iipoverheid Terugkoppeling 0-meting IiP “Erkenning voor effectieve bedrijfsvoering bij Patijnenburg” Alef Dekker en Corné van Hest 1 juni 2010 stap 24 uit projectplan
iipoverheid Agenda Waarom ook alweer IIP? Bevindingen op hoofdlijnen Het proces, wat gedaan Presentatie werkgroep IIP Tafelgesprekken Terugkoppeling Afsluiting
Minder toevalstreffers TROTS OP: Betrokkenheid Samenwerking Ontwikkeling WAT KAN BETER: Minder toevalstreffers Beter kunnen sturen Beter kunnen meten iip overheid
iip overheid Onze uitdagingen: Gezonde exploitatie: Additioneel geld binnen halen (subsidies) Passend werk met hogere marges Het re-integratiebedrijf zijn voor de onderkant van de arbeidsmarkt Daarvoor gestart met BAM: IIP helpt ons bij het BAM proces iip overheid
iip overheid Bam = Bouwen aan Morgen Opsplitsing: Werkbedrijf: beschutte werkomgeving voor oud WSW, nieuw beschut en dagbesteding. Re-integratiebedrijf voor oud WSW en WWNV doelgroepen iip overheid
Traject BAM moet leiden tot heldere identiteit en inzicht in financiële resultaten op de verschillende bedrijfsonderdelen en PMC’s. BAM moet ook leiden tot meer resultaatsturing en verantwoordelijkheid in de organisatie Cultuur leidt tot stagnatie: mensen voelen zich onveilig en versterking wij - zij iip overheid
wat is IiP? Een continue verbetercyclus die een koppeling legt tussen: visie, missie en organisatiedoelstellingen kerncompetenties van de organisatie opleiding en ontwikkeling van competenties prestaties op individueel, team en organisatieniveau iip overheid
iip overheid Wat doet IiP? Missie en doelen Prestaties leiderschap Prestaties Afspraken die je met medewerkers maar over de organisatiedoelen die in de wolk/ jaarplan staan. (beleidsagenda – doelstellingen) Competenties Organisatiewaarden Functie/ rolcompetenties Vakkennis (die nodig zijn om doelen te halen) Medewerkers iip overheid
iip overheid IiP werkt aan / door: Betere onderlinge communicatie Beter gemotiveerde werknemers Betere interne samenwerking Verbetering productieproces/dienstverlening Verhoging arbeidsproductiviteit Dus ondersteuning aan BAM proces en aan de ambities die we hebben als organisatie iip overheid
iipoverheid Het proces, wat gedaan... Tegen ‘de standaard’ gaan staan (o-meting) Rapportage met aanbevelingen Werkgroep IIP is gestart Dank voor openheid en vertrouwen. Verbeteren begint met durf, kwetsbaarheid en inzicht!
Conclusies diagnose rapport Te veel in het kamertje bedacht: onvoldoende betrekken van collega’s Er wordt door MT onvoldoende gecommuniceerd waar ze mee bezig zijn Veel overleg maar weinig dialoog Onvoldoende evaluaties en helder wat we ermee willen bereiken: we meten niet Veel investeringen in opleidingen maar we koppelen dit niet aan doelen en meten onvoldoende Medewerker weten onvoldoende wat zij kunnen bijdragen aan de resultaten van Patijnenburg (geen team en persoonlijke doelen) Meerderheid van de medewerkers voelt zich herkend en erkend vanwege hun bijdrage, alleen horen ze dat van hun leidinggevende maar weinig 11
iipoverheid Wat hebben we ermee gedaan? Inrichting werkgroep IIP Opdracht Iip werkgroep: Met MT werken aan de rode en oranje stoplichten. Hoe communicatie verbeteren? Concrete voorstellen Opstellen bedrijfsplan (vervolgens doorvertaling naar afdelingen) Beschrijven gewenste gedragingen die stoplichten opheffen 12
iipoverheid Acties t.b.v. communicatie Kadercourant mededelingen MT Beeldkrant P&O Nieuws Kwartaalrapportages Maandelijkse afsluiting informeel Deze instrumenten hebben als doel meer gerichte communicatie te bieden. De instrumenten zijn geëvalueerd. Worden intern positief beoordeeld. 13
iipoverheid Beleidsdoelstellingen Beleidsdoelstellingen zijn vastgesteld en worden nu vertaald naar afdelingsniveau en medewerkersniveau Dit gaat leiden tot een wijziging in de functionerings en beoordelingscyclus: Op basis van resultaatgebieden 14
iipoverheid Gedragingen 7 gedragingen opgesteld door IIP groep Elke twee maanden staat 1 gedraging centraal. Aandacht voor gedragingen in werkoverleg en functioneringscyclus Leren aanspreken! 15
iipoverheid Gedragingen Hoe doelstellingen te realiseren: 1. Klantgerichtheid 2. Resultaatgericht 3. Betrouwbaar 4. Deskundigheid 5. Verantwoordelijkheid 6. Netheid en orde 7. Collegiaal 16
iipoverheid vervolgstappen Voortzetten communicatie Vertalen bedrijfsdoelen naar afdelingsplannen Samen aan de slag met de gedragingen Opstellen HR documenten ontwikkeling en functioneren Start nieuwe functionerings en beoordelingscyclus januari 2012 17