Leerloopbaanbegeleiding in de volwasseneneducatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het decreet VO en laaggeletterden Uitgangspunten/vaststellingen:  Een beleid waarvan niemand wordt uitgesloten  Streefcijfer: 12,5% van de Vlaamse volwassenen.
Advertisements

Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Onderwijsloopbaan- begeleiding in de hedendaagse CLB-praktijk Schaarbeek - 31 mei 2011.
Kader - situering Vlaams Regeerakkoord
Besturen van de eredienst: wijzigingen in de regelgeving.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
EEN VOORBEELD: AZ TURNHOUT
Infomoment Oproep ontwikkelings- educatie oktober 2013.
Het Strategisch Plan Hulp- en Dienstverlening aan gedetineerden Domein Onderwijs.
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
MIND-SPRING: STAND VAN ZAKEN Donderdag 14 maart 2013 Intervisie trainer / co - begeleider.
Steunpunt Jeugd vzw Arenbergstraat 1D I 1000 Brussel T I F I Is er na 2012 nog provinciaal.
Taakverdeling inzake beleidsondersteuning i/d sociale zekerheid (Gent, maart 2011)
Informatieavond Petrus en Paulusschool
Detentie Antwerpen VDAB.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Netwerk Lokale Economie 27/09/2013 Voorstelling Streekpact RESOC.
een initiatief van Stad Gent, OCMW Gent & VDAB Oost-Vlaanderen
OVSG, de gemeente maakt school
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
CBE: Centra voor Basiseducatie
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID EEN HAALBARE KAART?
Flankerend onderwijsbeleid De beleidsprioriteiten van onderwijs in het decreet (art 19) gelijke onderwijskansen, kleuterparticipatie, spijbelen,
Nieuw decreet volwassenenonderwijs
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS DE ADMINISTRATIE NA BBB (Beter Bestuurlijk Beleid)
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming De (specifieke) lerarenopleiding De (specifieke) lerarenopleiding.
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Lien Verwaeren Kabinet Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Vlaamse Regering Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid.
Het lokaal integraal (en geïntegreerd veiligheids)beleid Veiligheid in de nieuwe lokale context Nadja Desmet VVSG - Stafmedewerker gemeentelijk veiligheidsbeleid.
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Naar een nieuw decreet voor het Vlaams cultuur-erfgoedbeleid
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Omgevingsdienst Rivierenland “ Van én voor de deelnemers”
Gecombineerd onderwijs Gecombineerd onderwijs Studiedag Talen 19 maart 2010.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Omgaan met ruimte Een vormingspakket over ruimtelijke ordening.
Inter-provinciale studie detailhandel
De interne Vlaamse staatshervorming Een introductie Dr. Tony Valcke Centrum voor Lokale Politiek Universiteit Gent.
Oorzaken aanpassing decreet lokaal provinciaal Interne staatshervorming rol van de provincies / provinciaal beleid wordt in vraag gesteld Planlastvermindering.
1 Het nieuwe Partnerschapsverdrag Toelichting bij een evolutie.
PROJECT HBO-SAM Vooronderzoek Disseminatie
(SLOT)EVENT WIN² 10 OKTOBER 2013 LEUVEN Algemene Inleiding Frank Vandenbroucke.
Beleidsnota  Deel 1: organisatie  Deel 2: evaluatie  Deel 3: beleidsplan.
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
GO!2020 Workshop Hervorming SO. Eerste graad Eerste niveau  Tweede niveau  Derde niveau  Vierde niveau –Viveau.
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
Beleidsdossiers - stand van zaken. Actuele beleidsdossiers Loopbaandebat Levensbeschouwelijke kentekens HBO5.
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Conceptnota Bis Duaal Leren
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
Wij ondersteunen, stimuleren en begeleiden het Vlaamse integratie- en inburgeringsbeleid Ook ikv verhoogde asielinstroom VVOS Vlaams-Brabant 2 februari.
Infosessie Oproep Versterkt Streekbeleid 354. Versterkt streekbeleid Inhoud en doelstelling.
PERSLANCERING Streekpact RESOC Antwerpen.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
Welzijnsregio Noord-Limburg
Naar een nieuw decreet voor het Vlaams cultuur-erfgoedbeleid
Sectoroverleg – 16 oktober 2015
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Naar een nieuw decreet lokaal sociaal beleid
Toekomst werkgroep OCMW’s centrumsteden
Geïntegreerd breed onthaal
PWA / art 60§7 / tijdelijke werkervaring
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Toelichting bij het onderwijsbeleid van de Provincie West-Vlaanderen
Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid
Verandering leidt tot beter sociaal werk. Of niet?
Marktconsultatie ‘1700-lijn ondersteund door AI’
Transcript van de presentatie:

Leerloopbaanbegeleiding in de volwasseneneducatie

Context  Komen tot één gemeenschappelijke ruimte voor LLL in Vlaanderen  Vlaamse kwalificatiestructuur  Geïntegreerd kwaliteitskader  Gemeenschappelijk EVC-beleid  Afstandsleren en gecombineerd onderwijs  Leerloopbaanbegeleiding  …

Uitgangspunten  Vlaanderen  Regeerakkoord Vlaamse Regering  Beleidsnota Onderwijs  Beleidsbrief Onderwijs  Europa  Resolutie over lifelong guidance  Prioriteiten inzake beroepsonderwijs en – opleiding  Brugge Communiqué

Aanleiding  Tussentijdse evaluatie van het decreet volwassenenonderwijs  Consortia volwassenenonderwijs nemen opdracht keuze- en trajectbegeleiding op.  Hervorming integratie- en inburgeringssector  Nieuwe positionering van Huizen van het Nederlands

Conceptnota integratie en inburgering  15 juli 2011: VR hecht goedkeuring aan conceptnota hervorming van de integratie- en inburgeringsector  Concept van Centra voor Leerloopbaanbegeleiding  Ministers van Onderwijs, Inburgering en Werk moeten concept uitwerken

Vlaams beleid LLB  Veel betrokken beleidsdomeinen  Horizontale beleidscoördinatie  Vijfjarig beleidsplan Vlaamse Regering  Ambtelijke stuurgroep  Coördinatie bij minister bevoegd voor Vorming en ministerie van Onderwijs en Vorming.

Regionale werking LLB  8 Huizen van het Nederlands (= 1 per provincie en Brussel, Gent en Antwerpen)  13 Consortia Volwassenenonderwijs (= 2 à 3 per provincie + Brussel) 6 Centra voor Leerloopbaanbegeleiding (1 per provincie + Brussel) (werktitel, suggesties welkom)

Regionale werking  Regionale werking  Antennes voor lokale dienstverlening  In provincies Oost-Vlaanderen en Antwerpen specifieke afspraken voor steden Gent en Antwerpen

Structuur CLLB  VZW’s  Besturen samengesteld uit regionale actoren LLL (geen verplichting)  O&V maakt deel uit van bestuur  Naam nog te bepalen. Merknaam Huis van het Nederlands blijft behouden.

Maatschappelijke opdracht  Organiseren van leerloopbaanbegeleiding  Zelfconceptverheldering  Horizonverruiming  Beslissingsstrategieën  Volwassenen met leervragen of –noden toeleiden naar het meest geschikte opleidingsaanbod  EVC-loket

Wat is/doet het CLLB niet CLLB ≠ CLB  Geen individuele cursistenbegeleiding van cursisten in opleiding  Geen diagnosticeren

Principes LLB  Volwassene met leervragen of –noden staat centraal  Emancipatorisch perspectief  Empowerment  Focus op competentieontwikkeling  Neutraliteit en objectiviteit

Werking  Eerste lijnswerking of frontoffice  Tweede lijnswerking of backoffice  Graduele opbouw van werking

Frontoffice  Adviesverlening i.f.v. oriëntering  Ondersteunen bij opmaak portfolio  Intake anderstaligen voor NT2-aanbod  Screening en testing  Geletterdheid  NT2 (covaar, niveautesting, EVC, …)  Duaal en geïntegreerd leren bij cursisten ondersteunen en stimuleren  Detecteren onderwijsbehoeften gedetineerden + begeleiding

Backoffice  Verzamelen en ontsluiten informatie over aanbod  Detecteren van opleidingsnoden  Optimaliseren en afstemmen vraag en aanbod  Ontwikkelen instrumentarium testing en screening  Bekendmaking van het aanbod  Coördinatie aanbod voor gedetineerden

EVC  Langere termijn (uitvoering beleidsproject geïntegreerd en kwaliteitsvol EVC-kader)  Regionale EVC-loketten  Coördinatie lokaal EVC-beleid

Andere opdrachten Huizen van het Nederlands  Taalpromotiebeleid  Algemeen beleid inzake stimulering Nederlandse taal  Integratie en inburgering

Andere opdrachten consortia volwassenenonderwijs (1)  Afstemmen aanbod en realisatie behoeftedekkend en rationeel aanbod  Programmatiecriteria en schaalvergroting  Afstemmen met andere aanbodsverstrekkers  Creatie gemeenschappelijke ruimte LLL

Andere opdrachten consortia volwassenenonderwijs (2)  Ombudsfunctie  Vlaamse ombudsman en raad voor examenbetwistingen  Programmatie en adviesverlening  Programmatie = terug naar VR  Advies = is te bekijken

Budget  Samenvoeging budgetten consortia volwassenenonderwijs en Huizen van het Nederlands  Ongeveer 7,5 miljoen euro  euro gekleurde middelen voor onderwijs aan gedetineerden

Financieringssysteem  Nog verder uit te werken  Opties op korte termijn  Samenvoeging huidige budgetten  Herverdeling op basis van bevolkingsaantallen  Optie op lange termijn  Sokkel + outputfinanciering

Personeel  Nog uit te werken  Maar! Zeker overheidsregulering op vlak van  Functies  Salarisschalen  Bekwaamheidsbewijzen  Contractuele tewerkstelling  Functies: directeur, stafmedewerker, onderwijscoördinator, educatief consulent, administratief medewerker

Verdere processtappen en timing  Reacties zijn welkom!  Beleidsdomeinoverstijgende projectgroep  Concepnota: februari 2012  Ontwerpdecreet: zomerreces 2012  Gestemd decreet: april 2013  Implementatie vanaf 1 september 2013

Vragen? ?