Integraal onderdeel van Project 3: Leven en geld Cohort 2011 - 2012 Schuldhulpverlening.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gezamenlijk Programmeren in de Programmaraad
Advertisements

Juridisch gesproken Online instructieprogramma voor het ontwikkelen van juridische gespreksvaardigheden.
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Methodiek Directieve Thuisbegeleiding binnen de diensten
‘t Schrijverke Zoetermeer
Warmte Koude Kaart en 3D model Den Haag
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Welkom Tweede openbare casuïstiekbespreking 2012
Wat is vzw Arktos? Arktos vzw is een professionele vormingsorganisatie voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren tussen de 6 en 25 jaar.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Provocatief te werk in een assertiviteitstraining.
“Jongens, vandaag krijgen we les van een professional!” Wetenschappelijk onderzoek op een middelbare school Amber Walraven.
Hogescholen in Dialoog
Het Nibud Geldexamen voor alle basisscholen in Amsterdam
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Leer- werkplaats MPG aanpak
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
De kracht van Verito Verito is een partner die met u meedenkt en met u meegroeit naar de toekomst. Samenwerking en partnership staat bij Verito hoog in.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Onze missie Wij willen een: Brug slaan tussen mensen die willen geven en mensen die hulp nodig hebben.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Juridisch gesproken Online instructieprogramma voor het ontwikkelen van juridische gespreksvaardigheden.
Reflectie.
De kern van het arrangeren
Optimale Parkinsonzorg
Armoede en gezinszorg.
Frontlijnaanpak in Leeuwarden
Deel anders, mijn organisatie
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
ACT Advies, Consultancy & Training Note: deze presentatie is op hoofdlijnen beschreven en vraagt om nadere toelichting.
Visie & Strategie.
Lerend netwerk – vrijdag 26/10/2012 Samenwerking MSKA Roeselare – VDAB
Studeren Rotterdam, 28 augustus Studeren Rotterdam, 28 augustus 2008.
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Studeren: een mega investering Tijd Geld  Verwachtingen door werkgever: goede student – goede werknemer Verwachtingen bij jezelf: Leuke, goedbetaalde.
sociaal pedagogisch hulpverlenen
Leerstijlen KOLB SJM.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Competenties SLC week 3 DSR1.
Ethiek, Normatieve professionalisering Week 3: de context van het beroep.
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Social work Week 2.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege week 2.
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Methodiek: Plancyclus
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Raadsinformatiebijeenkomst decentralisaties sociaal maatschappelijk domein Datum: 27 augustus 2013 Gemeente: Dordrecht.
Sociale Verzekeringsbank Betaling & overzicht Tim Eijpe Tjitske Nieboer.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Week 5 te doen: Bespreken Hst 4. Bespreken artikel ‘Norm Referenced Achievement Tests Vragen stellen (maken) over ‘Anders Evalueren’ Huiswerk.
Draagvlak voor functiecreatie Participatief ontwikkelen.
STMR Professionals kunnen delen van mantelzorg overnemen (respijtzorg) Kwart van de mantelzorgers is overbelast Inschakelen vrijwilligers gebeurt door.
‘de kracht van 4 scholen’ vitaal en duurzaam onderwijs OUDERAVOND 6 SEPTEMBER 2016 INEKE VAN SIJL.
Voor Arbeid en Kansen VAK voor bijzondere doelgroepen
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
Verwijzen naar kookboek.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Gesprekstechnieken Les 4.
Eventmanager: Gerdine Teerhuis
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
Veilige Publieke Dienstverlening Een zaak van ons allemaal
Begeleiden Les 7.
Kansen van de Wmo voor de installatiebranche
Effectmeting Cultura en Gemeente Ede
Transcript van de presentatie:

Integraal onderdeel van Project 3: Leven en geld Cohort Schuldhulpverlening

Les 1 Inleiding in schuldhulpverlening

Programmabeschrijving en afspraken Doornemen van de programmabeschrijving. Niet verplicht, maar wel actief meedoen als je er bent: Bij je en voor je: programmabeschrijving, boek, pen en papier. Geen andere zaken. Zo veel mogelijk op tijd komen, anderen niet storen als de les al is begonnen. Telefoons niet laten afgaan en niet bellen. Elke les de vorige les evalueren. Goede lessen zijn een gezamenlijke verantwoordelijkheid!

Wat en hoe studeren? Bijhouden van de literatuur. Kern uit elke alinea en hoofdstuk halen. Vragen stellen in de les. In elke les oefenen we met een paar tentamenvragen. Is theorie bestuderen, maar ook veel kijken (video), analyseren en praktiseren in Project 3.

Doelstellingen van deze lessenreeks Kennis en inzichten in het sociaal zekerheidsstelsel: voornamelijk in de lessen sociaalzekerheidsrecht. Kennis en inzichten in oorzaken en de context van schulden. Eerste kennismaking met schuldhulpverleningstrajecten. Eerste kennismaking met integrale schuldhulpverlening. Op gang brengen van het vormen van een visie over armoede, omgaan met geld, schulden en schuldhulpverlening.

Subdoelstelling We willen jullie enthousiast maken voor de dienstverlenende kant van het sociaal werk en in het bijzonder voor schuldhulpverlening!

Welke probleemstellingen komen we tegen? Financiële problemen: veelvuldige directe of indirecte hulpvraag: tot 30% van alle hulpvragen. Schuldhulpverlening is instrumenteel-technisch erg ingewikkeld. Schuldhulpverlening heeft geen eenduidige methodiek en gaat overal anders. Schuldhulpverlening vraagt van een maatschappelijk werker veel geduld, doorzettingsvermogen, creativiteit, inzicht, kennis. Ook moet je goed kunnen samenwerken met vele partners.

Uitdagingen schuldhulpverlening Kansen: schuldhulpverlening is altijd in beweging. Specialisme: deskundig worden. Gestructureerd werken. Oplossingsgericht: kleine successen, snelle actie en sturing geven aan het proces. Dynamisch: veel contacten. En…

Competenties: waarover dien je te beschikken? Je dient deze taak of functie interessant te vinden, anders wordt het niets. Kennis van het sociaal zekerheidsstelsel is onontbeerlijk! Instrumenteel-technisch werken dien je goed te kunnen. Je moet dit ook leuk vinden. Enig financieel inzicht is wel handig. Je dient goed directief te kunnen werken en de cliënt steeds mee weten te krijgen in het proces. Je moet zorgvuldig kunnen werken. Je moet communicatief vaardig zijn. Je moet goed kunnen samenwerken. Je moet…

Documentaire…