PRESENTATIES IN A NUTSHELL. Tips & Tricks
“Hoe weet ik mijn publiek te boeien?” LEREN PRESENTEREN. “Hoe weet ik mijn publiek te boeien?” Voorwaarden voor een presentatie. Voorbereiding van een presentatie. Publiek & Vragen. Wat te vermijden?
“Iets van een ander gedaan krijgen” OVERTUIGINGSKRACHT “Iets van een ander gedaan krijgen” Mentale houding. Waarden. Persoonlijke betrokkenheid. Betrouwbaarheid.
“Geloven we deze presentator?” GELOOFWAARDIGHEID “Geloven we deze presentator?” Karakter. Deskundigheid. Evenwichtigheid. Innemendheid. Hoe kunt u de geloofwaardigheid verbeteren?
“Waar doet u het voor?” DE VOORBEREIDING. Onderwerpkeuze De pakkende titel Het publiek erbij betrekken Het opzetten van de presentatie
“Inleiding – inhoud - conclusie” DE VOORBEREIDING 2 “Inleiding – inhoud - conclusie” Het materiaal Hoeveel onderwerpen De structuur Inleiding Inhoud Conclusie Oefenen
“Inleiding >> 10%” DE VOORBEREIDING 3 “Inleiding >> 10%” Het doel van de inleiding moet zijn om verwachtingen bij uw publiek te scheppen en die vervolgens te overtreffen. Sleutelbegrippen: Trek de aandacht! Schep een band! Toon wat u waard bent! Geef aan waarom men naar u moet luisteren! Geef het publiek de sleutel van uw voordracht!
“Inleiding >> 10%” DE VOORBEREIDING 3B “Inleiding >> 10%” Wat te vermijden in uw inleiding: Begin nooit met : “Voordat ik ga beginnen….” Vergis u niet in namen. Laat niet blijken dat u liever wat anders zou doen. Laat niet blijken dat u onvoorbereid bent. Doe niet als alsof u de lezing op routinebasis geeft. Gebruik geen beledigende humor. Laat niet blijken dat uw verhaal door een ander is geschreven. Vraag niet naar de u beschikbare tijd.
“Inhoud >> 80%” DE VOORBEREIDING 4 De inhoud van uw presentatie moet een uitwerking zijn van de inleiding. Aandachtpunten: Toon en stijl Woordkeus Krachtige woorden Jargongebruik Pakkende zinnen Mistige taal Houding
“Conclusie >> 10%” DE VOORBEREIDING 5 “Conclusie >> 10%” Elke conclusie heeft drie belangrijke punten: Een samenvatting van de presentatie Een heldere afronding van de presentatie Een goede laatste indruk maken
“Conclusie >> 10%” DE VOORBEREIDING 5B “Conclusie >> 10%” Aandachtspunten conclusie: Geef duidelijk aan dat uw conclusie begint Zorg dat het als een conclusie klinkt Houdt uw conclusie kort en zakelijk Gebruik krachtige woorden in uw slot. Biedt altijd gelegenheid tot het stellen van vragen Voeg geen nieuwe aspecten toe Vertel niet dat u nog iets bent vergeten
“Op elke vraag past een antwoord…” VRAGEN BEANTWOORDEN 1 “Op elke vraag past een antwoord…” Zes basistechnieken voor uw antwoord: Stel de vraagsteller een tegenvraag Speel de vraag terug Herformuleer de vraag Hoedt u voor de vraag met een valluik Plaats de vraag in de juiste context Bouw een brug
“Elk antwoord heeft een nieuwe vraag.” VRAGEN BEANTWOORDEN 2 “Elk antwoord heeft een nieuwe vraag.” Veel voorkomende typen vragen: De ja- of neevraag De opgelegde keuze De hypothetische vraag Meerdelige vragen De impliciete vraag De vijandige vraag TIP: Geef van te voren aan dat vragenstellers vertellen bekend maken hoe ze heten en wat ze doen. Dit type vragenstellers houdt er namelijk niet van om uit de anonimiteit te treden.
“Humor helpt...” HUMOR Met humor kunt u: Interesse wekken Een band scheppen Uw presentatie onvergetelijk maken Spanningen wegnemen Uw publiek motiveren Verkeerd begrepen worden Uw geloofwaardigheid verliezen De spanning verhogen Al doende leert men….
PRESENTATIEFOUTEN TOP TIEN Beginnen met een ongepaste grap Te lang doorgaan Visuele hulpmiddelen van een bedenkelijke kwaliteit Onbeholpen gestuntel met visuele hulpmiddelen Negeren van de belangen van het publiek Naar aantekeningen kijken in plaats van naar het publiek Een vraag waarop u het antwoord niet kent, negeren Iemand anders proberen te zijn In de oefenfase niet hardop repeteren De presentatieruimte en –middelen niet van te voren controleren
VRAGEN ????? DANK U VOOR UW AANDACHT