 Rik van Gerven  Mark Bogers 24-9-2014 1. Doelen: Gedragsverandering bewerkstelligen. Uitval voorkomen. Iedere leerling zijn eigen traject bieden. Inzicht.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Integreren van alternatieve trajecten in het regulier onderwijs
Advertisements

Early Warning System Kwaliteitscholen
Dienst Time Out Projecten
Infoavond Praktijkonderwijs Maandag 24 februari 2014
Peter Adriaenssens voorspelt dat 30% van onze jeugd problematisch gedrag zal gaan vertonen, wat betekent dat bijna een derde van het toekomstig talent.
Bovenschoolse voorzieningen RSV Breda
Welkom. VMBO Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs.
Verantwoordelijke Leni.
Diversity Network ABN AMRO Mentoringprogramma
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
De trajectbegeleiding Een antwoord op de invoering van passend onderwijs van Lyceum Sancta Maria.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Scolaris... School Met Een Visie. Wij bieden: Verschillende richtingen In een aangenaam klimaat Met aandacht voor de noden van uw kind Individuele begeleiding.
Blariacumcollege Conferentie Inductie. Missie en visie Persoonlijke aandacht Sportactief zijn Kwaliteit leveren Onderzoekende houding.
Vrije-CLB-Koepel vzw Maak kennis met het CLB. 2 Voor wie?  Leerlingen  Ook los van de school  En los van de ouders  Ouders  Met hun zorgen en vragen.
Onderzoeksfase in het CLB
Leren leren…..en het materiaal?
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Thuisbegeleiding en gezinsfunctioneren
Van harte welkom namens
Marjon van Kan Begeleider Passend Onderwijs.
De Zorgstructuur op het Mondial College Lindenholt
Algemene ouderavond Leerjaar 1 Augustus 2013
Mentor Andrea. Doel : Via werkplekleren ondersteuning bieden aan doelgroepmedewerkers om uit te groeien tot een goede begeleider van jonge kinderen.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Basisschool ‘t Heuvelke
INTRODUCTIE Hoog en laag IQ Thuis situatie Externe locatie(s) Intensief begeleidingstraject Kortdurend en langdurend Nazorg Coaching Voorlichting.
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
Dienst Expertise en Ondersteuning Candea College (EOC)
Structuur in de brugklas Januari 2013 Welkom!. Plaatsing Plaatsing op basis van: Advies basisschool Onafhankelijke toets (bv. cito)
Rebound Rivierenland Agenda: Voorstellen Dag op de Rebound
Oranje Route 23 oktober Van harte welkom namens Locatie Thornstraat Locatie Wertastraat Locatie Parklaan Het College Cranendonck.
Niet differentiëren maar socialiseren
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Ouderavond klas 3C Jaap Veld - maandag 14 September 2015.
Een evenwicht tussen moeder moeten zijn en puber mogen zijn presentatie : Susanne Dreuw & Anne Wijns 24 maart 2015.
Presentatie mentoraat mavo 3. Mentor Lisa Akerboom & Ingrid Peters Achtergrond mentoren Van mentor OB naar coach BB Mentoruren in de week  LOB uur 
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
Doel mentoraat Contacten Leerproces Groepsproces Individuele begeleiding Als er meer nodig is INHOUD Mentoraat De mentor is de spil in de begeleiding.
Leerwegondersteunend onderwijs (LWOO) op het Udens College VMBO (tot 2018) INHOUD.
Ambulante Begeleiding Tine Bruijne september 2015.
SWV Kop van Noord Holland voortgezet onderwijs Bijeenkomst 28 november 2012 Regius College, Schagen.
Intensieve contextbegeleiding "De Vuurvogel" Informatiebrochure voor de jongere Hallo daar! Dit is onze informatiebrochure. Lees hem aandachtig door en.
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
De coach in het onderwijs Georganiseerd door het ouderplatform HAVOplus.
Sociale vaardigheden leren door buitensport. 1. Inleiding 2. Buitensportactiviteiten 3. Theoretische achtergrond 4. Inschrijvingsprocedure 5. Trainingsbijeenkomsten.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
Leidinggeven Hoofdstuk 10 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Voorstelling PAAZ.
de docent als didactische coach
Ambulante Begeleiding
Het zorgcontinuüm.
LOB 4 MAVO Schooljaar
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
Naam school Datum Logo van de school
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Bijzonder onderwijs – Bijzondere zorg
een vertrouwd gezicht binnen het vo én mbo!
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Presentatie voor teams Oktober 2018
Het tweede LOS-gesprek
OGI Een datamuur in de klas.
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Overzicht modules CKG Glorieux
Overzicht modules CKG Glorieux
Studiemorgen 5 september 2019 Ondersteuningsroute en OST
Transcript van de presentatie:

 Rik van Gerven  Mark Bogers

Doelen: Gedragsverandering bewerkstelligen. Uitval voorkomen. Iedere leerling zijn eigen traject bieden. Inzicht geven in eigen functioneren. Taken en vaardigheden in balans brengen. Toekomstbeeld en -mogelijkheden verhelderen

Voortraject (ambulant). Hulp op locatie: Observatietraject. Coachings-/begeleidingstraject. Op gedrag, houding, motivatie, inzicht, taken, vaardigheden. Vaardigheidstrainingen: SOVA/ART/FART

Vluchtheuvel. Gehele of gedeeltelijke plaatsing in de Vluchtheuvel. Observatie, onderzoek, doorverwijzing. Structuur en duidelijkheid. Positieve aandacht (beloning). Motiveren en stimuleren. Veilige omgeving, vertrouwen. Inzicht krijgen in eigen gedrag. Individuele begeleiding d.m.v. gesprekken. Vaardigheidstraining (Equip). Regelmatig evalueren (ouders/mentor). Competentiemodel (scorekaarten)

Nazorg. Na ieder traject wordt nazorg geboden aan leerling, team en ouders. Inhoudelijk afhankelijk van de behoeften van leerling, docenten, mentor enz. Gefaseerd terugplaatsen. Coaching/begeleiding. Regelmatig evalueren. Eindverslag. Afsluiten

Aanmelding (1/2). Mentor/docent signaleert. Mentor overlegt met coördinator/team. Coördinator meldt aan bij ZAT. ZAT informeert Vluchtheuvel. Probleemverkenning door de Vluchtheuvel. Dossieranalyse. Gesprekken met mentor, docent, leerling en ouders. Observatie van leerling

Aanmelding (2/2). Handelingsvoorstel maken. ZAT informeren. Intakegesprek met mentor, ouders en leerling. Handelingsplan in werking stellen

Overlegmomenten VH. Overleg tussen ZAT, ASD en VH. (2 wekelijks) Evaluaties met ouders. (3 wekelijks) Overleg met team over leerling. (maandelijks) Overleg met ambulante begeleider. (wekelijks)