Vaststellingen Stijging verzuimpercentage 1 à 2%.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
Advertisements

situationeel leiderschap
Veiligheids- bewustwording Quality of Working Life
Op zoek naar een ondernemingsmodel dat werkt
Werkvergunning nu: veiligwerkvergunning
Document reviews Sonja de Bruin 24 jan 2010 Kwaliteitsmanagement.
Samenwerking VVSG & SD WORX
Het einde van de citroenloopbaan?
Een experimentele aanpak van ziekteverzuim
WERKOVERLEG Sector techniek
Inwerktraject operator/docent Skills & Simulatie Lab
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Preventief Verzuimmanagement
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
INFOSHOP 7 Dienstverleningscharters bij de Vlaamse overheid
Marleen Teunis & Astrid van Hest
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Achtergrond Individueel Ontwikkel Plan
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Quiz. Aaron heeft het gevoel ingeklemd te zitten. De oorzaak van dit gevoel komt vooral door: a. zijn eigen beleving en eigen gedrag; b. de aansturing.
Ziekteverzuim Niveau 4 Kerntaak 1 PM Blz. 115.
Opleiden van medewerkers
Welzijn op het werk Verantwoordelijkheden
managen van de doorstroom
Auke Hofstra Production Improvement 1 Het belonen van Ongewenst Gedrag NVDO seminar 22 november 2002.
© de vries business consultancy, 2008
2. Communiceren met pubers
Bureau-informatie Alympus Personeelsadvies B.V.
Disability Management – Meerwaarde bij re-integratie
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
Gezond omgaan met (langdurig) zieke werknemers
PREVENTIE VAN WERKSTRESS. IEDER BEDRIJF HEEFT ER MEE TE MAKEN 30% van de nieuwe WAO-gevallen wordt veroorzaakt door psychische klachten 40% daarvan is.
SZamen|Gezond 15 oktober 2014.
Help! Verzuim voorkomen
Psychische klachten en werk
ARB(eids)O(mstandigheden
Visie & Strategie.
Arbeidsomstandigheden Deel 2
Beleid, Registratie en Analyse
MANTELZORGGESPREK.
VERZUIMBELEID EN REGISTRATIE VERZUIMDREMPEL EN HERVATTINGSDREMPEL
Werken met een gezondheidsprobleem Gemeenschappelijke Dienst voor Preventie en Bescherming Boudewijnlaan 30 bus 44, 1000 Brussel
Vraag 1 Van deze bijeenkomst heb ik hoge verwachtingen.
WELKOM KLANTENDAG LEAN WERKEN! 15 maart 2012 Drs. Daniël Niezink Drs. Kees Ruizendaal Dr. Joost Vos.
Financiële en sociale problemen bij medewerkers niet mijn probleem.
Innovatieve arbeidsorganisatie. profiel Oesterbank - maatschappelijke rol : tewerkstelling doelgroep – 400 medewerkers - geen eigen product - verdedigen.
15 februari 2005 WERKVERZUIM AANPAKKEN IN DE KMO Hoe ziek is uw bedrijf? KMO CONTACT MECHELEN.
Periode 3 Verzorgen van de winkel en/of opslagruimte Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Verbeteringen en personeel Par:
Werken met een gezondheidsprobleem of handicap met een gezondheidsprobleem Agentschap voor Overheidspersoneel Dienstencentrum Talent Boudewijnlaan 30 bus.
Welkom Goed dat u er bent! We starten met 5 stellingen over pesten. Doet u mee? Log in op 
GELUKKIGE MEDEWERKERS PRESTEREN BETER
Reintegratie langdurig zieken Ervaring externe dienst preventie en bescherming 30 maart 2017 Studiedag UNISOC.
De Kleine Prins Expertisecentrum
Getuigenis re-integratie
Een vergadering organiseren
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
Samenwerking Wave 0.
Voorlichting leerplicht
Wijzigingen Arbowet & Procedure Ziekteverzuim
Agentschap voor Overheidspersoneel Dienstencentrum Talent
Van verzuimbeeld naar verzuimbeleid
Vergadering Personeelsdienst
Toolbox Ongunstige werkhouding
Werken aan werkvermogen
5 valkuilen & Tips.
Procedure ziek en hersteld melden
Veiligheidsprogramma’s toen…
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Klachtenbehandeling.
Transcript van de presentatie:

Vaststellingen Stijging verzuimpercentage 1 à 2%. Arbeiders, deeltijdse en jongeren hoger verzuim. 20% grijs en zwart verzuim.

Gevolgen van werkverzuim Hogere personeelskosten. Extra belasting voor collega’s. Ontevreden klanten.

Reageren is een must Niet reageren leidt tot verzuimcultuur. Zorgen voor tevreden medewerkers. Managen van verzuimprocessen.

10 tips voor een verzuimbeleid Ziek zijn bestaat echt. Een verzuimbeleid start aan de top. Overtuig aan de hand van cijfers. Weet het aantal dagen, de duur en frequentie. De kost van de afwezigen is meer dan alleen het gewaarborgd loon. Doe iets aan de ziekmakers binnen het bedrijf. Maak het ziekmelden niet te gemakkelijk. Zorg ervoor dat de herstelde medewerker zich welkom voelt Praat over het ziekteverzuim, absenteïsme is geen taboe. Confronteer met cijfers.

Projectmatig verzuimbeleid Het verzuimbeleid moet gedragen worden door de gehele onderneming of organisatie.

Stappenplan Samenstellen van een projectgroep. Definiëren van “ziekte en privé-ongeval”. Opstellen van verzuimaudit. Analyseren van verzuimcijfers. Formuleren van een verzuimvisie. Vastleggen van doelstellingen en timing. Uitwerken van verzuimprocedure voor de medewerkers.

“De zieke medewerker meldt PERSOONLIJK telefonisch zijn afwezigheid rechtstreeks van zijn DIRECTE CHEF .

ZIEKTEMELDING Belangstelling voor de zieke medewerker. Instructies geven over de te volgen procedure MEDISCHE CONTROLE Informatie verstrekken over proces van medische controles.

Uitwerken van een verzuimprocedure voor de leidinggevende. Voeren van verzuimgesprekken.

Voorbereiding op het verzuimgesprek Verzamel gegevens. In hoever wijkt het verzuim af van de norm. Hoe de medewerker best motiveren. Peil naar de oorzaken. Respecteer de privacy. Leg het doel wit van dergelijke gesprekken. Neem voldoende tijd. Zoek haalbare oplossingen. Doe geen beloften.

Terugkomstgesprek Verwelkom de medewerker. Informatie verzamelen over de oorzaken. Hoe kan de volgende ziekte worden voorkomen?

Telefoongesprek tijdens ziekteperiode De zieke betrokken houden. Informeren naar de te verwachten ziekteduur. Proberen met de zieke zelf te praten.

Reïntegratiegesprek Langdurige afwezigheid vereist een andere aanpak. Informeer de medewerker over de wijzigingen die zich hebben voorgedaan. Neem onzekerheden weg. Maatregelen om volgende ziekte te voorkomen.

Corrigerend gesprek In aanwezigheid van HR verantwoordelijke en eerstvolgende hiërarchische chef. Confrontatie met verzuimcijfers. Bekomen van attitudewijziging.

Follow-up en evaluatiemethode Hoe zal de opvolging van de verzuimprocessen verlopen. Uitvoeren van de evaluatie. Bijsturingen vastleggen en uitvoeren.

Schriftelijke verwittiging Uitgaande van de directie die wijst op een mogelijke stopzetting van de samenwerking.

Contactgegevens MEDIWE Gespecialiseerd in aanwezigheidsbeleid en medische controle Jan Van Hoeymissen: 03/220.61.00 www.mediwe.be Spreker presentatie: Jef Boeckx