Geworteld in Den Haag Derde Haagse Onderwijsdag 11 februari 2004 A.M.L. van Wieringen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leren in een Kennissamenleving
Advertisements

Kwaliteit en onderwijstijd
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
in de transitie naar een
Prima Pleegzorg Op volle kracht vooruit! 12 juni 2012
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
“brengt jeugd in beweging”
3 H/V, kiezen voor een profiel
WORKSHOP GESLAAGD IN HET VAK: ROC MONDRIAAN – DE HAAGSE HOGESCHOOL 3 OKTOBER 2013 ONDERNEMERSCHAP EN ONDERWIJS.
Duurzaamheid binnen het MBO: een kans voor de facility manager MBO Raad Hengelo, 5 november 2009 Johan Wempe.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Diversiteit Social Issue Diversiteit Business Issue Multicultureel Vakmanschap Hans van den Bergh MPA Gekleurde plafonds
Maatschappelijke Segregatie
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
Uitvoeringsplan november 2012.
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Het Nibud Geldexamen voor alle basisscholen in Amsterdam
Sturen op resultaat, een kwestie van lange adem
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
Valorisatie Programma Rotterdam
MBO passend onderwijs
Inleiding Regionale Stuurgroep
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Samenwerken in burgerschap
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
Planning: Startopdracht Uitleg paragraaf 3.4 Verwerkingsopdracht
1 Is de afgestudeerde mbo-student klaar voor het hbo?
Utrecht, 20 februari Centraal Bureau voor de Statistiek Contrast in vertrouwen Presentatie De Nederlandse Samenleving november 2010 Jan.
Jeugdgezondheidszorg Kerntaak Jeugdgezondheidszorg Missie Het beschermen en bevorderen van de gezondheid en de lichamelijke, geestelijke,
“Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres “Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres.
Regionale samenwerking rondom jongeren Ton EimersMichiel van der Grinten.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Wie zorgt voor onderwijskwaliteit?
Profiel Hogeschool Rotterdam Rotterdams als HO-omgeving Diversiteitsbeleid Hogeschool Rotterdam.
Wat kunnen we eraan doen?
1 Medezeggenschap op niveau congres 2007 inleiding: Prof.Dr. Marc Vermeulen Hoogleraar onderwijssociologie.
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Loopbaan&burgerschap. WAT HEB JE NODIG ?  KENNIS ( THEORIE)  INZICHT (VERSCHILLENDE INVALSHOEKEN)  VAARDIGHEDEN.
MIS HET NIET! JE DIPLOMA.
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
Eerstejaarsproblemen
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
LEA en sociale competentie & participatie Miriam Walraven 20 januari 2011.
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Sandra Rijk / Paul Harmsen
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Opgroeien in de stad les 3
Workshop Identiteit?.
Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Jeugdhulp K ip met de gouden eieren door slimme en betere samenwerking tussen 1e en 2e lijn in de lokale jeugdzorg Henny Luppes Manager Welstad Stadskanaal.
Heinkenszand – 22 februari 2011 Jump Koch – min. OCW.
Marokkaanse Nederlanders Hun positie in 10 onderwerpen Achterstand en vooruitgang Hoe de integratie te bevorderen?
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Verschillen in onderwijskansen
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Transcript van de presentatie:

Geworteld in Den Haag Derde Haagse Onderwijsdag 11 februari 2004 A.M.L. van Wieringen

Stadsjeugd Serie in de HC Hoe kijkt de jeugd van nu over 20 jaar tegen hun stadsjeugd aan? Voor de jeugd zijn veel zaken vanzelfsprekend Maar goed ook Maar niet altijd

Sociale functie van onderwijs Poll Kennisnet Overdracht van waarden en normen is primair de verantwoordelijkheid van:  ouders/verzorgers 60.5%  school en ouders/verzorgers 35.6%  Overig, anders 3,9% Totaal aantal stemmen: 354

Opvoedingssituatie: wie voedt wie op? 1ste/2de generaties (vh allochtonen)Nederlanders 45% 3de/4de enz generaties (vh autochtonen) Nederlanders 55% Jongeren voeden hun ouders op?

Jongeren G4 (Amsterdam) Leeftijd‘3de enz generatie Nederlanders (vh autochtonen)’ 5-934% % % %

Rotterdam Amsterdam RotterdamAmsterdam Aandeel laag opgeleiden HogerLager Cito scoresLagerHoger Deelname vwo Lager % slaagt Hoger % slaagt Start- kwalificatie MinderMeer

Economische functie (Lissabon-ambitie) Opleidingsniveaus uit elkaar ‘Lagere niveaus’ vsv naar 15%, geen startkwalificatie ‘Bovenkant’ Straks: 50% deelname hoger onderwijs Twee tweedelingen - met en zonder startkwalifiactie - met en zonder hogeronderwijsdiploma

Twee antwoorden uitproberen Economische functie Leren verbreden: onderwijs naar buiten brengen Sociale functie Opvoeden verbreden: opvoeding naar binnen halen

Leren verbreden: onderwijs naar buiten brengen Bedrijven/ arbeidsorganisaties: praktijkstage, bpv Toneel/opera: cultuurvouchers Sportwereld: opleidingen tot coach, instructeur Zorginstellingen: vanouds via praktijkstage

Tweede antwoord: meer opvoeden Wettelijke taak sociaal functioneren van leerlingen/ studenten in de maatschappij  BVE: Draagt bij aan maatschappelijk functioneren  HO: Bevorderen maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef  Wet Inburgering

Belangrijk om een norm te hebben Geeft aan waaraan iedereen moet voldoen Als je er aan voldoet: dan anderen ook niet verder zeuren Onderwijsraad voorstel norm: burgerschap –Beschaafd gedrag –Bijdragen aan gemeenschappen

Vertrouwen Vijf bronnen van vertrouwen benutten 1.Competentie en reputatie van ander 2.Institutioneel/ procedureel 3.Contractueel 4.Gunstige ervaringen opgedaan 5.Waarden en normen

Soorten gemeenschappen –Wat doe je voor je eigen groep? –Wat doe je voor een andere groep? –Wat doe je voor je school, je buurt, Den Haag?

Wat is de sociale taak Rotterdam 15-jarigen:  1 op de 4 voelt zich onveilig op school  1 op de 6 spijbelt  1 op de 8 gebruikt drugs

Probleemgedrag en sociale taak  Kinderbescherming  Bureau Jeugdzorg  O.M.  Politie  Leerplichtambtenaren  ‘Wijkregisseurs’  e.v. Hoe afstemmen, bijvoorbeeld  Jongeren Opvang Team(privacy?)  School extra bevoegdheden bij wet toekennen?

Sociale taak school (BVE) Ontevredenheid leraren met  Relaties personeel onderling 6%  Naleven regels/ afspraken personeel20%  Relaties tussen leerlingen en personeel 4%  Naleven regels/afspraken leerlingen34%

Onderwijsproces/ -inhoud Kennis van sociale en politieke processen: wel effecten op cognitief gebied onbekende effecten op gedrag Welk soort didactiek past hierbij? Rol en vaardigheden docenten Opvoeden is geen exclusieve rol van leraren Conflicthantering, ‘Mediating’

Onderwijsorganisatie  Schoolcultuur (De Hoeksteen)  Veiligheidsprojecten  Participatie in de school  Schoolregels (De Klimop: prijs dec 2003)  Segregatie: volkshuisvesting en afspraken schoolbesturen mbt achterstandsleerlingen  Preventieve netwerken in de buurt  Lokaal leiderschap van directies?

Leren opvoeden (binnen scholen en tussen scholen) Hoe leer je opvoeden: onze eigen leerprocessen beter organiseren Binnen scholen Wat is voor ons de beste verbinding tussen inhoud, didactiek, organisatie? –Voor deze school –Met deze ouders Tussen scholen Marktdag/presentatiedag zoals vandaag