Inventarisatie gestapeld toezicht Beter en concreter – Goede regels, gerichte service 19 april 2013 Goes Peter Bex Inspectieraad Ministerie van Economische Zaken Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Toezicht in Nederland 10 Rijkstoezichthouders 42 Landelijke toezichthouders 12 Provincies 24 Waterschappen 25 GGD-regio’s 25 Veiligheidsregio’s 26 RUD’s 408 gemeenten 572 toezichthouders> FTE25 miljoen uur
Stapeling bij Nederlandse bedrijven
Perceptie van gestapeld toezicht Begrip voor toezicht, mits de inspecteur: Deskundig is. Hoofd en –bijzaken onderscheidt. Beschikbare nalevingsinformatie gebruikt. Beslissingen afstemt met andere toezichthouders.
Chemie Transport over land Afvalverwerking Grond- weg- en waterbouw Ziekenhuizen Verpleging Akker- en tuinbouw Voedingsmiddelenproductie Horeca Recreatie Metaalproductenindustrie Farmaceutische industrie Regeldichte sectoren Hoog extern risico Maatschappelijk risico Diversiteit regelgeving
Oorzaak: Bedrijfsprocessen vallen onder taakgebieden van meerdere toezichthouders. Stapeling van toezicht Rijksinspecties Gemeenten Overige toezichthouders
Stapeling toezicht voorkomen Maatwerk per sector. Afstemming tussen toezichthouders noodzakelijk. Eén bedrijf, één toezichthouder, één aanspreekpunt…
Voorbeeld: Horeca en recreatie Specifieke kennis nodig Landelijke ketens Overige bedrijven Overige toezichthouders Rijksinspecties Gemeenten
Conclusies 29% van de bedrijven en instellingen ervaart gestapeld toezicht als een probleem. Veroorzaakt door onvoldoende afstemming en samenwerking tussen toezichthouders. Particulier toezicht beïnvloed de perceptie van gestapeld toezicht.
Aanpak van gestapeld toezicht Geen universele oplossing: maatwerk per sector. Samenwerking is noodzakelijk: ▫ Bestuurlijke borging. ▫ Bestuurlijke verantwoordelijkheid. Gemeenten zijn aan zet…
Bedankt voor uw aandacht SIRA Consulting Peter Bex Inspectieraad Ministerie van Economische Zaken Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties