Geworteld in Den Haag Derde Haagse Onderwijsdag 11 februari 2004 A.M.L. van Wieringen
Stadsjeugd Serie in de HC Hoe kijkt de jeugd van nu over 20 jaar tegen hun stadsjeugd aan? Voor de jeugd zijn veel zaken vanzelfsprekend Maar goed ook Maar niet altijd
Sociale functie van onderwijs Poll Kennisnet Overdracht van waarden en normen is primair de verantwoordelijkheid van: ouders/verzorgers 60.5% school en ouders/verzorgers 35.6% Overig, anders 3,9% Totaal aantal stemmen: 354
Opvoedingssituatie: wie voedt wie op? 1ste/2de generaties (vh allochtonen)Nederlanders 45% 3de/4de enz generaties (vh autochtonen) Nederlanders 55% Jongeren voeden hun ouders op?
Jongeren G4 (Amsterdam) Leeftijd‘3de enz generatie Nederlanders (vh autochtonen)’ 5-934% % % %
Rotterdam Amsterdam RotterdamAmsterdam Aandeel laag opgeleiden HogerLager Cito scoresLagerHoger Deelname vwo Lager % slaagt Hoger % slaagt Start- kwalificatie MinderMeer
Economische functie (Lissabon-ambitie) Opleidingsniveaus uit elkaar ‘Lagere niveaus’ vsv naar 15%, geen startkwalificatie ‘Bovenkant’ Straks: 50% deelname hoger onderwijs Twee tweedelingen - met en zonder startkwalifiactie - met en zonder hogeronderwijsdiploma
Twee antwoorden uitproberen Economische functie Leren verbreden: onderwijs naar buiten brengen Sociale functie Opvoeden verbreden: opvoeding naar binnen halen
Leren verbreden: onderwijs naar buiten brengen Bedrijven/ arbeidsorganisaties: praktijkstage, bpv Toneel/opera: cultuurvouchers Sportwereld: opleidingen tot coach, instructeur Zorginstellingen: vanouds via praktijkstage
Tweede antwoord: meer opvoeden Wettelijke taak sociaal functioneren van leerlingen/ studenten in de maatschappij BVE: Draagt bij aan maatschappelijk functioneren HO: Bevorderen maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef Wet Inburgering
Belangrijk om een norm te hebben Geeft aan waaraan iedereen moet voldoen Als je er aan voldoet: dan anderen ook niet verder zeuren Onderwijsraad voorstel norm: burgerschap –Beschaafd gedrag –Bijdragen aan gemeenschappen
Vertrouwen Vijf bronnen van vertrouwen benutten 1.Competentie en reputatie van ander 2.Institutioneel/ procedureel 3.Contractueel 4.Gunstige ervaringen opgedaan 5.Waarden en normen
Soorten gemeenschappen –Wat doe je voor je eigen groep? –Wat doe je voor een andere groep? –Wat doe je voor je school, je buurt, Den Haag?
Wat is de sociale taak Rotterdam 15-jarigen: 1 op de 4 voelt zich onveilig op school 1 op de 6 spijbelt 1 op de 8 gebruikt drugs
Probleemgedrag en sociale taak Kinderbescherming Bureau Jeugdzorg O.M. Politie Leerplichtambtenaren ‘Wijkregisseurs’ e.v. Hoe afstemmen, bijvoorbeeld Jongeren Opvang Team(privacy?) School extra bevoegdheden bij wet toekennen?
Sociale taak school (BVE) Ontevredenheid leraren met Relaties personeel onderling 6% Naleven regels/ afspraken personeel20% Relaties tussen leerlingen en personeel 4% Naleven regels/afspraken leerlingen34%
Onderwijsproces/ -inhoud Kennis van sociale en politieke processen: wel effecten op cognitief gebied onbekende effecten op gedrag Welk soort didactiek past hierbij? Rol en vaardigheden docenten Opvoeden is geen exclusieve rol van leraren Conflicthantering, ‘Mediating’
Onderwijsorganisatie Schoolcultuur (De Hoeksteen) Veiligheidsprojecten Participatie in de school Schoolregels (De Klimop: prijs dec 2003) Segregatie: volkshuisvesting en afspraken schoolbesturen mbt achterstandsleerlingen Preventieve netwerken in de buurt Lokaal leiderschap van directies?
Leren opvoeden (binnen scholen en tussen scholen) Hoe leer je opvoeden: onze eigen leerprocessen beter organiseren Binnen scholen Wat is voor ons de beste verbinding tussen inhoud, didactiek, organisatie? –Voor deze school –Met deze ouders Tussen scholen Marktdag/presentatiedag zoals vandaag