VraagWijzer Gemeente Wijchen 14 februari 2005
1 Loket(aangepast) Wonen Welzijn Zorg Inkomensondersteuning
Waarom? Niet klantvriendelijk en niet klantgericht Complexe situatie tussen wal en schip Geen geïntegreerd samenhangend aanbod Samenwerking: actieprogramma
VraagWijzer: Dienstverleningsketen Integrale klantvraag Toegang tot dienstverlening ToewijzingLeveren van Voorziening / Product / dienst Kerntaak VraagWijzer Gemeente Wijchen MEE CIZ (RIO) KBO - ouderenadviseurs Stichting Welzijn Ouderen Kerntaak financiers Kerntaak Aanbieders / Uitvoerders
VraagWijzer: Hoofddoelstelling/kerntaak Dè toegang tot dienstverlening Op het terrein van (aangepast) wonen, welzijn, zorg en inkomensondersteuning Voor alle inwoners van de gemeente Geen extra schakel in keten; neemt de bestaande front-offices over Coördinatie- en trefpunt voor aansluiting keten
VraagWijzer: Breedte dienstverlening AWBZ verzorging en verpleging Gehandicaptenvoorzieningen Welzijn en niet AWBZ-zorg en dienstverlening (aangepast) Wonen Inkomensondersteuning en schuldhulpverlening Bijstand levensonderhoud voor mensen zonder arbeidsverplichting
VraagWijzer: Diepte dienstverlening Van informeren naar regelen: Integrale vraaganalyse Informatie / advies Innemen aanvraag Casemanagement Aanmeldfunctie AWBZ en SIP’S Doorverwijzen / aanmelden externe organisaties
VraagWijzer: Diepte dienstverlening Afhandeling WVG / alarmering / maaltijdvoorziening (incl. 90% indicaties) Nazorg WVG Afhandeling inkomensondersteunende maatregelen Met komst WMO: afhandeling huishoudelijke verzorging
Samenwerking VraagWijzer en vrijwillige ouderenadviseurs Hulp bij invullen formulieren Acties huur – en zorgtoeslag
Vraagwijzer: Wie komen er? 400 inkomen 500 zorg / welzijn Ongeveer 900 klantcontacten per maand
VraagWijzer: Wat treft de klant aan? De bezoekende klant (iedere ochtend van – uur) Wachtruimte met folderdisplay en klantcomputer 2 Zitbalies: 2 consulenten zorg / welzijn (HBO) 1 “snel”balie: 1 ondersteunend medewerker (MBO) Achterin: 1 inkomensconsulent (HBO) 1 consulent MEE 1 indicatie – adviseur CIZ
VraagWijzer: Wat treft de klant aan? De bellende klant (iedere werkdag van – uur, alleen op vrijdag van – uur) Binnenkomst via 1 publieksnummer Mogelijkheid huisbezoek
VraagWijzer: Wat treft de klant aan? De schrijvende klant VraagWijzer, Postbusnummer Gemeente Wijchen Site in ontwikkeling
Vraagwijzer: Indiceren 1 Integraal volgens IDH-methodiek: Alle beperkingen en belemmeringen voor het (maatschappelijk) functioneren. Motorisch, energetisch en psychosociaal. Methodiek voldoet voor beoordelen recht op voorzieningen WVG, welzijn, inkomensondersteuning, en verzorging en verpleging.
Toegang tot huishoudelijke verzorging: Indiceren 2 Gebruikelijke zorg Normale dagelijkse zorg Binnen een leefeenheid met gezamelijke huishouding d.w.z. Partners, ouders, inwonende kinderen Geen AWBZ – rechten Mantelzorg Overstijgt gebruikelijke zorg in zwaarte, duur en / of intensiteit Op basis van vrijwilligheid Als mantelzorger niet kan / wil: AWBZ – rechten WMO laten aansluiten bij AWBZ?
Vraagwijzer: Indiceren 3 Individualiseren? Potentieel ontstaan schrijnende situaties: (te) strak toepassen criteria werkdocument gebruikelijke zorg (te) strak toepassen criteria ‘medisch objectiveerbare aandoening’
Vraagwijzer: belasting mantelzorger / huisgenoot Hoe beoordelen we dat? Aanvullende methodiek MEE: Netwerkanalyse: Situatie in beeld brengen (vraagverduidelijking) Afspraken maken met verleners gebruikelijke zorg en mantelzorgers (trajectplan)
Vraagwijzer: samenwerking CIZ Voorkeursleverancier onder randvoorwaarden; concurrerende prijs, kwaliteit, levertijd Voor hoogcomplexe (= meervoudige) aanvragen en bij bezwaar Blijft zo bij invoering huishoudelijke verzorging in kader WMO CIZ op locatie Vraagwijzer aanwezig