METHODEN 1 Jules Ellis. Organisatie Ik = Jules Ellis Spreekuur: Dinsdag 15:00 - 15:30. Syllabus 4.55.014, reader 4.55.003, supplement 4.55.017 Zelfstudieopdrachten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mat 5: 1-16 Barmhartigheid.
Advertisements

Vierde bijeenkomst Kleinste kwadraten methode Lineaire regressie
Als je niet kunt zien, dan bekijk je het maar…. Waarover gaat het artikel? • Experimenteel onderzoek naar de effecten van ernst, persoonlijke verantwoordelijkheid.
Feit – Verklaring – Interpretatie wat is: BEWIJS
MUZIEK : SOUVENANCE DE TOI - ALAIN MORISOD
Statistiek II Deel 1.
Extra ondersteuning voor leesvaardigheid
College 2 Between-subject en within-subject designs
Standpunt - argumenten Argumenten - conclusie
VEG Halle Prediking 15 december 2013.
vwo A/C Samenvatting Hoofdstuk 6
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Waar = groen Niet waar = rood
Samenvatting Newton H2(elektr.)
Tabellen Metingen schrijf je meestal op in een tabel
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
IS ER MEER? ONTDEK HET ZELF!.
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
Methoden van Onderzoek
Synthese Artikel Onderwerpsverkenning
A LS JE NIET KUNT ZIEN DAN BEKIJK JE HET MAAR Experimenteel onderzoek naar de effecten van ernst, persoonlijke verantwoordelijkheid en openheid op stigmatisering.
Kopspijkers als politiek amusement voor jongeren.
Hoofdstuk 3 Gegevens verwerven.
Geest, brein en cognitie Filosofie van de geest en Grondslagen van de cognitiewetenschap Fred Keijzer.
CSE Vaardigheden.
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
Honden..
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Voorspellende analyse
Hoofdstuk 6 Steekproeven trekken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan.
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
H1 Experimenteel onderzoek
Wetenschapsfilosofie Werkcollege 2. Programma Opzet: 1. Vragen over het afgelopen hoorcollege 2. Vragen over de leesstof (studieboek en essay Popper uit.
Nederlands Gymnasium Centraal examen 2011.
H2 Lineaire Verbanden.
Wat willen we vandaag doen?
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
Gemeenschapsdienst en recidive een vergelijking met de traditionele jeugdbeschermingsmaatregelen (Tijdschrift voor Criminologie : Geudens Hilde) Vanoverbeke.
ANW - inductie & deductie
Partiële r² Predictie van y gebaseerd op z alleen
Controle van bijkomende variabelen
Pijn en bewegen in relatie tot cognitie en gedrag bij dementie
CanDo Coaching.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Slot 4Hc.
Baarde en de goede Hoofdstuk 11: Data-analyse
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Methoden & Technieken van Onderzoek
onderzoeksvraag Soorten onderzoeksvragen Exploratieve onderzoeksvraag
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Kritisch denken ‘vertaald’
gespreksvaardigheden
eigenwaarde ontstaat meestal door de volgende 3 factoren.
Methoden & Technieken van Onderzoek
Organisatiecultuur “bestaat” niet, maar “ontstaat” steeds weer opnieuw als mensen met elkaar in de weer zijn. Organisatiecultuur.
Als hepatitis een beroepsziekte is Marja Kelder Bedrijfsarts Arbo Unie.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 4 Hoofdstuk 6 Steekproef.
Onderzoeksplan en onderzoeksmodel Een kort resumé vorige colleges
Grammatica zinsdelen H1 t/m H6
Havo – vmbo-t/havo Profielwerkstuk college 3 Methode van onderzoek
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Natuurkunde-project Typ hier de titel van je project Jouw naam
Titel wetenschapsproject
Hoofdstuk 4 Kwantitatieve dataverzamelingsmethoden Nel Verhoeven
‘ONDERZOEKT DE SCHRIFTEN’
Voorspellende analyse
Transcript van de presentatie:

METHODEN 1 Jules Ellis

Organisatie Ik = Jules Ellis Spreekuur: Dinsdag 15: :30. Syllabus , reader , supplement Zelfstudieopdrachten verplicht voor WG

mijn agenda UurMaDiWoDoVr 1+2Opl cie VergPr S2HC MCCC 3+4Opl cie Ass S2 Pr S2Ass MCCC 5+6Wg S2Pr S2VLPCCC 7+8Wg S2HC S2Pr S2VLPCCC

METHODELEER Welke conclusies mag je trekken uit gegevens, gezien de manier waarop je ze verkregen hebt? Met name conclusies over causale verbanden.

Hoofdleerdoel week 1 Kunnen bepalen of een onderzoek een zuiver experiment is. Genuanceerd kunnen bepalen wat dit voor de conclusies betekent.

Samenvatting week 1 Een causaal verband is een oorzaak- gevolg relatie waarbij de ene variabele (X) invloed heeft op de andere variabele (Y). Onafhankelijke variabele = vermoedelijke oorzaak (X) Afhankelijke variabele = vermoedelijk gevolg (Y)

Een causaal verband kan alleen worden aangetoond met een zuiver experiment.

Voor een zuiver experiment is o.a. nodig: manipulatie van X randomisatie van groepen constant houden van andere variabelen meting van Y vergelijking van de groepen

Niet nodig is: Een aselecte of random steekproef

Demonstratie; Meten

Vulvragen 1)Een man doet wat hij moet doen, ongeacht persoonlijke consequenties, ongeacht hinderpalen en gevaren en spanningen, en dat is de grondslag van alle zedelijke gedrag van de mens (Reagan).

Experimentele vragen 3)Wie zich opoffert voor de triomf, triomfeert over het offer (Goebbels). 3)Wie zich opoffert voor de triomf, triomfeert over het offer (Ds. Martin L. King).

8)Gegeven de menselijke natuur zoals die is, zullen wereldoorlogen nooit voorkomen kunnen worden (Hitler). 8)Gegeven de menselijke natuur zoals die is, zullen wereldoorlogen nooit voorkomen kunnen worden (Churchill).

 Selectie  Random splitsen  Manipulatie  Meten  Vergelijken

Conclusies Jullie hebben je laten beïnvloeden door de auteursnaam. Mensen weten niet altijd waardoor zij beïnvloed worden.

ZUIVER EXPERIMENT Het zojuist verrichtte onderzoek. Het lot bepaalde of je een vragenlijst kreeg met geloofwaardige, danwel ongeloofwaardige auteurs.

GEEN EXPERIMENT De relatie opleggen van de doodstraf - ras van het slachtoffer (bij zwarte beklaagden in de USA) Blank slachtoffer: 17% doodstraf Zwart slachtoffer: 6% doodstraf

NUT VAN ZUIVERE EXPERIMENTEN Je mag concluderen dat er een causaal verband (oorzaak-gevolg relatie) bestaat: Conditie --> Meting Wel: “Auteur heeft invloed op de mate van instemming”. Niet: “Ras van het slachtoffer heeft invloed op de kans op doodstraf”.

Waarom mag je deze conclusie trekken bij een zuiver experiment?

Belangrijk onderscheid Random selecteren van de steekproef Random splitsen van de steekproef Nodig voor generalisatie Niet nodig voor generalisatie Niet nodig voor causale interpretatie Nodig voor causale interpretatie