A D V I S E R E N I N E E N P R O J E C T – C O N T E X T -Aanleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Werkt dat wel? Het Nieuwe Werken.. Krijn Nagtzaam, consultant
Ondernemen in de praktijk
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
Project Verkeersveiligheid & ruimte Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant.
De kracht van MySolution
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
21 Maart 2013: Startbijeenkomst experimenten transitie begeleiding in Breda ‘Zorg voor elkaar’
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Tim Versluijs Leerdoelen.
Powerpoint in de klas Michiel D. Jansen o.b.s. De Draaimolen.
Marc de Roos Amersfoort 29 november 2007 ID-game een ervaring in samenspel.
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
Onderzoeksvaardigheden
Veldeman Bedding Generatief leren tussen ‘meester’ en ‘gezel’ (kennisoverdracht en –borging) -aanleiding: de volgende 10 jaar  uitstroom 72 arbeiders.
Professioneel-Kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-Kritische Instelling Dag 1.
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
Competentieontwikkeling voor OR-leden
April ’17.
Samen werken aan een gezonde regio!
Legrand Nederland: - onderdeel van Legrand Group - producten en systemen voor elektrotechnische laagspanningsinstallaties en datanetwerken - ca. 150 medewerkers.
Een project van de Korengroep
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Etnisch profileren: van welles/nietes naar professionele ontwikkeling
VERANDEREN? BLIJF VOORAL JEZELF!.
moderniseren van het curriculum.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Modelontwikkeling doorgangswoningen OCMW’s. Oproep medewerkers kerngroep OCMW’s.
Gelukkige Medewerkers presteren beter!
Onze doelen en visie in beeld
Better Practices Theater Trends, Cases en Onderzoek Welkom in het Better Practices Theater Doe mee aan het Nationaal Benchmark- en Trendonderzoek Klantinteractie.
MEE maakt meedoen mogelijk
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Leerstijlen KOLB SJM.
Informatieavond groep 8
Blok 2. Advies versus coaching. 0,5 uur Blok 2 gaat over de rol van de mentor (advies versus coaching) Kenmerken van coaching Discussie: Wat is een kenmerk.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.

Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
> dan heeft Plannex een integrale oplossing voor organisaties
& Onze Staatvandienst Landelijk werkend, regionale focus – Hoofdkantoor Deventer – Kantoren in Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Doetinchem,
"Zorgen dat leren werkt: het E-model“ 19 APRIL 2016 'S-HERTOGENBOSCH.
Wij. Roverscoutswet Ik beloof* mijn best te doen een goede Roverscout te zijn, iedereen te helpen waar ik kan en me te houden aan de Scoutingwet. Ik wil.
©Van Weert + Partners, 2005 Leergang CMS Exclusief voor VGN leden Van Weert + Partners Najaar 2005.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Kennismakingsbijeenkomst 2e jaars Management, Economie en Recht.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
AtyJean & Kracht On Tour Samen on Tour in Goes op 12 oktober 2016.
De complexe wereld waarin we leven roept steeds nieuwe vragen op. Van Spaendonck gaat samen met u op zoek naar echte oplossingen, waarbij uw belang centraal.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Centraal inwerkprogramma docenten HAN
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Richtlijnen voor professionele begeleiders
Succesvol implementeren in de zorg
A+O project Co-creatie in de praktijk
BB - Theorie Donderdag 10 november.
Teambarometer.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Hanneke Mous Adviseur & Begeleider
Presentatie datum plaats
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Samen werken aan vitaliteit en duurzame inzetbaarheid
Leiderschapsontwikkeling
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

A D V I S E R E N I N E E N P R O J E C T – C O N T E X T -Aanleiding Doelgroep Leerdoelen Leerprincipes Thema’s Werkvormen Overzicht Borging Informatie

Adviseren in een projectcontext Het vak van projectmanagement is breed, divers, dynamisch. Het ontwikkelt zich in een razendsnel tempo. Na aandacht voor methoden en technieken besteden projectmanagers momenteel aandacht aan de ontwikkeling van de interpersoonlijke vaardigheden. Beïnvloeden, overtuigen, leidinggeven aan een projectteam, onderhandelen etc. Opdrachtgevers zien hun projectmanagers steeds meer als partner, als klankbord, als persoonlijk adviseur. De tijd is rijp om projectmanagers te professionaliseren in hun persoonlijke kracht. Adviseren in een projectcontext is het ‘Management Development’ voor de projectmanager. Speciaal voor de projectmanager van de toekomst! A D V I S E R E N I N E E N P R O J E C T – C O N T E X T Aanleiding Eerst: methoden en technieken Onlangs: interpersoonlijke vaardigheden Nu: Adviseren in een projectcontext Pagina 2

Is het wat voor mij? Adviseren in een projectcontext is bestemd voor projectmanagers en projectleiders, relatie- en acquisitiemanagers. U heeft minimaal 5 jaar ervaring in uw functie en een projectcontext kent u goed. U bent bekend met methoden en technieken voor projectmanagement. U bent voldoende uitgerust met en heeft zich goed ontwikkeld in sociale en persoonlijke vaardigheden. U heeft een leergang projectmanagement (o.i.d.) succesvol afgerond. A D V I S E R E N I N E E N P R O J E C T – C O N T E X T Doelgroep Functie Ervaring Kennis Vaardigheden Pagina 3

Wat levert het me op? Met Adviseren in een projectcontext streven wij drie doelen na. Allereerst ontwikkelt u een eigen en expliciete visie op uw vak, de rol van adviseren daarin en uw eigen positie in dat vakgebied. Daarnaast ontwikkelt u zich tot een vaardig en zelfverzekerd adviseur op uw vakgebied. U ontwikkelt vaardigheden m.b.t. het adviesproces, de adviesrollen en de adviesrelatie met de klant. Tenslotte legt u een basis voor het verrijken van uw kennis op het gebied van adviseren, interpersoonlijke vaardigheden en projectmanagement. A D V I S E R E N I N E E N P R O J E C T – C O N T E X T Leerdoelen Visie Vaardigheden Kennis Pagina 4

Wat zijn de leerprincipes van dit programma Wat zijn de leerprincipes van dit programma? Adviseren in een projectcontext is een divers en zeer uitgebreid programma op masterclassniveau. Rode draad in dit programma is het versterken van uw persoonlijke kracht, uw persoonlijke profilering en positionering als adviseur. Leerprincipes zijn dan ook: 1. Uw persoonlijke kracht staat centraal 2. We werken vanuit feedback, integriteit, eerlijkheid, professionaliteit 3. Uw eigen projecten vormt de inspiratiebron 4. Het echte leren gebeurt in de praktijk 5. U bent regisseur van uw eigen leerproces A D V I S E R E N I N E E N P R O J E C T – C O N T E X T Leerprincipes Kracht Waarden Inspiratie Experimenteren Regisseren Pagina 5

Welke thema’s komen aan de orde. 1 Welke thema’s komen aan de orde? 1. Visie op ‘adviseren en projectmanagement’ 2. Stijlen van adviseren en dynamiek in fasen van het adviesproces (we volgen het denkkader van Peter Block als houvast voor een theoretische basis) 3. Procesverantwoordelijkheid en groepsdynamiek (vaardigheid in adviesrelatie: interactie, overtuigen, omgaan met weerstand, beïnvloeden van stakeholders, machtgebruik en relatieopbouw met uw opdrachtgever) 4. Krachtenveld (analyseren van uw omgeving, erop in spelen en kracht- en machtsverschuivingen beïnvloeden) 5. Emotiemanagement (persoonlijke effectiviteit, reflectie, zelfbeeld, identiteit) 6. Profilering (regisseren van uw indruk als adviseur door aandacht voor de eerste indruk, stemgebruik, kleding, zakelijke etiquette, cv en presentatievaardigheden) A D V I S E R E N I N E E N P R O J E C T – C O N T E X T Thema’s Visie Stijlen en dynamiek Proces en groep Krachtenveld Emotie Profilering Pagina 6

Wat ga ik meemaken? Adviseren in een projectcontext heeft een doorlooptijd van ca. 10 maanden. U werkt voornamelijk in een kerngroep van maximaal 6 personen. Soms treft u (2 tot 5) andere kerngroepen. Enkele interventies zijn individueel gericht. U maakt diverse soorten interventies mee: actieve werkvormen begeleid door één of twee trainers, intensieve oefenvormen met een acteur, zelfstandige werkvormen zonder begeleiding, collegiaal leren, individuele coaching, workshops, meester-gezel constructie, masterclasses met ‘thought leaders’, boekbesprekingen etc. U werkt op diverse leerniveaus: cognitief, gedragsmatig, competentiegericht of op (onbewust) overtuigingsniveau. Tenslotte bieden wij u tal van hulpmiddelen die het programma ondersteunen: boeken, luistercd’s, readers, etc. A D V I S E R E N I N E E N P R O J E C T – C O N T E X T Werkvormen Kerngroep Actieve vormen Diverse leerniveaus Hulpmiddelen Pagina 7

Ind. coaching Ind. coaching Ind. coaching KERN GROEP KERN GROEP KERN Hoe ziet het programma er in grote lijen uit? etc...... Het programma volgt de chronologie van een adviesproces: intake*kennismaking*visie*informatie*diagnose*presentatie*evaluatie*leren meerdere kern groepen meerdere kern groepen A D V I S E R E N I N E E N P R O J E C T – C O N T E X T Ind. coaching Ind. coaching Ind. coaching KERN GROEP KERN GROEP KERN GROEP Overzicht Intakegesprek Leertraject Examen Afrondingsgesprek Zelf studie met kern groep Zelf studie met kern groep Pagina 8

Hoe borg ik mijn ervaring in de organisatie Hoe borg ik mijn ervaring in de organisatie? Uw kerngroep vormt een voortdurende informele sparringsgroep. Die binding houdt stand, ook na het programma. De kerngroep zet zich voort als intervisiegroep, waarmee tijdens het programma een start wordt gemaakt. In de werkvorm van rollenspelen werken we met professionele trainingsacteurs. Soms kiezen we echter bewust om te werken met mensen uit de deelnemers-organisatie zelf. Ervaren adviseurs of voormalig deelnemers. Op deze manier houden we ook ex-deelnemers betrokken bij het onderwerp. Leren van elkaar en zien wat het je kan brengen (‘ik ben ook onderaan dit programma begonnen en kijk waar ik nu sta!’) werkt heel motiverend op de deelnemers. Kennis van het adviseren blijft in de organisatie, actueel en geborgd. A D V I S E R E N I N E E N P R O J E C T – C O N T E X T Borging Ex-deelnemers als oefenmateriaal Uw eigen project als inspiratiebron Leren van elkaar Kennis borgen in de organisatie Pagina 9

Wat wil ik nog meer weten Wat wil ik nog meer weten? Kosten Data Informatie Mulder Projectmanagement | Hertstraat 16 | 6531 KR Nijmegen tel 024 350 5093 | fax 024 350 5092 www.mulderprojectmanagement.nl info@mulderprojectmanagement.nl A D V I S E R E N I N E E N P R O J E C T – C O N T E X T Infomatie Belasting in tijd Kosten Data Contact Pagina 10