Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Laat zien wat je kunt. Het Praktijkonderwijs en de entree- opleidingen (mbo)
L&B in het MBO.
Begeleiden in de BPV.
3-jarigen in het basisonderwijs
Het veranderend landschap in het MBO
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Wie zijn wij? • Stichting Regionale Kinderopvang de Paraplu • Vanaf 1991 professionele kinderopvang in de Kempen • Begonnen met 1 vestiging in Bladel.
BPV in Entree Springplank naar werk?.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Competentie 1, 3, 15 en 16 Wetten, Regels en Overeenkomsten
Jongerenwerker moet voldoen aan steeds hogere eisen
Benodigde competenties in de bibliotheek van de toekomst
Aantoonbaar competent in Leren, Loopbaan en Burgerschap
Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
Het Europass Certificaatsupplement in Nederland
Harmonisatieplannen kabinet
Functieprofiel en beoordeling
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Voorstellen Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Pedagogisch.
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Introductie OHSAS
opleiding : Onderwijs Assistent
Voorlichting Kellebeek College
De Wingerd: een brede school in ontwikkeling….  Ontwikkelingsarrangementen  Buurt  Kunst en cultuur.
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
Afstudeerproject = Proeve van Bekwaamheid
Competentiegericht leren vmbo
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
Het belang van een stage
Het belang van een stage
Nieuwe kwalificatiestructuur MBO
Van, voor én door het onderwijs.
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Begeleiden & beoordelen
Opleiding detailhandel 1e verkoper
Mijn opleidingsbeeld.
Project doorstromen in competentiegericht leren en opleiden VMBO MBO
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Competentiegebied 2 Ouders en opvoeders ondersteunen bij opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Welkom bij Freekids: Buitenschoolse Opvang (BSO) Peuterspeelzaal ‘t Krekeltje.
Evaluatie Cursus.
Klankbordgroep Z&W 2 maart 2015 Consortium Beroepsonderwijs.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Herziening kwalificatiestructuur mbo Jouke Dijkstra, Lidy van Oers en Laura Punt| 21 januari 2016.
Professionalisering Sociaal Werk
Beroepsgericht onderwijs (BGO)
Studieloopbaanbegeleiding
Freekids Kinderopvang
Doelen behalen met activiteiten
Doelen behalen met activiteiten
Gaandeweg kiezen Rob Duijker en Martha Haverkamp
Vakgroep Technische Thuiszorg Verpleegkundigen
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Begeleiden Les 5.
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Transcript van de presentatie:

Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal Auteur: Marjan Van Beek

Kwalificatiedossiers Dit is een document document dat door de minister van OWC wordt vastgesteld en bevat de kwalificatie- en diploma-eisen voor een opleiding. Een belangrijk ijkpunt voor het kwalificatiedossier zijn de beroepscompetentieprofielen. Alle beroepscompetentieprofielen zijn op dezelfde wijze opgebouwd. Ze bestaan uit kerntaken, kernopgaven en competenties.

Nieuwe opleiding Aankomende peuterleidsters en groepsleidsters in de kinderopvang en de buitenschoolse opvang volgen vanaf 2010 een nieuwe mbo-opleiding: Pedagogisch werk. De nieuwe opleiding sluit in grote lijnen aan op de beroepscompetentieprofielen die in opdracht van het werkveld zijn opgesteld.

Kernopgaven De kernopgaven geven de dilemma’s en keuzes weer die het beroep of de functie kenmerken. De leidsters kinderopvang verzorgen en begeleiden meer, De leidster kinderopvang werkt bij de uitvoering het minst samen met anderen. Reflecteren en evalueren doen ook alle leidsters.

Kernopgaven De kernopgaven geven de dilemma’s en keuzes weer die het beroep of de functie kenmerken. De leidsters wegen bijvoorbeeld af hoe zij tegemoetkomen aan het belang van het individuele kind en dat van de groep. Ze staan open voor ouders en collega’s, ook al wijken hun ideee¨n over waarden en normen af of verschillen hun opvattingen over het gedrag en de ontwikkeling van het kind. De groepsleidster kinderopvang en de leidster peuterspeelzaal stimuleren kinderen tot het zelfstandig beoefenen van de aangeboden activiteiten. Kinderen lopen daardoor risico’s, waar ze van leren. De groepsleidster schat in welke risico’s een kind aankan, voor zichzelf en voor anderen, en kiest aansluitend activiteiten.

Competenties De competenties zijn de vaardigheden waarover de beroepskracht moet beschikken om de kerntaken en -opgaven goed uit te voeren. Een competente beroepskracht biedt de clie¨nt goede zorg- en dienstverlening. Zeven competentiegebieden 1. Contactueel en communicatief 2. Vraag- en oplossingsgericht 3. Doel- en resultaatgericht 4.Ondernemend en innovatief 5. Inzichtelijk en verantwoord 6. Professioneel en kwaliteitsgericht 7. Vakspecifieke competenties

Niveaus Op niveau 3 van de mbo-opleiding Pw leren cursisten kinderen zonder specifieke problemen te begeleiden in de kinderopvang, op peuterspeelzalen en in de buitenschoolse opvang.

Opleiding Pedagogisch werk Met een mbo-diploma Pedagogisch werk kunnen pw’ers aan de slag in kinderdagverblijven en de voor-, tussen- en buitenschools opvang. Pedagogisch werk richt zich op 1 leeftijdsgroep (0-12 jaar) De pedagogisch werker vangt kinderen op in groepen en ondersteunt ze, blijkt uit de schets van werkzaamheden in het kwalificatiedossier. Pw’ers cree¨ren een veilige omgeving voor het kind met een optimaal opvoedingsklimaat. Ze stimuleren spelenderwijs de cognitieve, motorische en sociale ontwikkeling van het kind.

Kerntaken en werkprocessen De kerntaken en werkprocessen verwijzen naar de beroepscontext - de praktijk en naar de competenties die het werk vraagt van de medewerker. Drie kerntaken van pedagogisch werkers. 1. Het opstellen van een activiteitenplan en een plan van aanpak. 2. Het opvangen en begeleiden van het kind, onderverdeeld in verschillende werkprocessen. 3. Het uitvoeren van organisatie- en professiegebonden taken.

Toekomst Al met al biedt de opleiding Pedagogisch werk werkgevers het vooruitzicht van een goede aansluiting tussen opleiding en beroepspraktijk. De kwalificatie-eisen borduren voort op de beroepsprofielen die werkgevers mede hebben vastgesteld. De ingewikkelde opbouw van de kwalificatie-eisen, inclusief het ontbreken van bepaalde competenties, belemmert misschien het vereiste overleg tussen het werkveld en de opleiding

Bronnen Afbeelding 1:http://www.stichtingdemeeuw.nl