Bijpraten over ontwikkelingen Passend onderwijs Op hoofdlijnen schetsen van nieuwe structuur swv Doetinchem Koffie/ thee Uitwerking thema’s nieuwe samenwerkingsverband Handelingsgericht indiceren Expertise
Wie bedenkt de nieuwe naam van het OZL?
1. Laatste landelijke ontwikkelingen 2. Actuele cijfers van het swv Doetinchem 3. De rugzak 4. Communicatie ouders 5. Uitkomst evaluatie ondersteuningsteams 6. Schetsen van het nieuwe swv Regiegroep Houtskoolschets
1. Algemeen overleg TK 3 april Aanvullende wetgeving (opdc voor flexibele arrangementen, registratie in BRON van leerlingen met een OPP) 3. Lwoo/PrO in swv 4. Arbitrage 5. Leerlingenvervoer bij gemeenten 6. Expertisebekostiging blijft
Kengetallen rugzakken CLUSTER 4LGMGLZZMLKtotaal rugzakken in bao in sbao waarvan in bovenbouw deelname % sbaoso cat 1so cat 2so cat 3so totaalrugzakken PO25033,03 (3,22) %1,47 (1,45) %0,04 (0,03) %0,25 (0,25) %1,75 (1,73)1,37 (1,41) % Landelijk2,60 (2,68) %1,34 (1,35) %0,09 (0,09) %0,21 (0,21) % 1,64 (1,65) %0,95 (1,00) % 4. cluster 1 en 2 schoolgaand in het (s)bao in het SWV woonachtig in SWV en schoolgaand in het so cluster 1cluster 2cluster 1cluster 2 9 (12)71 (76)5 (4)71 (69)
Bekostiging SWV vanaf 2015 op basis van de leerlingen uit het kengetallen overzicht Nummer SWVPO2503 Naam SWVPO_Doetinchem e.o. 1. ondersteuningsmiddelen bao (lichte ondersteuning) bekostiging lichte ondersteuning ondersteuningsformatie bao plus bedrag mi€ 156bedrag per bao leerling€ bekostiging zware ondersteuning normatieve ondersteuningsbudget normbekostiging totaal€ 323 (bedrag per leerling bao en sbao)€ /- verevening op basis van € ondersteuningskosten (Prijzen op basis van personeel en materieel 2012) so jonger dan 8so 8 jaar en ouder so cat 1 (CLUSTER 4, ZMLK,. LZ)€ 9.111€ so cat 2 (LG)€ € ondersteuningskosten so so cat 3 (MG)€ € € Resterend ondersteuningsbudget per voor leerlingen in het regulier onderwijs€ ontwikkeling ondersteuningsbudget bij gelijkblijvende leerlingen aantallen schooljaarcorrectiepercentage normatieve ondersteuningsbudget correctie bedrag ondersteuningskosten so resterend ondersteuningsbudget %€ € € € %€ € € € %€ € € € %€ € € € %€ € € € %€ € 0€ €
Lichte ondersteuning (WSNS) € 156 Zware ondersteuning € 323 Totaal licht en zwaar beschikbaar € Op basis van kengetallen Verevening € Verevening in 6 jaar tot
Lichte daling Verplichtingen SO op basis van aantal rugzakken op voor periode / Rugzak verdwijnt per 1 augustus 2014 Vanaf 1 augustus 2014: zorgplicht en passend aanbod Tot 1 augustus 2014 : de beschikking van CVI Overgangsregeling SWV Budget Passend onderwijs per schoolbestuur Cluster 2: schooldeel en AB deel naar Kentalis
Brief voor scholen Informatie op de website Kern: 2014: CvI en PCL Onderwijszorgloket 2014:geld rugzakjes swv die toedeelt : leerlingen so opnieuw bekeken door OZL 2016: geld AB swv die toedeelt Taak scholen: Vertel ouders het juiste verhaal (gesprekken, ouderavond, schoolgids)!
78 % van de scholen heeft een werkzaam schoolondersteuningsteam (smal of breed) Representatieve steekproef Kern (smal) : ib-er, orthopedagoog, leraar, ouders Breed SOT :SMW en JGZ Vrije stoel: op afroep Gemiddeld 9 leerlingen per jaar besproken Vragen over gedrag, leren, het gezin en de interactie kind/groep Grote tevredenheid samenwerking met SMW, JGZ en (vooral) orthoped. Positieve effecten
Rechtspersoon en juridische zaken Onderwijsloket en handelingsgerichte ondersteuningstoewijzing Basisondersteuning Kwaliteitszorg en monitoring Toelaatbaarheid Financiën Gemeenten, SWV-VO Personeel : tripartite overeenkomst Overgang PO-VO
NiveauOmschrijvingVerantwoordelijken 1 Handelingsgericht werken door de leraar School: leraar 2Overleg met collega’sSchool: team 3Overleg met IB-erSchool: leraar en IB-er 4Schoolnabije ondersteuning School en ondersteuningsteam PAB SWV/SO 5Bovenschoolse ondersteuning OnderwijsZorgLoket (o.a.PCL) 6Speciale onderwijsvoorziening - Jeugdhulpverlening SBO / SO of rugzak Schema ondersteuningsstructuur
Cruciale rol niveau 4: ondersteuningsteam Schakel tussen interne en externe zorg Aansturing gericht op kind in context Korte lijn naar niveau 1 t/m 3: handelingsgericht Voortraject in beeld brengen Externen in schakelen en vraagstelling formuleren Inzet van externen (ook PAB) evalueren en het vervolg bepalen. Vervolgstappen voorbereiden. Bij opschaling naar niveau 5 (OZL) moet het ondersteuningsteam recent / als voorlaatste stap betrokken zijn. In het dossier is de onderbouwing van het ondersteuningsteam terug te vinden.
Werkwijze OZL Aanvraag indicatie cluster 2,3 en 4 - ook hier moet in het dossier terug te vinden zijn waarom er op niveau 4 in het ondersteuningsteam gekozen is voor het aanvragen van een indicatie -schriftelijke afhandeling door OZL: check is niveau 4 betrokken? -t/m formulieren van clusters gebruiken (na streven naar 1 formulier m.u.v. cluster 2)
HGW-formulier HGW-formulier Tot : T.b.v. bespreking in de ondersteuningsteams T.b.v. adviesbespreking in het OZL Als bijlage bij een indicatieaanvraag cluster 2,3 en 4 (eigen formulieren) In 13/14 doorontwikkelen t.b.v. handelingsgericht indiceren
Handelingsverlegenheid niet handelen of weten te handelen ondanks dat er zorgen of signalen zijn over de betreffende leerling handelingsverlegenheid ontstaat uit onvermogen om (nog) adequaat te handelen en komt voort uit aarzelingen bij de professional zelf toestand die ontstaat wanneer individuele leerkrachten of de school in het algemeen geen verantwoord adequaat antwoord (meer) kunnen geven op de specifieke instructie- en onderwijsbehoeften van één of meer leerlingen.