Rik van Gerven Mark Bogers
Doelen: Gedragsverandering bewerkstelligen. Uitval voorkomen. Iedere leerling zijn eigen traject bieden. Inzicht geven in eigen functioneren. Taken en vaardigheden in balans brengen. Toekomstbeeld en -mogelijkheden verhelderen
Voortraject (ambulant). Hulp op locatie: Observatietraject. Coachings-/begeleidingstraject. Op gedrag, houding, motivatie, inzicht, taken, vaardigheden. Vaardigheidstrainingen: SOVA/ART/FART
Vluchtheuvel. Gehele of gedeeltelijke plaatsing in de Vluchtheuvel. Observatie, onderzoek, doorverwijzing. Structuur en duidelijkheid. Positieve aandacht (beloning). Motiveren en stimuleren. Veilige omgeving, vertrouwen. Inzicht krijgen in eigen gedrag. Individuele begeleiding d.m.v. gesprekken. Vaardigheidstraining (Equip). Regelmatig evalueren (ouders/mentor). Competentiemodel (scorekaarten)
Nazorg. Na ieder traject wordt nazorg geboden aan leerling, team en ouders. Inhoudelijk afhankelijk van de behoeften van leerling, docenten, mentor enz. Gefaseerd terugplaatsen. Coaching/begeleiding. Regelmatig evalueren. Eindverslag. Afsluiten
Aanmelding (1/2). Mentor/docent signaleert. Mentor overlegt met coördinator/team. Coördinator meldt aan bij ZAT. ZAT informeert Vluchtheuvel. Probleemverkenning door de Vluchtheuvel. Dossieranalyse. Gesprekken met mentor, docent, leerling en ouders. Observatie van leerling
Aanmelding (2/2). Handelingsvoorstel maken. ZAT informeren. Intakegesprek met mentor, ouders en leerling. Handelingsplan in werking stellen
Overlegmomenten VH. Overleg tussen ZAT, ASD en VH. (2 wekelijks) Evaluaties met ouders. (3 wekelijks) Overleg met team over leerling. (maandelijks) Overleg met ambulante begeleider. (wekelijks)