Zelfregulering hoe gaat dat in zijn werk?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Database voorbeeldbewoording, hoe werkt het ? Vincent Bouwmeester, projectleider.
Advertisements

RECLAME OP INTERNET ASCC Clubmiddag 15 april 2014.
Verenigings meerjarenplan Agenda presentatie  Plan van aanpak  Taak commissies  Bevoegdheden commissies  Invloed leden  Jaarplan  Stellen.
Richtlijn Droogzetten helpt dierenarts én veehouder met selectief droogzetten Dit is een basispresentatie ontwikkeld voor dierenartsen om veehouders te.
Regelhulp Regelhulp.nl is een digitale wegwijzer van de overheid voor iedereen die zoekt naar zorg of ondersteuning. Het webportaal bevat actuele informatie.
De Groene Heuvel “Hof van heden en de toekomst”. Schetsen voor de toekomst.
‘VAN INITIATIEF NAAR MAINSTREAM’ UPDATE & VOORUITBLIK FSC NEDERLAND Bert van Veldhuizen Partnerdag The Amazone Alternative Utrecht, 24 November 2011.
DSH : praktische afspraken Leuven 2 februari 2009.
Wat zijn claims? • Alles wat er beweerd wordt over een product • (Bevat uitsluitend groene M&M’s) • Door iedereen • (Verpakking, website, advertentie,
Digitaal Sociaal Huis 21 januari Agenda VanTot 12u13uBroodjes en koffie 13u13u45VERA : Operationele impact perceel 1 13u4514u15CORVE : Stand van.
PreSoft [relatiebeheer] Het centraal beheren van relaties en contactgegevens is de basis voor veel dagelijkse werkzaamheden. PreSoft [relatiebeheer] is.
PGS 15 en Brzo LAT – Brzo werkgroep.
Ondernemersfondsen in Nederland
Inleiding G!DS Z-O-U-T en CultuurUtrecht. Wat is G!DS?  Sociale en culturele kaart van de bibliotheken  Informatie op het sociale en culturele vlak.
Zelfregulering en de overheid
IAE UPEX Wie heeft welke rol?
Publieke en private belangen in de financiёle sector Publiek belang: adequaat functioneren van de financiële markten Publiek belang: Europese interne.
Voeding en Dieet Zorgmodule Presentatie hoofdlijnen projectorganisatie.
Presentatie commissie Ruimte op 15 februari 2012 Bodemkwaliteitskaart en Nota Bodembeheer Bij deze presentatie neem ik u mee naar het Project Duurzaam.
Thema-bijeenkomst 6 september 2012
1 PROGRAMMA ALCOHOL & MAATSCHAPPIJ SPIRITSNL ONDERZOEK VOORJAAR 2013.
De AID, PD en VWA bouwen aan één nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit
Agenda voor een Nationaal Programma Preventie NPP Inzet NPHF Federatieraad mei 2013.
Hoofddocent gezondheidsrecht KULeuven,
Marketing Werkgroep 6.
Welkom Tweede openbare casuïstiekbespreking 2013
Het SER-advies voor een nieuw grenswaardenstelsel: verantwoorde zorg voor gezondheid in Europees perspectief Bob Koning Secretaris Arbeidsomstandigheden.
Algemene Beoordelingsmethodiek voor stoffen en preparaten
Het nieuwe Besluit Bedrijfsbrandweren status en ontwikkelingen
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Crisismanagement in de zorg: communicatie op het grensvlak met het openbaar bestuur 1 november 2012 Marco Zannoni.
Actualiteiten Aanbestedingsrecht
PROGRAMMA VERNIEUWING P&C CYCLUS 8 FEBRUARI 2012 Korte intro (wethouder Kolff) Wat is de huidige situatie en wat is wettelijk verplicht (hoofd financiën)
Erbeterdezaak.nl Duurzame groei De “paradigm shift” door het Cradle to Cradle denken.
PRESENTATIE THEMABIJEENKOMST NVFG “OBSERVATIONELE STUDIES” 20 september 2005 Mr J.A. (Arjan) Schuman - Van Benthem & Keulen, Advocaten
Systeemgericht toezicht “In a nutshell”
 korte voorstelronde  principes van de OLOcoach: wat wordt van coaches verwacht?  coaches per regio  Samen.
[  Gefeliciteerd met de Arbowet!] Miriam Smits 19 december 2005.
Bijeenkomst directeuren en IB-ers OZKNV Workshop Documenten-planlast Dinsdag 1 december 2014.
CLAIMSVERORDENING (EU/1924/2004) Een overzicht ….. Ten behoeve van uitwisseling van kennis tijdens de O&K bijeenkomst van Innofood, 14 mei 2009, Almelo.
Centrumvisie Presentatie winkeliers/ eigenaren 15 September 2014.
Risicoanalyse van de elektrische installatie
Certificering van milieumanagementsystemen volgens NEN-EN-ISO 14001
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
Loyaliteit begint met een warm welkom
Generisch of origineel: geen verschil voor uw gezondheid
SAN Uniforme Verantwoording Eerstelijns diagnostiek Relatiebijeenkomst Zorgverzekeraars – SAN 27 mei 2015 Sanne van Rumpt SHO Centra voor medische diagnostiek.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Toezicht door de Nederlandse Zorgautoriteit Loes de Maat Goed Bestuur: een zorg? Loes de Maat, directeur Toezicht & Handhaving, NZa.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Presentatie Leerlingenvervoer VV 1 november 2011.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Database: Lust en Last? 26 augustus 2009 Over marketingmogelijkheden en privacyaspecten na 1 oktober
Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Regio Twente, 10 april
Wat is de rol van de GGD bij PSH? In gesprek over ‘wat te doen’ en ‘hoe dat te doen’ Thérèse Claassen, projectleider modelconvenant PSH Michel Dückers,
Huurdersraadpleging donderdag 27 oktober 2016
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Direct 5. Juridische aspecten
Internetmarketing en oefentoets
Direct Juridische aspecten
Binnenkort start hier het webinar Facebook Marketing voor je groep - Deel II: ‘Je Scoutinggroep op Facebook’
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd
Project Handvatten Omgevingsplan
Bestuurlijke afweegruimte/lokaal maatwerk
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
MyBEnefits zo’n 2 miljoen burgers hebben minstens één sociaal statuut bv. laag inkomen / leefloon handicap, fysieke of mentale beperking kind met specifieke.
Informatie bijeenkomst
Wat staat er op een etiket?
Transcript van de presentatie:

Zelfregulering hoe gaat dat in zijn werk? Janine Galjaard Directeur Keuringsraad KOAG/KAG Bijeenkomst nieuwe zelfregulering reclame gezondheidsproducten 13 december 2012

Uitgangspunten nieuwe zelfregulering gezondheidsproducten Presentatie Keuringsraad Uitgangspunten nieuwe zelfregulering gezondheidsproducten Nieuwe rol zelfregulering Normen Dienstverlening 4. Aantal praktijkvoorbeelden 2

Codepartijen Keuringsraad Keuringsraad in zelfreguleringsveld CBD KNMP Neprofarm NPN NUV VEA 3

Doelstelling en werkwijze Keuringsraad Doelstelling Keuringsraad : Door partijen in 1926 vrijwillig aanvaarde principes voor zelfregulering van publieksreclame voor geneesmiddelen, gezondheidsproducten (sinds 1995) en medische (zelfzorg)hulpmiddelen Verantwoorde reclame in het belang van de volksgezondheid en de reclame mogelijkheden voor adverteerders

Zelfregulering De Keuringsraad KOAG/KAG 5

Zelfregulering De Keuringsraad KOAG/KAG 6

Competentie Keuringsraad Alle op publiek (consument / eindgebruiker) gerichte reclame-uitingen voor geneesmiddelen, medische (zelfzorg) hulpmiddelen en gezondheidsproducten Advertenties Commercials POS-materialen Direct mail en nieuwsbrieven Folders Websites, social media etc. Verpakkingsteksten, etiket en bijsluiter voor gezondheidsproducten en medische hulpmiddelen

Uitgangspunten nieuwe zelfregulering gezondheidsproducten Nieuwe normenset: integreren van het richtsnoerdocument en database Inspanningsverplichting van Codepartijen dat leden zich aan nieuwe normenset houden Bedrijven die zich conformeren aan vrijwillige keuring vooraf krijgen de hoogst mogelijke ‘beloning’ van de overheid Toezicht wordt neergelegd bij de Keuringsraad

Uitgangspunten nieuwe zelfregulering gezondheidsproducten Gebruik maken bestaande zelfregulering ‘Aangepaste’ CAG blijft vanwege aanvullende bepalingen en andere gezondheidsproducten Level playing field Uitvoerbaarheid – praktische toepassing richtsnoerdocument en database Werkafspraken met NVWa

Nieuwe rol zelfregulering - normen Aangepaste CAG Onderscheid tussen ‘gezondheidsproducten die geconsumeerd worden’ en ‘andere gezondheidsproducten’ Richtsnoerdocument en database - consumeren Indicatieve lijst - overig Aanmelden als bijzondere reclamecode onder de Nederlandse Reclamecode RCC toetst aan zelfde normen Op gehele veld van toepassing Level playing field 10

Keuzemenu zelfregulering – ‘clearance’ Copy clearance voor een uiting/campagne: Uniek toelatingsnummer Toelating opgenomen in database toegankelijk aangesloten Codepartijen ‘Aangepast’ handhavingsregime op specifieke uiting Company clearance: Alle uitingen van een bedrijf worden vooraf voorgelegd Alle uitingen krijgen een uniek toelatingsnummer Bedrijf komt in database toegankelijk aangesloten Codepartijen ‘Aangepast’ handhavingsregime voor bedrijf vanuit NVWa Korting op het tarief + maatwerk (t.a.v. reclamecampagnes, snellere doorlooptijden, 1x jaar workshop/update)

Keuzemenu zelfregulering – ‘advies’ Copy-advies Vrijblijvend advies over een voorgenomen uiting Bij navolgen advies voldoet uiting aan normenset die door NVWa wordt gehanteerd

Nieuwe zelfregulering – monitoring / klachten Eenieder kan melding doen van vermeende overtredingen De Keuringsraad beoordeelt en neemt waar nodig passende maatregelen Bij niet navolging wordt melding doorgezet naar NVWa Meldingen van consumenten worden doorgezet naar RCC

Keuringsraad in zelfreguleringsveld Wetgeving Handhaving Werkafspra ken Werkafspraken Toezicht op normen: de Codes Clearance Copy advies Monitoring Klachtenbehandeling Codecommissies KOAG/KAG Reclame Code Commissie (voor consument) Repressieve toetsing op geleide van klachten 14

Praktijkvoorbeeld 1 Op basis van / bevat: voedingsclaim Sunshine Cranberry capsules Op basis van/Bevat: Cranberry’s 1 x daags 1 tablet Voedingssupplement Samenstelling: conform etiketteringvereisten Ingrediënten: idem   Op basis van / bevat: voedingsclaim Cranberry’s geen geautoriseerde claims Toegestaan?

Praktijkvoorbeeld 2 Sunshine Combi Soepel Bewegen tabletten* Guarana, Glucosamine, taurine 1xdaags 1 tablet Voedingssupplement *Glucosamine helpt soepel bewegen Guarana is een botanical welke op ‘on hold’ staat; maar geen claim voor soepel bewegen Glucosamine heeft afgewezen claims en on hold claims op soepel bewegen; Taurine heeft geen enkele goedgekeurde claim Toegestaan?

Praktijkvoorbeeld 2 Sunshine Combi Soepel Bewegen tabletten* Guarana, Glucosamine, taurine 1xdaags 1 tablet Voedingssupplement *Glucosamine helpt soepel bewegen Omdat de productnaam aan een gezondheidsclaim appelleert, moet de gebruiker actief geleid worden, bijvoorbeeld met een asterix, naar het nutriënt/de nutriënten die voor dit gezondheidseffect verantwoordelijk zijn. Omdat in de productnaam een gezondheidsclaim zit opgesloten, mogen er alleen maar ingrediënten direct onder staan die ook die bewezen/on hold gezondheidsclaim hebben. Taurine en Guarana hebben geen toegestane gezondheidsclaim op soepel bewegen. Wel mag het in de ingrediënten- declaratie en/of samenstelling blijven staan, omdat dit een etiketteringvereiste is.

Praktijkvoorbeeld 3   Sunshine Lactiaco® capsules Bevat: Lactobacillus acidophilus Probioticum    1 x daags 1 capsule Voedingssupplement Samenstelling: conform etiketteringvereisten Ingrediënten: idem. Probioticum kan als een generieke omschrijving worden gezien en mag als zodanig gebruikt blijven worden tot besluit Europese Commissie geen nadruk op de (vermeende) heilzaamheid van probiotica gelegd “krachtig probioticum” of “bevat probiotische stammen” niet toegestaan “bacteriën die van nature in de darm voorkomen” wel toegestaan

Praktijkvoorbeeld 4 ‘vluchtige media’(bijvoorbeeld radiocommercial, TV, wobblers etc) Hoe krijg je daar de verplichte conditions of use vermeld? Bijvoorbeeld ‘Glucomannan’: “Om de claim te dragen moet informatie aan de consument worden verstrekt dat het gunstige effect wordt verkregen bij een dagelijkse inname van 3 g glucomannan in drie doses van elk 1 g, tezamen met 1-2 glazen water, vóór de maaltijden en in de context van een energiebeperkt dieet” Disclaimer? (bijvoorbeeld: “lees voor het kopen eerst de aanwijzingen op de verpakking”?)

Alle documenten/vragen Zie: www.koagkag.nl e-mail: keuringsraad@koagkag.nl Telefoon: 020 – 408 06 86 Hartelijk dank voor uw aandacht ! 20