WELKOM
op de algemene informatie-avond Welkom op de algemene informatie-avond Van de St. Josephschool Even voorstellen:Managementteam en Zorg Manon van Druten bovenbouwteamleider Rachel Naron onderbouwteamleider Menalda Bavinck intern begeleider gr. 1-4 Marije Kamerling intern begeleider gr. 5-8 Gert de Wit directeur Wijze van vragen stellen.
Terugblik Inspectiebezoek najaar 2009 Predicaat “Zeer zwakke school” Nieuw managementteam Schoolverbeterplan Per 31 maart 2011: predicaat “Zwakke school” Vervolg inspectie: oktober 2011 / augustus 2012
Schoolverbeterplan Schoolconcept / visie 15 augustus 2010 – 1 januari 2013 Didactische strategieën Coaching jonge leerkrachten Toetskalender Klassenbezoeken Scholing CITO (MT) Nieuwe leesmethode Estafette Monitor tussenresultaten Effectieve onderwijstijd Beginnende geletterdheid Lesroosters / lesuren Borging afspraken Monitoring Eindresultaten Technisch Lezen Methodisch aanbod gr.1/2 Leesverb.traject CPS Woordenschat Begrijpend Lezen Spelling Rekenen / wiskunde Analyse leerlingzorg- / Kwaliteitszorg Schoolconcept / visie Schoolverbeterplan
Schoolconcept / visie Schoolplan 2013 – 2017 (verantwoording naar inspectie) inzet extern bureau - 3 Studiedagen Visie verwoord in handzaam document / Jaarplannen Richtinggever / Stip aan de horizon Lerende organisatie Werken met zelfsturende leerteams Leerteams ontwikkelen beleid / theorie en praktijk Betrokkenheid ouders
St. Josephschool een zwakke school? Op de goede weg! “Eén stap tegelijk”, aldus de Inspecteur. Goede toetsresultaten / duurzaamheid Een betrokken en gemotiveerd team / Er wordt hard gewerkt! Leesverbetertraject Vliegwieleffect (Rekenen lift mee) CITO-eindtoets februari 2012
Toetsresultaten CITO Schooljaar 2010-2011 Terugblik
Welke (landelijke) toetsen? Taal voor Kleuters (TvK): groep 1 en groep 2 Ordenen: groep 2 Rekenen: groep 1
Taal voor kleuters groep 1
Taal voor Kleuters groep 2
Rekenen groep 1
Ordenen Groep 2
Kennis uitbreiden 2011-2012 Clusterbijeenkomsten CPS Beginnende geletterdheid (borgen) Woordenschat begrijpend luisteren Waar moet goed kleuteronderwijs aan voldoen Didactiek: vervolg directe instructie volgens het IGDI-model werken in de grote en kleine kring (borgen) Rijke leeromgeving Invoering methode Kleuterplein – met registratie Groepsplannen maken (1-zorgroute)
Vastleggen/borgen Dat wat werkt is/wordt beschreven in een borgingsdocument: Visie op kleuteronderwijs Werkwijze kleuterbouw St.Josephschool Hoe zetten wij kleuterplein in Klassenbezoeken door MT en/ of zorg: worden de afspraken goed uitgevoerd? Doorgaande lijnen monitoren
Methodisch aanbod: Kleuterplein Werken met thema’s Samen ontdekken en ervaren Persoonlijke beleving van het kind Werken/spelen in hoeken Raai de Kraai Aansluiting bij groep 3
Kleuterplein omvat de gebieden: Taal en Lezen Woordenschat Rekenen Motoriek Wereldoriëntatie Sociaal- emotioneel (Vreedzame School) Muziek
Structuur Werken met routines: Thematafel Interactief voorlezen Dit ben ik De lettertafel De ‘reken’hoek Terugblik op het thema
Dank voor uw aandacht Afsluiting - Vragen/opmerkingen (briefje) Vervolg van de avond Dank voor uw aandacht