De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Crisismanagement in de zorg: communicatie op het grensvlak met het openbaar bestuur 1 november 2012 Marco Zannoni.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Crisismanagement in de zorg: communicatie op het grensvlak met het openbaar bestuur 1 november 2012 Marco Zannoni."— Transcript van de presentatie:

1 Crisismanagement in de zorg: communicatie op het grensvlak met het openbaar bestuur 1 november 2012 Marco Zannoni

2 1 COT: 25 jaar ervaring in oefeningen, onderzoek en advies

3 2 Communicatie & openbaar bestuur Boegbeeld: burgervader/burgermoeder Beslisser: opperbevelhebber 'Werkgever': zorg voor eigen mensen 1 van de hoofddoelen: negatieve effecten voorkomen Functies: Waarschuwen Instrueren Informeren Onzekerheden beperken Communicatie kan niet los worden gezien van tal van andere zaken: omgaan met vermisten, meten gevaarlijke stoffen, opvang en verzorging, schadevraagstukken, etc. Bestuurlijke rol vooral ook duiden

4 3 Trends Soms te veel nadruk op communicatie: "ask not what to say, but ask what to do" Structurele problemen rond registratie leiden ook tot communicatieproblemen Meer aandacht voor slachtoffercommunicatie Sociale media (onder- en overschatting)

5 4 Uitdagingen van crisismanagement in de zorg 1.De basis op orde hebben 2.Tijdig betrokken worden vanuit inzicht in rollen en verantwoordelijkheden 3.Leiderschap tonen 4.Inzicht hebben in de crisismanagement wereld van de overheid 5.Feiten in beeld krijgen temidden van chaos 6.Tijdig, zorgvuldig en adequaat informeren van familieleden 7.Adequate interne en externe communicatie 8.Realiseren van zorgcontinuïteit 9.Adequaat omgaan met privacy 10.Omgaan met onderzoeken & toezicht 11.Betrekken RvT en MR 12.Integrale aanpak doorzetten in de nafase Zie ook: www.cot.nl

6 5 Leiderschap tonen

7 6 Goed aansluiten op het crisismanagement van de overheid

8 7 Feiten in beeld krijgen temidden van chaos

9 8 Tijdig, zorgvuldig en adequaat informeren van familieleden

10 9 …. Interne & externe communicatie

11 10

12 11 … Garanderen privacy

13 12 Omgaan met onderzoeken & toezicht

14 13

15 14 Tips Maak altijd een goede crisisdiagnose Benoem altijd doelen en doelgroepen van communicatie Breng altijd in kaart hoe de 'wereld' eruit ziet: van welke groter geheel maakt u deel uit? Wat is er allemaal 'opgetuigd' vanuit communicatie (van COPI woordvoerder tot eventueel beleidsteam burgemeester). Wie doet wat? Ga na of u goed bent 'aangesloten', ook letterlijk Bespreek dit in de voorbereiding met direct betrokken gemeente: 'hoe zien we dat samen voor ons straks'? Houd oog voor raakvlakken met registreren, opvang en dergelijke

16 15 COT Instituut voor Veiligheids– en Crisismanagement Marco Zannoni Koninginnegracht 26 2514 AB Den Haag t +31 (0)70 312 20 20 f +31 (0)70 312 20 12 e m.zannoni@cot.nl i www.cot.nlwww.cot.nl Ihttp://www.cot.nl/sectoren/zorg/index.htmlhttp://www.cot.nl/sectoren/zorg/index.html T @MarcoZannoni Het COT is een onderdeel van Aon Nederland


Download ppt "Crisismanagement in de zorg: communicatie op het grensvlak met het openbaar bestuur 1 november 2012 Marco Zannoni."

Verwante presentaties


Ads door Google