Rotterdam boeit, bindt, bouwt en borgt maatregel 1 Opleiden in de School Rotterdam boeit, bindt, bouwt en borgt maatregel 1 Peter la Fleur, regiomanager Hogeschool Rotterdam Carina Schlamp, opleidingscoördinator Thorbecke VO Gert Kruit, projectcoördinator Samenscholing.nu
Opleiden in de School Doel: docenten goed opleiden voor het Rotterdamse voortgezet onderwijs en hen daarvoor behouden.
De opleidingsschool Samenscholing.nu
Calvijn Comenius Farel Melanchthon Libanon Nieuw Zuid Thorbecke Wolfert City VMBO-Noord VMBO-Zuid Zuiderpark
PDS-Rijnmond Calvijn Comenius Farel Melanchthon Libanon Nieuw Zuid Thorbecke Wolfert Comenius Penta
Succesfactoren van het opleidingsconcept Curriculum Financiën Sturing Personeelsbeleid Leeromgeving Begeleiding
Succesfactoren van het opleidingsconcept Curriculum 40% in de opleidingsschool Competentiegericht opleiden Samenwerking Bos en BiS Leerwerktaken en Register praktijkleren
Succesfactoren van het opleidingsconcept Financiën Investering van de scholen <-> subsidie Leerwerkvergoeding Begeleidingsuren coaches Interne coördinatie op school (BoS) Bijdrage in de studiekosten Bijdrage aan de overhead
Succesfactoren van het opleidingsconcept Sturing Stuurgroep: besturen van de partners Locatiedirecteuren: rectorenoverleg Begeleidingsgroep: BoSsen en BiSsen Agendacommissie begeleidingsgroep Penvoerder en coördinatoren
Succesfactoren van het opleidingsconcept Personeelsbeleid Scholen willen goede docenten, studenten een goede opleidingsschool De student als werknemer Leerarbeidsovereenkomst (Laosanu) Evenwicht leren – werken Werving, matching en binding
Succesfactoren van het opleidingsconcept Leeromgeving Diversiteit in leeromgevingen Scholen in ontwikkeling Scenario’s Onderwijsniveaus OidS als impuls
Succesfactoren van het opleidingsconcept Begeleiding Eenheid in kwaliteit van de begeleiding Professionalisering coaches en BoSsen Procedures en afspraken Borging van kwaliteit Beoordeling ‘goed’ door de NVAO
PDS-Rijnmond Professional Development Schools PDS-Rijnmond Start PDS Rijnmond 2006 Dieptepilot 2006-2008 Overbruggingsjaar 2008-2009 Overbruggingsjaar 2009-2010
Doel van PDS-Rijnmond: Stimuleren van de ontwikkeling van de student én van de school in samenwerking met elkaar. Dus: Kwaliteit van de opleiding Ontwikkeling van de school
PDS-Rijnmond 2006-2008 2008- ….. Aangewezen docenten Geïnteresseerde docenten 2008- ….. De opgeleide docenten (docent-onderzoekers) Studenten Nieuwe geïnteresseerde docenten
PDS-Rijnmond Praktijkvoorbeeld Thorbecke VO 2009-2010 Prinsenlaan: 5 docent-onderzoekers Nieuwerkerk : 2 docent-onderzoekers Tattistraat: : 1 docent-onderzoeker in opl. Procesbegeleiders: HR en ICLON
PDS-Rijnmond
PDS-Rijnmond Voorwaarden: Opleidingsschool HR Onderzoeksprogramma Beschikbare docent-onderzoekers Curriculum HR Jaar 3 studenten Jaar 4 studenten
Koppeling studieonderdelen - academische school PDS-Rijnmond Koppeling studieonderdelen - academische school Jaar 3 De school als opdrachtgever 4 Jaar 3+4 Minor 6 Jaar 4 Best werk Afstudeeronderzoek m.b.t. uitstroomprofiel
PDS-Rijnmond Profiel Inkleuring Vakinhoudelijke vorming Beroepspraktijk- Zorgontwikkeling Vak/cluster/ leergebied verdieping verbreding vak in beroep werken met leergebied leerproblemen bij vakken taalgericht vakonderwijs Thema (Grote Stad,Multi- culturele identiteits- ontwikkeling) NT2 achtergronden leerlingen omgaan met diversiteit schooluitval leer- en gedragsproblemen Doorstroming masters voor sommige vakken (in overleg) master Special Needs (t.z.t.)
Praktijkvoorbeeld Thorbecke: PDS-Rijnmond Praktijkvoorbeeld Thorbecke: 6 docent-onderzoekers – 10 LIO’s Onderzoek: ‘ Eerst relatie dan prestatie’ ‘ ICT in balans’ ‘ Thorbeckeprofielen en studiemotivatie’ procesbegeleiding door docent-onderzoekers beoordeling kwaliteit door docent-onderzoekers en HR supervisie door HR en ICLON
PDS-Rijnmond Resultaat: Onderzoekbeschrijving - Aanbevelingen ter verbetering - Evidence based antwoorden - Professionele, kritische houding t.a.v. beroepspraktijk
PDS-Rijnmond Discussiepunten rond OidS: 40% curriculum op de opleidingsscholen Investering scholen en capaciteit Samenwerking Sanu – PDSR Evenwicht leren – werken Scholen in ontwikkeling Borging van kwaliteit van begeleiding