First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Introductiepresentatie
De visie van Rapucation Rapucation wil het onderwijs vernieuwen en zet daarin de mens centraal. Docenten zijn er niet alleen om leerlingen voor te bereiden op hun eerst volgende toets. Door kennisoverdracht én de houding die een docent aanneemt stimuleert de docent leerlingen het beste uit zichzelf te halen en op eigen benen te staan. Zo kan iedere leerling zich na het behalen van zijn of haar diploma verder ontwikkelen.
Drie pijlers van Rapucation Kennismaking Door gedeelde kwetsbaarheid ontstaat veiligheid Vriendelijke houding Met de drie hulpmiddelen van Rapucation gaat iedereen vriendelijk met elkaar om. Talentontwikkeling De leerling is eigenaar van zijn eigen kennis. Ook zonder docent gaat de leerling door met leren. De docent is trots op zijn leerlingen en de leerlingen zijn trots op zichzelf. Een belangrijk aspect hierbij zijn presentaties voor de klas of voor de hele school: de voorstelling
Voorstellen Workshopleider Rudy van Leeuwen Projectleider Wietske Tijssen
First ID: Kennismaking Leraren vertellen elkaar een persoonlijk verhaal tijdens een workshop. Leraren vertellen een persoonlijk verhaal aan hun klassen. Leerlingen schrijven een persoonlijk verhaal (First ID verhaal) en presenteren dit aan elkaar. Van iedere klas maakt één leerling een audio opname, net als 2 docenten. Leerlingen en kartrekkers presenteren hun verhaal bij de voorstelling.
First ID: Vriendelijke houding Docenten krijgen een workshop over de hulpmiddelen van Rapucation en passen deze naar eigen inzicht aan: -Stilte teken -De drie regels -Afbeeldingen voor werkhouding (bordjes) Docenten (en de workshopleiders) werken acht weken met de deze hulpmiddelen. Na het project blijven de hulpmiddelen eigendom van de school.
First ID: Talentontwikkeling Talentontwikkeling zien we terug bij de voorstelling. Onderdelen van de voorstelling bereiden we voor bij: 1.Muziek: in 1 klap / klassenrap / percussie / lied: ‘Dit is wie ik ben’ 2.Dans: iedere klas maakt een klassendans. 3.Nederlands: audio opnamens van geschreven verhaal leerlingen en docenten. 4.Handvaardigheid: leerlingen maken het decor
Projectplanning
Ritmeoefening 1 vier kaarten Vak: muziekEerst klassikaal demonstreren, dan werken in duo’s. KennismakingVia de stoelendans: je werkt met de partner die toevallig tegenover je zit. Om de zoveel tijd krijg je de opdracht één stoel te gaan verzitten. Vriendelijke houdingDoor niet te praten richt de aandacht zich op mimiek en gebaren. Uitleg over het gebruik van het stiltegebaar. TalentontwikkelingMits goed uitgevoerd kan een leerling een expert worden op het gebied van ritme. Dit is voor het vak muziek een basisvaardigheid.
Wat heeft u ervaren? Kennismaking Vriendelijke houding Talentontwikkeling
Kartrekkers opleiding? 1.Verhaal schrijven en delen met elkaar. 2.Leren werken met de hulpmiddelen. 3.Nadenken over invulling voor eigen vak.
Zijn er nog vragen?