Rotterdam boeit, bindt, bouwt en borgt maatregel 1

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Presentatie 28 september 2006
Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Meest innovatieve HO-instelling 2009 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
Wat (en hoe) willen lerarenopleiders leren
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
Afsluitende bijeenkomst Opleiden in de School
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Opleiden in de school (PDS): een uitdaging?
MWD Hva JUNI 2012 Een antwoord van de of een opleiding op alle zinvolle bijdragen is niet zo snel te geven. Graag wil ik u eerst meenemen naar.
Bétapartnersconferentie
De docent tussen vakwetenschap en schoolvak
Joop van der Schee. De ulo tussen wetenschap en beroepspraktijk ULO Mogelijkheden en beperkingen van onderwijskundig onderzoek door studenten in de huidige.
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Begeleiding en professionalisering van startende docenten
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Datum universitair onderwijscentrum groningen Presentatie onderzoeksproject TCCR, 23 juni 2009 Siebrich de Vries,
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool
HAN Faculteit Educatie.
van schoolopleiders en instituutsopleiders
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Onze kansrijke samenwerking. Waarom veranderen?
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Kenniswerkplaats Rotterdams talent
Jos van Hijfte 8 November 2007
BELANG VOOR SCHOLEN (1) Werkvloer –Meer handen in de klas –Studenten leveren bijdrage aan kleinschalige schoolontwikkeling –Professionalisering van zittende.
Opleiden in school Van Lucasstudent totLucasleerkracht.
Problems are our friends, (problems are inevitable, you can’t learn without them) (Michael Fullan)
Opleiden in school 22 juni 2004
Opleiden in de school Achtergrond: Open arbeidsmarkt Verantwoordelijkheid beroepsopleiding bij de school Beroep van leraar wordt aantrekkelijker door functiedifferentiatie.
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
Profiel Hogeschool Rotterdam Rotterdams als HO-omgeving Diversiteitsbeleid Hogeschool Rotterdam.
Speciale maatwerkvoorzieningen voor risicogroepen Pilot Speciale maatwerkvoorzieningen voor risicogroepen Convenant voortijdige schooluitval
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Gemeente Rotterdam Xandra de Vroom Jeugd, Onderwijs en Samenleving 8 december 2009 Denken Voelen Doen. Het subsidiekader.
Professional in Beeld Leerwerkgemeenschap Minkema College
BOSS Presentatie titel Lau Mijnders
Lerarenopleiding GezondheidsZorg en Welzijn
Vernieuwing Voortgezet Onderwijs Lelystad Presentatie persbijeenkomst 28 november 2012 Ambitie: uitstekend opgeleide en kansrijke leerlingen Doelstelling:
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
MAATREGEL 6 “EEN GOEDE MATCH” Joan Nunnely
Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
1 Algemene Rekenkamer | Postbus | 2500 EA Den Haag Onderzoek Bekostiging Voortgezet Onderwijs Te downloaden via:
Professional Development Schools - Rijnmond
Meer innovatieve professionals
Van groep 8 naar klas 1 Het Nieuwe Eemland Amersfoort
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Opleiden in de school, voor nu en in de toekomst
Wat willen we in de bovenbouw? Klas 3 – Junior Company – 2 weken stage met economisch gerelateerde opdrachten. – Bedrijfsbezoeken – Ondernemer in de klas.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
Wie een brug slaat naar de havo… 14 december 2012 Aansluiting vo/mbo-Hogeschool Rotterdam Carla Spek & Hilke Stibbe.
Bedrijven en kennisinstellingen: doen waar je goed in bent! Louise van Weerden Lector “SMEs in International Business” Saxion Veenendaal, 28 januari seminar.
Leren van professionals Workshop miniconferentie OU, 28 mei 2010 Kitty Kwakman Hogeschool Zuyd Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Cultuureducatie met Kwaliteit De Cultuur Loper Noord-Brabant regionale informatiebijeenkomsten 22 juni 2016: Noordkade Veghel 29 juni 2016: Podium.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Van groep 8 naar klas 1 Maaike Swets rector Het Nieuwe Eemland
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Begeleiding bij Werkplekleren
Cultuureducatie met Kwaliteit De Cultuur Loper Noord-Brabant
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Leerwegonafhankelijk: Leeruitkomsten en beroepsproducten
Transcript van de presentatie:

Rotterdam boeit, bindt, bouwt en borgt maatregel 1 Opleiden in de School Rotterdam boeit, bindt, bouwt en borgt maatregel 1 Peter la Fleur, regiomanager Hogeschool Rotterdam Carina Schlamp, opleidingscoördinator Thorbecke VO Gert Kruit, projectcoördinator Samenscholing.nu

Opleiden in de School Doel: docenten goed opleiden voor het Rotterdamse voortgezet onderwijs en hen daarvoor behouden.

De opleidingsschool Samenscholing.nu

Calvijn Comenius Farel Melanchthon Libanon Nieuw Zuid Thorbecke Wolfert City VMBO-Noord VMBO-Zuid Zuiderpark

PDS-Rijnmond Calvijn Comenius Farel Melanchthon Libanon Nieuw Zuid Thorbecke Wolfert Comenius Penta

Succesfactoren van het opleidingsconcept Curriculum Financiën Sturing Personeelsbeleid Leeromgeving Begeleiding

Succesfactoren van het opleidingsconcept Curriculum 40% in de opleidingsschool Competentiegericht opleiden Samenwerking Bos en BiS Leerwerktaken en Register praktijkleren

Succesfactoren van het opleidingsconcept Financiën Investering van de scholen <-> subsidie Leerwerkvergoeding Begeleidingsuren coaches Interne coördinatie op school (BoS) Bijdrage in de studiekosten Bijdrage aan de overhead

Succesfactoren van het opleidingsconcept Sturing Stuurgroep: besturen van de partners Locatiedirecteuren: rectorenoverleg Begeleidingsgroep: BoSsen en BiSsen Agendacommissie begeleidingsgroep Penvoerder en coördinatoren

Succesfactoren van het opleidingsconcept Personeelsbeleid Scholen willen goede docenten, studenten een goede opleidingsschool De student als werknemer Leerarbeidsovereenkomst (Laosanu) Evenwicht leren – werken Werving, matching en binding

Succesfactoren van het opleidingsconcept Leeromgeving Diversiteit in leeromgevingen Scholen in ontwikkeling Scenario’s Onderwijsniveaus OidS als impuls

Succesfactoren van het opleidingsconcept Begeleiding Eenheid in kwaliteit van de begeleiding Professionalisering coaches en BoSsen Procedures en afspraken Borging van kwaliteit Beoordeling ‘goed’ door de NVAO

PDS-Rijnmond Professional Development Schools PDS-Rijnmond Start PDS Rijnmond 2006 Dieptepilot 2006-2008 Overbruggingsjaar 2008-2009 Overbruggingsjaar 2009-2010

Doel van PDS-Rijnmond: Stimuleren van de ontwikkeling van de student én van de school in samenwerking met elkaar. Dus: Kwaliteit van de opleiding Ontwikkeling van de school

PDS-Rijnmond 2006-2008 2008- ….. Aangewezen docenten Geïnteresseerde docenten 2008- ….. De opgeleide docenten (docent-onderzoekers) Studenten Nieuwe geïnteresseerde docenten

PDS-Rijnmond Praktijkvoorbeeld Thorbecke VO 2009-2010 Prinsenlaan: 5 docent-onderzoekers Nieuwerkerk : 2 docent-onderzoekers Tattistraat: : 1 docent-onderzoeker in opl. Procesbegeleiders: HR en ICLON

PDS-Rijnmond

PDS-Rijnmond Voorwaarden: Opleidingsschool HR Onderzoeksprogramma Beschikbare docent-onderzoekers Curriculum HR Jaar 3 studenten Jaar 4 studenten

Koppeling studieonderdelen - academische school PDS-Rijnmond Koppeling studieonderdelen - academische school Jaar 3 De school als opdrachtgever 4 Jaar 3+4 Minor 6 Jaar 4 Best werk Afstudeeronderzoek m.b.t. uitstroomprofiel

PDS-Rijnmond Profiel Inkleuring Vakinhoudelijke vorming Beroepspraktijk- Zorgontwikkeling Vak/cluster/ leergebied verdieping verbreding vak in beroep werken met leergebied leerproblemen bij vakken taalgericht vakonderwijs Thema (Grote Stad,Multi- culturele identiteits- ontwikkeling) NT2 achtergronden leerlingen omgaan met diversiteit schooluitval leer- en gedragsproblemen Doorstroming masters voor sommige vakken (in overleg) master Special Needs (t.z.t.)

Praktijkvoorbeeld Thorbecke: PDS-Rijnmond Praktijkvoorbeeld Thorbecke: 6 docent-onderzoekers – 10 LIO’s Onderzoek: ‘ Eerst relatie dan prestatie’ ‘ ICT in balans’ ‘ Thorbeckeprofielen en studiemotivatie’ procesbegeleiding door docent-onderzoekers beoordeling kwaliteit door docent-onderzoekers en HR supervisie door HR en ICLON

PDS-Rijnmond Resultaat: Onderzoekbeschrijving - Aanbevelingen ter verbetering - Evidence based antwoorden - Professionele, kritische houding t.a.v. beroepspraktijk

PDS-Rijnmond Discussiepunten rond OidS: 40% curriculum op de opleidingsscholen Investering scholen en capaciteit Samenwerking Sanu – PDSR Evenwicht leren – werken Scholen in ontwikkeling Borging van kwaliteit van begeleiding