Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Datagestuurd werken op de Ambelt Oosterenk
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Bewustwording van je eigen communicatie oplossingsgericht kijken en communiceren Remco Troost Docent economie, mentor 3Mavo, (intern) trainer op.
Het LWOO op de HJZ Doelstelling Inrichting onderwijs
7 veranderingslessen Verandering creëert ongemak
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
 Psitief Coachen Positief Coachen Programma
Chaos in het puberbrein Is motivatie de oplossing?
We willen allemaal een rustige fijne tijd op school…
Implementeren doe je samen
Hogescholen in Dialoog
Logical Framework Approach
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Presentation Of Learning
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Leidinggeven en coachen
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Vervolgbijeenkomst 3 Feedback geven
INTEGRAAL SOCIAL WORK (WERKTITEL) 25 juni
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
 Rik van Gerven  Mark Bogers Doelen: Gedragsverandering bewerkstelligen. Uitval voorkomen. Iedere leerling zijn eigen traject bieden. Inzicht.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Voortgangsgesprek fase 1
Competentiegericht leren vmbo
“Passend onderwijs op maat”
De PiëzoMethodiek Een bottom-up methode.
Qompas SectorKeuze De online gids voor keuzes binnen het vmbo en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
EEN DYNAMISCH EN VERANDERINGSGERICHT PARTNERSCHAP TUSSEN LEERKRACHT EN LEERLING AUTONOMIE, COMPETENTIE EN VERBONDENHEID ALS DETERMINANTEN VAN MOTIVATIE.
Communicatie met ouders
Het LWOO op de HJZ De kinderen Doelstelling Inrichting onderwijs
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Niet differentiëren maar socialiseren
Onderwerp: Positief opvoeden Duur: Max. 1,5 uur
Onze doelen en visie in beeld
Motivatie & differentiatie
Het motiveren van leerlingen in het VO
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Frans op het vmbo: zó kan het ook! 3 Menu du jour Qui sommes-nous? Stellingen Vmbo Frans op het CSG Jan Arentsz te Alkmaar Toen en nu De drie V’s À vous.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Differentiëren & klassenmanagement
Zelfsturing en motivatie
Evaluatie Funkey Door: Robyn de Wit. Agenda –Evaluaties Funkey docenten –Evaluaties betrokken scholen.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Interculturele klassen, ouders en buurten
Cursus vrijwilligers werven
Coaching in regioleren
Motiveren: de ins en outs!
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Motivatie en maatwerk presentatie door
De PiëzoMethodiek Een bottom-up methode.
Trauma sensitief lesgeven
Competentie gericht onderwijs
Studiemoment: ‘Samen positief op reis’
Workshop “de coachende praktijkopleider”
“(On)gemotiveerde leerlingen:
Gesprekstechnieken Les 6.
Overzicht gedragingen per competentie
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw Motivatie Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw

CGO en Differentiëren

De overbelaste leerling

Socialiseren Niet differentiëren maar socialiseren

Extrinsiek versus Intrinsiek Leerling geen intrinsieke motivatie? Taak van de docent om dit op te wekken. Welke vaardigheden heeft de docent nodig om leerlingen te kunnen motiveren?

VAARDIGHEDEN MOTIVATIE P SITIEF

POSITIEF Start de les positief en enthousiast en sluit ook de les weer af. Benoem gewenst gedrag (en niet andersom) Bouw een band op met je leerlingen en benader ze positief Achterkomen…. Waar zijn ze goed in? LUISTEREN….

VAARDIGHEDEN MOTIVATIE VARIATIE WERKVOR EN

Variatie van werkvormen DUIDELIJKHEID en STRUCTUUR IN DE LES Hanteer een duidelijk stappenplan (visueel) Opsplitsen van taken en de deeltaken Koppel theorie zoveel mogelijk aan (innovatieve) werkstukken Geef leerlingen de vrijheid om op eigen initiatief en met eigen verantwoordelijkheid te werken. Bied leerlingen mogelijkheden om langdurige projecten die ze zelf hebben bedacht, dit sluit aan op hun belevingswereld.

VAARDIGHEDEN BEL NING MOTIVATIE

BELONING Geef leerlingen positieve feedback over hun kennistoename (verbaal, eindbeoordeling) Geef de leerling een informerende beloning. Geef leerlingen uitleg over hoe motivatie werkt en hoe dit beïnvloedt.

Hoe doe je dit allemaal in de praktijk ? Probleem gesprekken buiten de gewone leeromgeving aangaan. Relatie omgeving veranderen( Geconditioneerd gedrag Pavlov). Pas de veroorzaker methode toe. (Deci&Ryan). Overleg vooraf welk gedrag je van de ll. na het gesprek verwacht. (Gesprekstechnieken).

In het vervolg...-> Monitor het gedrag: Verandering ? Geef oplossingen voor veranderingen, probeer in eerste instantie bepalingen te vermeiden(escalatieladder/ veroorzakerprincipe).

De onderzoekende Docent Volgt de leerling de juiste opleiding? Wat willen de ouders? Wat wil de leerling? Kan de leerling het niveau aan? Had de leerling na een tijd nog steeds zin in de opleiding? Monitor de cijfers! Ga het gesprek aan* Hoe is de thuissituatie? Ga het gesprek aan* *Interpersoonlijke/pedagogische competentie.

Competentie Gericht Onderwijs Motiveert of blokkeert!?

Competentie Gericht Onderwijs Wat is CGO Wat kenmerkt CGO Coöperatief leren Rol van de docent

Motivatie Intrinsiek / extrinsiek relevantie, vertrouwen, tevredenheid en aandacht klassenklimaat, schoolse taken, betrokkenheid

In de praktijk Intrinsiek / extrinsiek Zelfstandigheid Coöperatief leren Eigen inbreng