27 januari 2014 Handelingsgericht Arrangeren. HA 27 januari 2014 Programma 16.00 Welkom Algemene inleiding Henk Büscher 16.15 Presentatie Pilot a. Evalueren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

PPO Delflanden Op weg naar 1 augustus 2014.
Ouderavond • Informatie over passend onderwijs • Informatie over de MR door Arno Derkman • Informatie over de OR door Claudia Pleijhuis • Ouders.
Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
De Zevensprong APRIL De Zevensprong.
Weer Samen Naar School 2012 en verder studiedag Dronten,
Welkom Presentatie Passend Onderwijs voor ouders 11 februari 2014
Ondersteuningsplan PO-VO.
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Cluster 1 en 2 Cluster 1Visuele beperking Cluster 2Auditieve en communicatieve beperkingen Buiten wet Passend Onderwijs: • Geen partner samenwerkingsverband.
SWV de Eem.nl Amersfoort Baarn Bunschoten-Spakenburg Leusden Soest (Soesterberg) Woudenberg 31 schoolbesturen 123 scholen: 113 bao 7 sbo 3 so.
 Gebaseerd op bestuurlijke uitspraken*  Voorbereidende besluitvorming door Stuurgroep  Uitwerking in diverse werkgroepen: -Inhoud -Bestuur -Gemeenten.
 Pilot Handelingsgericht Arrangeren  Koppeling Ondersteuningsvragen en inzet AB  School Ondersteunings Profiel  Taken en Functies  Lijsten Personele.
Samenwerken aan veranderend passend onderwijs
Besturen aan Zet in OZKNV. Stichting als rechtspersoon Scheiding bestuur en toezicht (governance) Maximale betrokkenheid aangesloten besturen ‘Platte’
passend onderwijs en zorgplicht
Personeel – tripartiete overeenkomst Mobiliteit als instrument voor kwaliteit en continuïteit.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
Samenwerkingsverband VO 23-02
Passend Onderwijs Zorg in en om de school
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Werkconferentie 4 april 2013
Medezeggenschap Samenwerkingsverband passend onderwijs
Bijeenkomst GMR 10 mei 2012 GMR 10 mei Zorgplan l.
Samenwerkingsverband passend onderwijs VO/VSO Helmond-Peelland
POVO Procedure de Schakel
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr / mr 13 juni 2013.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
De kern van het arrangeren
FINANCIEN BESTUURLIJKE EN FINANCIELE ASPECTEN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
MODEL ONDERSTEUNINGSPLAN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs April 2012 Auteurs: Ron Benjamins, Dick Rasenberg.
Pilot Multidisciplinair Zorgteam in school (MZT) HGW - HGI (handelingsgericht werken - handelingsgericht indiceren) Doel:
Van kwartiermaker naar directeur
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Ieder kind de best passende ontwikkeling 8 februari 2011 Henk Keesenberg
SWV 2802 Bijeenkomst 26 november Johan Frisoschool Lansingerland.
SWV passend onderwijs i.o. Informatieavond mr 5 juni 2012.
Passend Onderwijs Directie en IB-ers 10 en 31 oktober 2013.
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Belang Kind Verdeelmodel Verevening
Wat is passend onderwijs?
TAC. 1.Voorzitter 2.Vertegenwoordiging primair onderwijs (sbao) 3.Vertegenwoordiging SO cluster 3 4.Vertegenwoordiging SO cluster 4 Per bespreking 5.Wisselende.
Doelen, ambities en werkwijze Passend Onderwijs
Zijn we er klaar voor??. Doel van deze presentatie: “bijpraten” van de ouders over de ontwikkelingen binnen Passend Onderwijs.
Voorschoolse instellingen Haaksbergen & Hof van Twente
Infobijeenkomst IB-ers & directies en ondersteuners scholen PMT
Toewijzing extra ondersteuning SWV VO 30.06
Ontwikkelingsperspectief
23 september 2014.
Basisondersteuning en Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
Bijeenkomst Directies en Intern Begeleiders 2 december 2014.
Expertise Onderwijszorgkoepel Nu en in de toekomst.
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Tripartiete overeenkomst personele gevolgen passend onderwijs.
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr 10 oktober 2012.
Basisondersteuning IB-netwerk 12 november Basisondersteuning Zie ook: -in-de-basisondersteuning/
WELKOM! Kick-Off Passend Onderwijs SWV V(S)O uur Duiven, 23 oktober 2013.
Volle Kracht Vooruit Stand van zaken Passend onderwijs – inhoud – tijdpad - financiën.
Geen rugzakjes meer, wat nu? Tine Bruijne Mirjam Moons.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
Roel Weener Besturen, scholen en docenten in SWV OP WEG.
Basisschool de Wegwijzer Hunsel. Passend onderwijs Passend onderwijs is de nieuwe wet voor het PO en het VO. Voor het PO geldt: (speciaal) basisonderwijs.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
LWOO en PRO Integratie in passend onderwijs 11 mei 2015.
Passend onderwijs.
passend onderwijs en de overdracht po-vo
WELKOM CBO Meilân MR en GMR 8 juni 2017.
Transcript van de presentatie:

27 januari 2014 Handelingsgericht Arrangeren

HA 27 januari 2014 Programma Welkom Algemene inleiding Henk Büscher Presentatie Pilot a. Evalueren LGF en arrangeren uitleg, afspraken Susanne Bruning b. Arrangeren op basis van ondersteuningsvragen uitleg - afspraken over formats, aanvragen gelden, etc. Joan Bosma Presentatie Gert vd Kamp, swv VO 17.10Cluster 1 & 2 Sieb vd Heide 17 15Vragen, Afspraken Afronding

HA 27 januari Voorlopig bestuur en bestuur in oprichting -Ondersteuningsplan OZKNV -Ondersteuningsplanraad Ondersteuningsplan en de samenhang met andere documenten: - De beschrijving van de basisondersteuning en het beschrijven van de ondersteuningsstructuur is per school weergegeven in het -Ondersteuningsprofiel (verplicht voor elke school)

HA 27 januari 2014 Een door het bestuur vastgesteld ondersteuningsprofiel per school -Basisondersteuning -Extra ondersteuning -Relatie met Bestuursbeleid Vereniging of Stichting Ondersteuningsplan OZKNV

HA 27 januari 2014 Investeer in Basisondersteuning Indicatoren zijn o.a. -Leerlingen ontwikkelen zich in een veilige omgeving -De school heeft continu zicht op de ontwikkeling van leerlingen -Het personeel werkt opbrengst- en handelingsgericht aan het realiseren van de ontwikkelingsperspectieven van leerlingen Deze indicatoren zijn bepalend voor verevening en verwijzing en worden door de OZKNV 2x per jaar getoetst. Per 1 augustus 2016 moeten alle scholen voldoen aan een score van minimaal 3.2 op alle indicatoren.

HA 27 januari 2014 Handelingsgericht Werken & Arrangeren

HA 27 januari 2014 Financien Per 1 augustus 2014 gaan de gelden voor ondersteuning, minus centrale kosten, naar de schoolbesturen naar rato van het aantal leerlingen van de scholen Let op: Gelden voor ondersteuning per 1 aug = inclusief het schooldeel van het LGF (rugzak) Relatie met ondersteuningsbudget OZKNV; afbouw tussen 2014 en 2020 met ruim 2 miljoen! Scholen betalen dus uit deze pot hun arrangementen.

HA 27 januari 2014 Twee vormen arrangementen voor ondersteuning: a.Lichte arrangementen - ‘drie maanden extra leesonderwijs’ - huidige rugzak (voor 2 mnd of 6 mnd of…….) - Co-teaching - tussenvormen tussen BAO en BAO of S(B)O - …………… b. Zware arrangementen - plaatsing in sbo - plaatsing in so Voor zware arrangementen is een toelaatbaarheidsverklaring van de ozknv nodig

HA 27 januari 2014 Wat moet je daar concreet van betalen: -Het voldoen aan de basisondersteuning -Het betalen van de lichte ondersteuningsarrangementen (incl. arr. mbt ‘oude’ rugzakken*) -Het betalen van de zware ondersteuningsarrangementen -Het betalen van de IB faciliteiten (die je tot nu toe uit wsns-gelden kreeg) -Het bekostigen van tussenvormen tussen bao-sbao en bao-so

HA 27 januari De veranderende rol van de IB-er. -Het arrangeerdocument & Criteria -Centrale Commissie Onderinstroom

HA 27 januari 2014 Verantwoordelijkheid voor het Handelingsgericht Arrangeren door -Leerkracht -IB -(bovenschools) directeur

HA 27 januari 2014 Samenvattend: 2 doelen en 1 subdoel a.Ontwikkelen van een werkwijze waarbij, voor huidige LGF geïndiceerde leerlingen, voor het schooljaar de mate van ondersteuningsbehoefte vastgesteld en beschreven wordt in arrangementen. b.Ontwikkelen van een werkwijze voor alle nieuwe aanvragen van extra ondersteuning en expertise vanuit cluster 3 en 4 in de periode jan-juni c.Ontwikkelen van een arrangeerdocument Relatie De nu te maken arrangementen hebben een vervolg in en worden dan bekostigd uit de middelen, die de school krijgt uit de OZKNV

Evalueren LGF en arrangeren Vanaf schooljaar : Rugzak/LGF vervalt “Schooldeel” => naar schoolbestuur => inzetten voor extra ondersteuning Dit betekent: School stelt arrangement op: -Intern begeleider is verantwoordelijk -Ambulant begeleiders kunnen meedenken. Expertise vanuit het SO kan vraaggestuurd ingezet worden. -SO heeft hiervoor t/m nog middelen

Arrangement Schooldeel Voorbeelden: -Inzet IB’er; -Individuele begeleiding; -Aanschaf materialen/middelen -etc. Expertise (SO) Voorbeelden: -observaties; -Individuele begeleiding -consultatie; -teamvoorlichting; -co-teaching; -tussenvoorziening -etc.

Pilot Handelingsgericht Arrangeren Doel: Handelingsgerichte werkwijze om ondersteuningsbehoefte van LGF leerlingen te vertalen naar een “arrangement”. Opbrengsten: ervaring met het vertalen van ondersteuningsbehoeften naar arrangement; inzicht in de ondersteuningsbehoefte van het basisonderwijs; zicht op gewenste expertise vanuit so; tijdige communicatie met ouders over de ‘ondersteuning’ van hun kind.

Ter geruststelling….. -Bij LGF leerlingen wordt er al handelingsgericht gewerkt; -In het begeleidingsplan staan de ondersteuningsbehoeften van de leerlingen; -Evaluatiemomenten staan al gepland. Wat nog wel te doen: -Begeleidingsplan evalueren; -Ondersteuningsbehoefte vaststellen; Bespreken: wat is de ondersteuningsbehoefte (leerling/ leerkracht/ school) in Dat is uitgangspunt van het arrangement!

Werkwijze/Tijdpad: (arrangementen ) -Begeleidingsplan evalueren => arrangement opstellen. (IB/AB/Ouders) -gebruik huidige begeleidingsplannen -bijlage “ondersteuningsinzet”. -Uiterlijk 1 april 2014 : vaststellen perspectief en arrangement voor alle LGF leerlingen; -april 2014: vaststellen formatieve en financiële consequenties van arrangementen (schoolbesturen); -mei 2014: info aan ouders en scholen over invulling arrangementen; -Voor 1 juni 2014: formulier ondersteuningsinzet inleveren bij de Pilotgroep:

Pilot Handelingsgericht Arrangeren Doel: Handelingsgerichte werkwijze om aan ondersteuningsbehoefte van ‘LGF’ leerlingen nu tegemoet te komen met een “arrangement”. Periode: tot juli 2014 Opbrengsten: ervaring met het vertalen van ondersteuningsbehoeften naar arrangement; inzicht in de ondersteuningsbehoefte van het basisonderwijs; zicht op gewenste expertise van sbao en so; Ondersteuning behoeften en omvang van arrangement van deze leerlingen ook voor bekend

Aanvragen van arrangement tot juli 2014 Criteria: Ouders zijn in alle fasen geconsulteerd Handeling Gericht ondersteuningsbehoeften beschrijven in document Keuze uit 2 documenten ( pilotdoel C) Er is gebruik gemaakt van externe expertise Alle relevante ( 0nderzoek)informatie wordt met toestemming bijgevoegd -Intern begeleider is verantwoordelijk -Aanvraag gaat naar pilot commissie ter beoordeling -De toekenning zal verspreid over de regio worden ingezet, maximaal 1 arrangement per school. -bekostiging vanuit budget pilot arrangeren

Arrangement Schooldeel Voorbeelden: -Inzet IB’er; -Individuele begeleiding; -Aanschaf materialen/middelen -etc. -( denk aan huidige LGF inzet) SO expertise deel Voorbeelden: -observaties; -Individuele begeleiding -consultatie; -teamvoorlichting; -co-teaching; -tussenvoorziening -etc.

Werkwijze: -Aanvraag wordt opgestuurd -Na toekenning het formulier ondersteuningsinzet inleveren bij de Pilotgroep:

Mogelijke conclusies: -School is handeling bekwaam> geen extra ondersteuning -School is handelingsverlegen> arrangement wordt toegekend van bepaalde omvang en voor een bepaalde periode -Leerling is aangewezen op zware zorg> aanvraag indicatie Voor 1 juli 2014: Evaluatie op schoolniveau school om vast te stellen of er ook in extra ondersteuning nodig is