FourstaR Reïntegratie
 …. VOOR LOKAAL SOCIAAL BELEID
Langer doorwerken in Nederland
Markten 1 H1.
Arbeidsmarkt en rechtspositie ambtenaren
Stellingen TNO/CBS Workshop Dynamiek op de Nederlandse arbeidsmarkt. De focus op kwetsbare groepen. 3 maart 2011.
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Vergrijzing, ontgroening en bevolkingskrimp in Brabant
Publieke problemen Private oplossingen Esther van Rijswijk De Argumentenfabriek 10 mei 2007.
Arbeidsparticipatie van oudere werknemers Discussiemiddag Leeftijd en Gezondheid op het Werk Utrecht, 27 oktober 2009 Dr. Rob Gründemann, Senior Onderzoeker/Adviseur.
‘Denkdiner’ VWL Samenwerkend Limburg 31 maart 2010 Hans Bodt, Manager HRM a.i. Atrium Medisch Centrum Parkstad Langer doorwerken: Hoe maken we dat mogelijk.
De metamorfose van de arbeidsmarkt in de komende 25 jaar Paul de Beer Amsterdams Instituut voor ArbeidsStudies (AIAS) & De Burcht (Centrum voor Arbeidsverhoudingen)
Werken naar Vermogen In de Drechtsteden G.A. ten Dolle, directeur Dordrecht Projectgroep Wwnv 1 December 2011.
Woningmarkt in demografisch perspectief
Is flexicurity (in) de beperking meester?
Hoe helpen we langdurig werklozen aan een baan?
Wat kunnen we eraan doen?
M AMA, BUURVROUW OF CRÈCHE ? Keuzen en knelpunten in de kinderopvang.
Regionale arbeidsmarkten: Informatie & beleid
Sanne Deweerdt 1BaSWA  Waar? Zorghotel Heilig Hart te Kortrijk  Wat? Introductie nieuw personeel optimaliseren  Hoe? Via powerpoint  Wie? Nieuw poetspersoneel.
Schakelen tussen Onderwijs & Arbeidsmarkt Festival van het Leren, 12 september 2014.
Robotisering en de arbeidsmarkt
Denk aan de toekomst FNV Manifest Gemeenteraadsverkiezingen 2010 Op 3 maart 2010* is het zover. Dan vinden in Nederland nieuwe gemeenteraadsverkiezingen.
Re-integratie en activeringsbeleid 2012 – Context kadernota  ontwikkeling economie?  vergrijzing: toenemende vraag naar (hoog) geschoolde arbeidskrachten.
Arbeidsmarkt en CAO College voor Arbeidszaken Dick Voortman Gemeentebeurs 7 december 2006.
EU Uitbreiding Emeriti Forum Reflecties op presentatie van Minister Dehaene.
Arbeidsmarkt Is een verzamelnaam voor diverse plekken waar werkzoekenden en werkgevers elkaar ontmoeten. BvB 2014.
ARBEIDSMARKT in de Vlaams-Nederlandse Delta Van knelpunt naar slimme kracht.
Werkloos en vijftigplus: een ‘bestendige’ relatie Bron: Boussé, D. & Herrmans, W. (2010). Werkloos en vijftigplus: een ‘bestendige’ relatie. OVER.WERK.
Economische en demografische aspecten van vergrijzing Roel Beetsma MN Chair in Pension Economics Vice-decaan FEB Universiteit van Amsterdam.
Leeswijzer bij de bijlagen In deze bijlagen bij het NVZ-strategiedocument Zorg voor 2020 zijn de belangrijkste grafieken en brondocumenten voor u geselecteerd.
,, Stand van zaken van (ook) uw sociale dienst Raadsbijeenkomst Gemeente Dordrecht 17 november 2009.
| Aukje Nauta | Duurzame inzetbaarheid, van wens naar werkelijkheid Duurzame inzetbaarheid, van wens naar werkelijkheid.
Jos Canton Secretaris Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant Mobiele telefoon:
Ontwikkelingen in de Dordtse wijken 15 mei drs Jan Schalk.
| pagina 1/x | Afdeling Communicatie De postinitiële scholingsmarkt SER-ontwerpadvies in hoofdlijnen, maart 2012.
Het huidige mainstream-denken over economie, werk en werkloosheid - en de rol van de vakbeweging Mirjam de Rijk, publicist, auteur '51 Mythes over wat.
Zelfdoding, Werkloosheid en Crisis Renske Gilissen Senior onderzoeker 113Online & GGD Haaglanden.
De toekomst voorspellen? Uitdagingen voor sociale zekerheid 2040 Bernard ter Haar Woensdag 8 juni 2016.
Samenvatting Lesbrief Werk & Werkloosheid Hoofdstukken 4-6.
Arbeidsmarkt in Energyport Groningen Dr. H.A.M. van Lieshout.
WERKEN AAN ARBEID – DIRK GELDOF SAMENLEVINGSOPBOUW IN VLAANDEREN.
VAN SCHOOL NAAR WERK(LOOS)? SADANOPDRACHT Isa Fars 1BATP Klas: B3.
Geen marktmodel, maar een onderhandelingsmodel.
Arbeidsmarkt.
Scholingsvouchers voor werkzoekenden
Arbeidsmarkt in Energyport Groningen
Social Impact Bonds POHO Arbeidsmarkt
Land van vooruitgang Wie zijn de winnaars en wie de verliezers?
Flexibiliteit in Nederland
Werken in een woningcorporatie
Terugblik op 2015, vooruitblik naar 2016
VHV 35 jaar – 35 jaar ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

Kansen en mogelijkheden voor de onderkant van de arbeidsmarkt in een activerende participatiemaatschappij Erik de Gier Opening Participatiehuis Sittard-Geleen, 12 december 2008

Wat is idealiter een activerende participatiemaatschappij? Er is voldoende betaald werk voor iedereen en iedereen die kan, is aan de slag Hoogflexibele arbeidsmarkt (met evenwicht tussen behoeften en wensen van werkgever en werknemers) Regelmatig wisselen van baan is gebruikelijk Er bestaat werkzekerheid i.p.v. baanzekerheid Leven lang leren is normaal Er zijn voldoende opklimmogelijkheden voor iedereen en beperkte kans op terugval en statusverlies werknemers Langdurige werkloosheid bestaat niet meer

Achtergronden concept activerende participatiemaatschappij Ontstaan in periode van hoge werkloosheid in EU en NL (tweede helft j.80/begin j.90) Vormt alternatief voor kostbare, niet efficiënte inkomensherverdelende verzorgingsstaat Koppeling van arbeidsmarktbeleid en welzijnsbeleid op decentraal niveau Achterliggend mensbeeld: Werknemers zijn persoonlijk verantwoordelijk voor eigen welzijn en inkomensverwerving Alle werknemers kunnen uit de voeten met flexibiliteit

Is de activerende participatiemaatschappij een succes? Pluspunten Sterke daling werkloosheid sinds 2e helft j. 90 Forse daling aantal WWB-cliënten Beheersing en terugdringing van aantal arbeidsongeschikten Minpunten: Duurzame granieten kern in WWB Toename harde kern jeugdwerkloosheid + toename aantal jonggehandicapten Afnemende opwaartse mobiliteit onderkant arbeidsmarkt Toenemende terugvalkansen middensegment arbeidsmarkt Nog steeds onbenutte arbeidsreserve van meer dan 1 mln. personen Effectiviteit activerend arbeidsmarktbeleid in het algemeen beperkt (netto-effectiviteit reïntegratie laag)

Belangrijke achtergronden en trends Economische krimp en oplopende werkloosheid tot 2010 Vergrijzing en ontgroening (samenstelling arbeidsaanbod verandert + blijvende krapte arbeidsmarkt op termijn) Diensteneconomie wordt kennismaatschappij Uitbreiding EU en opkomst China en India (verdubbeling mondiale beroepsbevolking/intensivering migratiestromen) Verdere flexibilisering arbeid en arbeidsmarkt is onafwendbaar (ook aard van het werk en aard arbeidsorganisaties veranderen) Erosie traditionele standaardarbeidscontract en opkomst flexcontracten Als gevolg daarvan ontstaan ‘nieuwe’ sociale risico’s (gender, leeftijd, klasse, opleiding)

Wat kenmerkt onderkant arbeidsmarkt? Door ‘work first’ of door reïntegratie moeilijk of niet aan betaald werk te helpen Niet zelden kampend met, soms hardnekkige, meervoudige problematiek Veelal laagopgeleid en zonder startkwalificatie (relatief veel mannelijke allochtone jongeren) Lage arbeidsproductiviteit in verhouding tot te maken arbeidskosten Risico van ernstige stigmatisering (eigen schuld; dus: ‘undeserving poor’)

Oorzaken problematiek onderkant? Sociaal Knelpunten aan de aanbodkant arbeidsmarkt (b) Knelpunten aan de vraagkant arbeidsmarkt (c) Institutionele knelpunten

(a) Sociaal - Negatieve impact van jarenlang cultuurelativisme hoger opgeleiden/intellectuelen (Dalrymple) Ontstaan van armoedecultuur in duurzame achterstandssituaties Individualisering

(b) Knelpunten aan de aanbodkant Verdringing op arbeidmarkt door hoogopgeleiden 20% werkzoekenden is laaggeschoold, terwijl voor 5%van de banen weinig of geen opleiding vereist is Toename aantal werknemers met minimumloon (van 10 naar 18%) Groeiende harde kern jeugdwerklozen (66% van totale aantal) Beperkte mogelijkheden voor opwaartse mobiliteit onderkant (onvoldoende trek in schoorsteen!) Toename neerwaartse mobiliteit middengroepen Groeiende groep (kwetsbare) schil flexwerkers (2Mio)

(c) Knelpunten/weerstanden vraagkant Minste weerstanden: Opleiding en training Her- en omscholing Technologische vernieuwing Meeste weerstanden: Fulltime functies omzetten in parttime functies Samenwerken met publieke instanties Faciliteren van thuiswerk Beperkte bereidheid langdurig werklozen en ouderen aan te nemen Bron: o.a. Het Kritische Tekort, Manpower 2008

(d)Institutionele knelpunten Bestuurlijke complexiteit lokale/regionale niveau, wie is primair verantwoordelijk in keten? Ontbrekende rol vakbeweging (sectorale invalshoek) Hoge kosten reïntegratietrajecten (gebrekkige effectiviteit beleid) Bestaande sociale regelgeving en arbeidsmarktregulering draagt bij aan uitsluiting aan de onderkant Ontslagrecht Hoogte wettelijk minimumloon en hoogte sociale premies

Kansen en mogelijkheden voor succesvol actief decentraal arbeidmarktbeleid onderkant arbeidsmarkt Actief sociale knelpunten, knelpunten aan aanbodkant, vraagkant en institutionele kant aanpakken Daardoor verbetering van effectiviteit beleid en uitvoering Reïntegratiebeleid verbreden tot sociaal risicomanagement en tot transitioneel arbeidsmarktbeleid

Hoe (aangrijpingsmogelijkheden)? Complement op ‘Work first’-beleid ontwikkelen: - taakafsplitsing complexe functies (werkgevers) - perspectief stad en stijging (lokale overheden) - mentaliteitstrainingen uitkeringsgerechtigden Vereenvoudigen bestuurlijke en uitvoeringsstructuur door instituties overstijgende probleemgestuurde aanpak Duurzame onderwijsinspanningen ten behoeve van laaggeschoolden(leer-werktrajecten/verplichte stages) Vrijstelling sociale premies, verlaging minimumloon Ontwikkelen van markt voor persoonlijke dienstverlening en invoering van dienstencheques

New York & Londen vergeleken met Amsterdam & Parijs New York en Londen: Ruim aanbod van laagwaardige dienstverlening, naast hoogwaardige dienstverlening (nannies, dogwalkers, liftbedienden, etc.) Levendig straatbeeld: veelkleurig patchwork van mensen en activiteiten 90% migranten aan het werk! Amsterdam en Parijs: Gesegregeerde samenleving/banlieues Weinig aanbod van laagwaardige dienstverlening Grote groep onderkant arbeidsmarkt blijvend improductief achter geraniums Relatief veel werkloosheid onder allochtonen

Bedreigingen activerende participatiemaatschappij Toenemende kritiek op kosten en effectiviteit van reïntegratie en activerend arbeidsmarktbeleid Participatiemaatschappij moet zich opnieuw bewijzen in periode van oplopende werkloosheid Vervanging van participatieparadigma door productiviteitparadigma (De Beer 2008) Grootschalige investeringen in arbeidsbesparende technologieën, outsourcing en off-shoring Te lang vasthouden aan institutionele verworvenheden

Conclusies Activerende participatiemaatschappij is stap vooruit t.o.v. vroegere verzorgingsstaat Activerende participatiemaatschappij is in beginsel een gecompliceerd concept door koppeling van economische en sociale doelen (economisch perspectief wordt verbonden met zorgperspectief en verwante openbare orde perspectief) Bedreigingen zijn substantieel vanwege hoge kosten, beperkte effectiviteit en actuele economische teruggang Ideaal activerende participatiemaatschappij heeft nog lange weg te gaan Maar: Er is geen alternatief!!