Van zorgstructuur naar begeleidingscultuur

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
HAVISTEN COMPETENT
LOB ????.
Waarom werken met het programma De baan die bij me past?
Handelingsgericht werken en de IB
De (on)gezonde leerling?
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Het schoolondersteuningsprofiel en ondersteuningsplan als basis voor inhoudelijke samenwerking Eelco Dam Algemene Vereniging Schoolleiders 26 november.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
Samenwerkingsverband
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
De “ leraar” als rolmodel
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Passend Onderwijs een korte inleiding
Regionale probleemanalyse VSV
Albert de Boer IJsselgroep
Er waren eens ………………. leerlingen tussen wal en schip.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
De kracht van een driehoeksverbinding. Naar echt samen opleiden
Een KRACHTige opleiding voor leerKRACHTEN Marco Snoek VELON-congres 2008 Wat betekenen de rapporten van Rinnooy Kan en de Onderwijsraad voor het curriculum.
Niek van den Berg Vmbo- en mbo-manifestatie Samen werken aan sterk groen onderwijs 13 november 2013 Doorstroom tussen groen vmbo en mbo Relevante factoren.
REA en kleine gemeenten
Kwaliteitszorg in het (v)so 13,14,19,20 april 2010 Cor Hoffmans
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
Stichting werkkring 29 maart De beleidsagenda van de beroepsgroep.
TOM keurmerk Marius Berendse.
ICT in onderwijs: We moeten vaart maken!
Ervaringen Implementatie in Nederland
Algemene uitkomsten groepsgesprekken POVO 13 november 2008 Jan Peters Ben Verbruggen.
Passend Onderwijs: algemeen POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
Van speciaal naar regulier onderwijs: een hele overstap!
Ik heb iets van autisme of zo
Aanleiding en doel project Verzuim 18+ We missen je Elly Pastoor
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
Landelijke Inspiratiedag 3D’s + HR
Het begint bij het jonge kind
Dossier Empowerment.
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Bijeenkomst SWV Kampen 27 oktober  Stroomschema routing Aanvraag Arrangement/ TLV  SWV Kampen.
AVS Leerling bij de Les!® 1 Leerling bij de Les!® Algemene Vereniging Schoolleiders.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
NL POLITIE NEDERLAND Suicide door politiemedewerkers Van ontkenning naar erkenning… Geertje Spijkerman, Centrale Vertrouwenspersoon politie NN Manette.
De gemeente Valkenburg aan de Geul nader belicht Cijfers uit het: Jaarverslag Regionaal Bureau Voortijdig Schoolverlaten Maastricht-Heuvelland.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
1 Voortijdig Schoolverlaten Een regionale verantwoordelijkheid Bestuurlijk Overleg Jeugd, Onderwijs en Zorg 15 juni 2012.
PARCIVAL COLLEGE vrijeschool OPEN DAG Zaterdag 4 februari 2012 Aanvang tot vmbo-tl havo vwo worden wie je bent.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
16 april 2015 Miniconferentie VO  MBO Regio Eem Welkom.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
Naar een nieuwe aanpak Ton Eimers / Selle van der Woude 3 april 2017
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
Internaliseren Expliciteren
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Leiding geven aan school ontwikkeling
Team radicalisering in de kering Stad Gent
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
Presentatie voor teams Oktober 2018
Juni juni 2018 najaar 2018 december 2018 Subsidie beschikbaar gesteld door minister Slob voor dekkend aanbod ondersteuning aan leerlingen.
Transcript van de presentatie:

Van zorgstructuur naar begeleidingscultuur Begeleidingscultuur in scholen over kwaliteiten en kwetsbaarheden –

Wat we denken te zien, is meer wat we denken te zien dan wat we werkelijk zien. Gedragsproblemen zijn communicatieproblemen. Zorg ook dat de leraar zich veilig voelt. Leerlingen vallen niet uit ondanks het schoolsysteem, maar deels dankzij het schoolsysteem. Wat goed is voor zorgleerlingen, is goed voor alle leerlingen.

Waarom begeleidingscultuur? Waarom vallen sommige jongeren uit en anderen niet? Top 10 van factoren (in volgorde van prioriteit) Op zoek naar hechting (persoonlijke aandacht en betrokkenheid vanuit de school) Tijdig handelen op risicomomenten (o.a. overgangen tussen scholen) Multi-problemgezinnen Psychologische kenmerken Sociaal-economische en etnische factoren Herrieschoppers en geruislozen Spanningsveld leren-werken Pestproblematiek als onderschatte factor Helende tijdelijke uitval Softdrugs Gemeenschappelijke factor: problemen in de fit tussen leerling en school/hulpverlening (bron: Oberon, De belevingswereld van voortijdig schoolverlaters i.o.v. Ministerie van OCW, januari 2008)

Begeleidingscultuur In een begeleidingscultuur zien en waarderen we iedere leerling als een uniek en volwaardig individu, met eigen kwaliteiten en kwetsbaarheden. Pilotscholen 1e fase: Eindhovense School Pius X College Groene Campus Varendonck-College Dr Knippenbergcollege Netwerk zoco’s (2x)

Begeleidingscultuur Instrument, universeel inzetbaar (ongeacht onderwijstype en ontwikkelingsfase van de school) 1 Begrippenkader 2 Kenmerken / uitgangspunten 3 Diagnose 4 Stappenplan 5 Collegiale visitatie

Diagnose begeleidingscultuur 1 zwak 2 meer zwak dan sterk 3 meer sterk dan zwak 4 sterk 5 niet van toepassing

Aanval op VSV en Passend Onderwijs Keerzijdes van dezelfde medaille Gemeenschappelijke karakteristieken Regionale/landelijke aanpak Kennis over jongeren en hun gedragsproblemen Professionele ontwikkeling leraar inclusief ontwikkelen reflectie Kunnen/willen experimenteren met alternatief gedrag door leraar Denken in competenties van leerlingen en niet in deficiënties Grenzen aan mogelijkheden van de school & samenwerken met externe deskundigen

Hoe voorbereiding Passend Onderwijs de begeleidingscultuur versterkt op school (en daarmee reductie VSV bevordert). Top-down of bottom-up?

Teamfoto→schoolfoto →swv (dekkend aanbod) 20 voorbeelden van veelvoorkomende casuïstiek Wat kunnen we zelf binnen bestaande context? (competentie) Wat kunnen we niet – ook niet als context wijzigt? (grens) Wat willen we kunnen? (ambitie) Hoe komen we daar? (scholing, faciliteiten, organisatie)

Conclusies Ontwikkeling van begeleidingscultuur heeft wezenlijke invloed op reductie VSV. Instrument is schooltype onafhankelijk en onafhankelijk van ontwikkelingsfase school: (begrippenkader, diagnose, en stappenplan) Aanval op VSV en voorbereiding Passend Onderwijs: op elkaar afstemmen en elkaar laten versterken. Bottom-up, please! (primair proces is uitgangspunt) De individuele leerling (maar dan ook echt)