PILOT MEERDERE EXAMENMOMENTEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Peter Lourens – Ministerie van OCW-Bve
Netwerk bijeenkomst taal en rekenen
Voorgeschiedenis: KPC rapport februari 2009
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Martijn Bijleveld.
Jacqueline Kerkhoffs april ’17 Jacqueline Kerkhoffs
Ruimte in examenprogramma’s en centrale examens in het vmbo Inleiding tijdens Landelijke Manifestatie VMBO van Adviesgroep VMBO van 30 november 2006.
WMO Praat mee!.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Taal en rekenen in het mbo
EXAMEN en UITSLAG ZIJN VERSCHERPT PER School-Examen Centraal-Examen Het examen bestaat uit een schoolexamen (SE) dit zijn: De rapport cijfers 1,2,3,4,(klas3)
Ouderavond leerjaar 4 Dinsdag 25 maart 2014.
Digitale afname van examens: Facet (informatieve sessie)
Wat moet en mag binnen de wet- en regelgeving André Coenders VO-raad Adviesgroep vmbo Kort voorstellen Naam VO-raad Adviesgroep vmbo.
Welkom bij de startbijeenkomst van Shape Up Maastricht.
Passend Onderwijs: onze gezamenlijke zorg?
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
Monique Goedhart en Gerda Egtberts
VSV raakt ons allemaal 14 februari 2013
Taal en rekenen: Barrière in de Entree?
Inleiding Regionale Stuurgroep
Het gebruik van de computer
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
VIJF JAAR LO2 VMBO Ede, 7 oktober 2009 Chris Mooij.
1 PILOT REKENTOETS VO 2012 Henny Tax Cito flitsbijeenkomsten rekenen voortgezet onderwijs september 2011.
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
Informatieve ouderavond mavo 4 24 januari 2013 Welkom!
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Landelijke dag bouwtechniek Bouwen aan de examens Bouwtechniek Mieke Hodzelmansbouw breed Marieke Kuijperfijnhout Vera van Leeuwenmetselen Rienke.
Agenda Ontvangst Welkom Veldonderzoek, SPV - toelichting op de thema’s/vragen - individuele beoordeling - groepsgewijze bespreking - Plenaire bespreking.
WELKOM Jacqueline Kerkhoffs Rob Abbenhuis
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Toetsing, beoordeling, wet- en regelgeving.
Inleiding Landelijk platform
De computer bij de centrale examens
Welkom welkom.
De kubus van CSPE succesfactoren!
Rekentoets Klas 3 schooljaar Klas 4 schooljaar door J
Informatiebijeenkomst
Ontwikkelingen beleid en regelgeving rekentoets vo
Voorlichtingsavond 5 havo
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, de referentieniveaus in de praktijk parallelsessie 1 nr. 2 Overdracht po-vo in de praktijk.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Het vakdossier Informatica: aan de slag! Victor Schmidt I&I conferentie Service Pack november 2008.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling PTA nieuwe beroepsgerichte programma’s vmbo Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
Jacqueline Kerkhoffs Juni We liggen op koers Wetgevingstraject: –Concept wet –Internetconsultatie –Advies onderwijsraad –Bijstelling wetstekst –Ministerraad.
Bijeenkomst examensecretarissen
Inhoud Nieuwe examenprogramma’s vmbo beroepsgericht
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Ruimte in examenprogramma’s en centrale examens in het vmbo
Aansluiting vmbo - mbo Landelijk project Stichting Platforms vmbo
Aansluiting vmbo - mbo Opzet van het project
Stand van zaken beleid en regelgeving van rekenen
Netwerkbijeenkomst ronde 3
Workshop experimenten in het mbo
Informatiebijeenkomst Opleidingsaanbod verpleegkunde 5 april 2017
We hebben wat te vieren!!! 7 juni 2006.
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
Doorontwikkelen BRON vo
Het centraal examen vmbo, sprong in het duister of voorspelbaar?
Het examen in 2019.
Transcript van de presentatie:

PILOT MEERDERE EXAMENMOMENTEN 1. Het waarom van de Pilot 2. Van Beleid naar Projectplan 3. Het Projectplan 4. Beschikking Pilot Meerdere Examenmomenten 5. Eerste examens

Het waarom van de pilot Kenmerk voor huidige structuur van examinering : alle leerlingen van vwo, havo en vmbo krijgen op hetzelfde moment dezelfde eindtoetsen : het centraal eindexamen. Alom wordt veel waarde gehecht aan dit centraal examen : kwalitatieve en psychologische waarde ( civiel effect ) : _ kwaliteitsborging _ toegang tot vervolgopleidingen Maar : veranderende samenleving stelt andere eisen aan onderwijs leerlingen verschillen van elkaar onderwijs op maat : manier van lesgeven individueel geprogrammeerde doorlopende leerlijnen modulair onderwijs

Hierdoor : al geruime tijd discussie in voortgezet onderwijs over flexibilisering van de centrale examens. Voorjaar 2004 publicatie Cito : onderzoek naar wensen en opvattingen in vmbo, havo en vwo over flexibilisering centraal examen. KOERS VO (2004) : De leerling geboeid, de school ontketend. Voornemen om te komen tot een systeem van examinering dat : maatwerk biedt kwaliteit garandeert het civiel effect waarborgt organiseerbaar en beheersbaar is December 2004 : Uitwerkingsnotitie examens van ministerie OCW Mei 2005 : Kamer akkoord met die notitie Eén van de maatregelen : Pilot meerdere examenmomenten

Van Beleid naar Projectplan 2005 : Gesprekken OCW met groepen schoolleiders en docenten over de randvoorwaarden . Overleg OCW met CEVO, Schoolmanagers_ VO, Staatsexamencommissie, IB-Groep, Tweede Fase Adviespunt : concept-projectplan Drie informatiebijeenkomsten voor scholen ( 45) Selectiecriteria : representativiteit voor het onderwijs spreiding over het land bereidheid het onderwijs en het schoolexamen aan te passen draagvlak binnen de school Scholen hebben motivatiebrieven geschreven December 2005 : Definitieve selectie van 15 scholen Verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de pilot bij Schoolmanagers Aanstelling Projectleider

HET PROJECTPLAN Uitgangspunten: Door en voor de scholen : - Scholen moeten ruimte krijgen in regelgeving om plan uit te voeren: beschikking. - Deelname dient onderdeel te zijn van eigen ontwikkelingsproces. - Aanpak groeit met inbreng deelnemende scholen : scholen worden mede-eigenaar. Vraaggerichte ondersteuning: Centrale ( thema)bijeenkomsten Systeemeffecten : doorlopend agendapunt Spanningsveld : niet tornen aan centraal examen en tegelijkertijd mogelijkheid tot structurele invoering en continuïteit deelnemende scholen Behoud van civiel effect: Overleg met vervolgonderwijs : WO, HBO, MBO( flexibele instroom ) Aandacht voor kwaliteitsbeleid: Inrichting schoolexamen/ Aanpassing PTA Samenwerking met relevante partijen : CEVO, CITO, Staatsexamencommissie, IB-Groep, Tweede Fase Adviespunt, VSNU, HBO-Raad en MBO-Raad

Doelstelling De pilot heeft als doel te onderzoeken of meerdere examenmomenten daadwerkelijk een meerwaarde opleveren voor leerlingen organiseerbaar zijn voor scholen en instellingen die de examenorganisatie verzorgen de aansluiting van het voortgezet onderwijs op het vervolgonderwijs ondersteunen

Rapportage vanuit de pilot Eindrapport aan OCW procesbeschrijving beantwoording van de vragen inventarisatie van wenselijkheid meerdere examenmomenten onder niet deelnemende scholen advies over voortgang/verbreding pilot; al dan niet landelijke invoering Vragen op het niveau van De scholen : onderwijsaanbod, inrichting, organisatie De leerling : effecten op individuele leerroute; motivatie etc De examenorganisaties : kunnen zij het behappen Overheid : verbetering kwaliteit, rendement/ verblijfsduur, kosten, civiel effect diploma’s Fasering: Voorbereidende fase 2005-2006 Uitvoeringsfase 2006-2010 Evaluatie en afronding 2009-2010

Projectorganisatie deelnemende scholen projectleiding : VO-project coördinatiegroep : projectleiding met vertegenwoordigers van OCW, CEVO,CITO, IB-Groep, Staatsexamencommissie, Tweed Fase Adviespunt Werkgroepen/klankbordgroepen : werkgroep monitoring werkgroep regelgeving werkgroep examenconstructie werkgroep examenorganisatie klankbordgroep aansluiting klankbordgroep kritische volgers

Beschikking Pilot Meerdere Examenmomenten Nogmaals : Maatwerk Door het creëren van meer examenmomenten : mogelijkheid voor leerlingen één of meer vakken af te sluiten als ze daar aan toe zijn. Snelle leerlingen : kunnen vrijkomende tijd besteden aan vakken waarvoor ze meer tijd nodig hebben, modules volgen gericht op vervolgonderwijs. Minder goede leerlingen, of leerlingen met (taal)achterstand : examens spreiden Gezakte leerlingen : hoeven niet meer een heel jaar te wachten op nieuwe kans Beschikking Beschikking is nodig omdat de pilot niet binnen de regelgeving van het Inrichtingsbesluit WVO en Eindexamenbesluit past. De scholen hebben de Beschikking met Bijlagen in juni 2006 ontvangen

Voornaamste punten in de bijlagen De cursusduur blijft intact. Nog steeds sprake van een eindexamenjaar In het eindexamenjaar drie examenmomenten : januari, mei, augustus De januari- en augustusmomneten verzorgd door Staatsexamencie op locatie Examencyclus : het doorlopen van het geheel van alle vakken dat tezamen het eindexamen uitmaakt Binnen de cyclus mag leerling op elk moment een eerste keer voor elk vak examen doen, mits schoolexamen voor dat vak is afgerond In mei en augustus kan in alle vakken examen worden afgelegd School bepaalt in welke vakken in januari examen kan worden gedaan, afhankelijk van mogelijkheden Cevo

Is leerling niet geslaagd, voortkomend uit augustusmoment, herkansen in januari in die vak(ken) waarin nog geen tweede keer examen is afgelegd; hoogste cijfer telt In 2006/2007 nog junimoment ( overgangsregeling); daarna niet meer Per 1-08-2007 : voorlaatste jaar eindexamen mogelijk. Komt dan meimoment bij Binnen cyclus mag leerling in elk vak een tweede keer examen doen Huidige uitslagregeling blijft gehandhaafd Pilotscholen mogen geen leerlingen van andere scholen toelaten tot het examen Vrijkomende tijd dient te worden ingezet voor vervangend onderwijsprogramma Er mag afgeweken worden van de 700 uur onderwijstijd

Eerste examens De eerste examens zijn afgenomen in januari 2007 Heel veel media-aandacht: radio, tv landelijke, regionale en lokale bladen Ongeveer 1000 examens 393 leerlingen 30 leerlingen volledig examen 25 geslaagd Afname en organisatie : perfect verlopen Analyse cijfers