De schoolmanager als maatschappelijk ondernemer Inleider: Leo Lenssen 31 oktober 2007 Vos/ABB.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding: Leo Lenssen Voorjaarsconferentie Drenthe College 2007 Het roc (ook het Drenthe College?) staat zijn eigen toekomst in de weg.
Advertisements

Funkties moderne verzorgingsstaat; • -zorgen • -verheffen • -verbinden • -verzekeren.
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Menno Karres Lead Auditor
Lezing n.a.v podiaproject 9 februari 2013 over een participatieve gemeente Over het hoe en waarom van lokale participatie: iedereen mee?
Het verbinden van Kwaliteiten Reactie Ben Fruytier
Innovatie en stakeholders in VO
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Amaryllis: landingsbaan voor de decentralisaties.
Presentatie gemeente Beek
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Visie, Missie, Speerpunten en Strategische doelstellingen
Aedescongres 2007 Meedoen in de samenleving Samenwerking in het publieke domein Van goede bedoelingen naar harde resultaten Inleider: Leo Lenssen.
Maatschappelijk Aanbesteden
Innovatie als bestuurlijk vraagstuk Inleiding door P. Pollen/Leo Lenssen Boardroom FO 11 april 2007.
ALV Christenunie Woerden 31 mei 2011
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Regionale samenwerking rondom jongeren Ton EimersMichiel van der Grinten.
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
TOM keurmerk Marius Berendse.
Zorg nieuwe stijl.
Leerloopbanen en het einde van de traditionele school Inleiding door Leo Lenssen Het Nationaal Onderwijscongres 2005.
Spelen met goed bestuur Governance Maatschappelijke verantwoording of maatschappelijke verankering? Besturen of accommoderen? Inleiding door Leo Lenssen.
MAATSCHAPPELIJKE TRANSITIE EN ONDERWIJSTRANSFORMATIE LEO LENSSEN 23 JANUARI 2008 Heliomare scenarioverkenning.
Connecting, Developing, Accelerating Het Netwerk Venlo 29 februari 2012 Van wie is de school? Dr. Leo Lenssen.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Competentiegericht leren én organiseren (Beroeps)onderwijs in 2010; over de gevolgen van het nieuwe leren voor de school en het bestel Inleiding door Leo.
PC Federatief SWV Primair Onderwijs Rijswijk e.o.
Deep Dive ABP Door: Leo Lenssen. ABP: Wat te doen? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar?
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
MASTERCLASS INTEGRALE WIJKAANPAK LEO LENSSEN 10DECEMBER Van autist tot geliefde partner: de nieuwe rol van het onderwijs.
Leiderschap in het publieke domein Observaties en ervaringen Leo Lenssen Boardroom Bestuurders Primair Onderwijs 10 december 2009.
Werkconferentie Passend Onderwijs 30 maart 2009 Bijeenkomst voor algemeen directeuren van : PO: WSNS Hoorn-1, WSNS Hoorn-2, WSNS De Streek VO: SWV VO-SVO.
Ondernemen(d) in het onderwijs
Herstructurering Sociaal Domein
TRANSITIEQUIZ onder leiding van Lucille Werner.
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Toekomst in beeld Leiding geven met het oog op morgen Studiedag Optimus 25 februari 2010 Leo Lenssen.
Evenwicht in sturing.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Sportieve omgeving / onderneming Hulsberg Jack Opgenoord Huis voor de Sport.
Landelijke Beroepsvereniging Coördinatoren vrijwilligerswerk Corry Baarsma, lid van bestuur AGORA Regiocoördinator vrijwilligerswerk bij grote zorginstelling.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
TALENTENCAMPUS Talentencampus Venlo Presentatie vertegenwoordiging Lecso Frans Vullings.
AZC 11 april 2016 Landelijke Studiedag Hilversum cat.3 Regionale aanpak nieuwkomersonderwijs, hoezo? POLGLO cat.2 cat.4.
Transformatie van het sociale domein Maatschappelijke kansen en risico’s Decentralisatie-conferentie Provincie Limburg 24 oktober 2013.
Samenspel RvB en RvT moet professioneler: belang van diversiteit Rienk Goodijk Hoogleraar Governance in het semipublieke domein GITP/TiasNimbas Business.
De corporatiesector, onderwijs en zorg vergeleken Naar Maatschappelijk ondernemen 2.0 in de corporatiesector Gebaseerd op: Omgevingsanalyse t.b.v. de parlementaire.
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
 Dynamiek waarbinnen PeelrandWonen opereert is:  -Complex,  -Vragend  -Oordelend  -Uitdagend  Visiedocument biedt de ruimte om flexibel in te spelen.
Besturen met Burgerkracht
Vrijwillige inzet en ZZP’ers Een (on)mogelijke combinatie?
Toekomstige veranderingen:
bij kwaliteit en outcome
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
WELKOM Dé applicatie voor de professionele schoolleider
Kadernota sociaal domein
De toekomst van de maatschappelijke stage
De collectieve ambitie
WELKOM Dé applicatie voor de professionele schoolleider
Effectieve handhaving door ketenintegratie Albert van Wijk
Transcript van de presentatie:

De schoolmanager als maatschappelijk ondernemer Inleider: Leo Lenssen 31 oktober 2007 Vos/ABB

Ondernemerschap en professionalisering over innovatie over ondernemerschap over bedrijfsvoering

Bij wijze van inventarisatie  wie vindt dat hij/zij bij een (maatschappelijke) onderneming werkt?  wat is een maatschappelijke onderneming volgens u?  wat vindt de man in de straat (= de krant) van de school als maatschappelijke onderneming?

Geluiden uit de samenleving

De maatschappelijke onderneming  onderneemt  innoveert  kent (daarom) een professionele bedrijfsvoering

Trends in samenleving (m.n. in het ‘middenveld’: corporaties/gezondheidszorg/scholen)  netwerken i.p.v. instituties  verbindingen van publieke functies  individuele loopbanen i.p.v. collectieve systemen  van landelijk beleid naar regionale arrangementen  bekostiging individu i.p.v. instelling

Trends in samenleving  open bestel (nieuwe toetreders)  van verzorgingsstaat naar participatiesamenleving  overheidsoriëntatie op de gebruiker, niet meer op het instituut  maatschappelijke innovatie: functionele diffusie

Trends in het onderwijs  van traditionele school naar moderne leeromgeving  van bolwerk naar knooppunt in netwerk van voorzieningen  van onderwijsproducent naar dienstverlener  van taakorganisatie naar resultaatgerichte onderneming  van autist naar geliefde partner

Trends in het onderwijs  de school faciliteert, integreert, accommodeert  doorgaande professionalisering  fundamentele verandering in organisatie primair proces  leren i.p.v. onderwijzen  bestuurlijke i.p.v. organisatorische schaalgrootte  regisseur i.p.v. kennismonopolist

Nog wat verschijnselen  good governance; vertrouwen en compliance  zorgplicht  Resultaten En… hebt u de OCW-begroting 2008 al bestudeerd?

Schoolmanagement als ondernemerschap Begint bij de vraag: Op welke maatschappelijke vraag, op welk maatschappelijk probleem wil onze school een antwoord zijn? Op welke maatschappelijke vraag, op welk maatschappelijk probleem wil onze school een antwoord zijn? Ofwel: wat moet onze toegevoegde waarde zijn? Ofwel: wat moet onze toegevoegde waarde zijn?

Wat klassieke gedragspatronen  circulaires goed lezen  sterke oriëntatie op overheid en inspectie  Vragen: wat moet ik doen?  risico’s vermijden  reactief  ‘ze moeten er maar op vertrouwen dat wij de goede dingen doen’  we maken van de school een ’ veilige’ eigen wereld  en vooral: onze leerlingen moeten het naar hun zin hebben

Wat gedragspatronen van de ondernemende manager  zoekt naar de betekenis van de school voor de omgeving ( want dan gaat de omgeving zich ook afvragen: wat kunnen wij voor die school betekenen?)  vraagt: waar zitten mijn partners?  oriënteert zich op samenleving, wijk en omgeving  kiest actief  neemt risico’s  legt verantwoording af en vraagt om reactie  is adaptief en responsief

Karakteristieken van de maatschappelijke onderneming:  privaatrechtelijk georganiseerd (openbaar onderwijs?)  inkomsten vanuit de overheid, de markt en de burger  niet gericht op winst, maar op maatschappelijk rendement  diensten gericht op het publieke domein  verticale en horizontale verantwoording  de omgeving is meervoudig en complex

Nog wat karakteristieken  veel stakeholders  geringe status  personeelsprobleem  moeilijk meetbare opbrengsten  idealen, waarden en normen zijn erg belangrijk  veel professionals

De opdracht van de school  zorgen voor het inrichten van de optimale leerloopbaan van de leerling  zorgen voor ondersteuning hierbij  zorgen voor facilitering hiervan. Alle taken binnen de school staan in functie van deze opdracht.

Wat leert ons de ocw-begroting?  Doelstellingen formuleren  Indicatoren vaststellen  Streefwaarden bepalen  Kengetallen noemen Kortom… een verband aanbrengen tussen wat je wilt en hoe dat financieel realiseert.

Maar vooral… te leren denken in termen van toegevoegde waarde. te leren denken in termen van toegevoegde waarde.D.w.z.: liggen de de resultaten van de leerlingen op het niveau dat mag worden verwacht gegeven de samenstelling van de leerlingpopulatie.

Hoe sturen we op goed onderwijs?  Meer ruimte voor de professionals  De overheid formuleert normen voor resultaten  Instellingen bespreken de kwaliteit van hun onderwijs met belanghebbenden  Instellingen verstrekken heldere informatie  Instellingen zorgen voor transparant bestuur  De overheid zorgt voor effectief toezicht  Gemeenten nemen hun verantwoordelijkheid

De gevolgen voor de bedrijfsvoering  Strategische profilering back office  Versterken en professionalisering back office  Pro-actieve rol back office  Achillis-hiel: informatiehuishouding  Obstakel: interne en externe weerstand

bedrijfsvoering en professionalisering bedrijfsvoering en professionalisering  bureaucratische kleilaag? OF  noodzakelijke voorwaarde voor onderwijsinnovatie!