Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw Motivatie Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
CGO en Differentiëren
De overbelaste leerling
Socialiseren Niet differentiëren maar socialiseren
Extrinsiek versus Intrinsiek Leerling geen intrinsieke motivatie? Taak van de docent om dit op te wekken. Welke vaardigheden heeft de docent nodig om leerlingen te kunnen motiveren?
VAARDIGHEDEN MOTIVATIE P SITIEF
POSITIEF Start de les positief en enthousiast en sluit ook de les weer af. Benoem gewenst gedrag (en niet andersom) Bouw een band op met je leerlingen en benader ze positief Achterkomen…. Waar zijn ze goed in? LUISTEREN….
VAARDIGHEDEN MOTIVATIE VARIATIE WERKVOR EN
Variatie van werkvormen DUIDELIJKHEID en STRUCTUUR IN DE LES Hanteer een duidelijk stappenplan (visueel) Opsplitsen van taken en de deeltaken Koppel theorie zoveel mogelijk aan (innovatieve) werkstukken Geef leerlingen de vrijheid om op eigen initiatief en met eigen verantwoordelijkheid te werken. Bied leerlingen mogelijkheden om langdurige projecten die ze zelf hebben bedacht, dit sluit aan op hun belevingswereld.
VAARDIGHEDEN BEL NING MOTIVATIE
BELONING Geef leerlingen positieve feedback over hun kennistoename (verbaal, eindbeoordeling) Geef de leerling een informerende beloning. Geef leerlingen uitleg over hoe motivatie werkt en hoe dit beïnvloedt.
Hoe doe je dit allemaal in de praktijk ? Probleem gesprekken buiten de gewone leeromgeving aangaan. Relatie omgeving veranderen( Geconditioneerd gedrag Pavlov). Pas de veroorzaker methode toe. (Deci&Ryan). Overleg vooraf welk gedrag je van de ll. na het gesprek verwacht. (Gesprekstechnieken).
In het vervolg...-> Monitor het gedrag: Verandering ? Geef oplossingen voor veranderingen, probeer in eerste instantie bepalingen te vermeiden(escalatieladder/ veroorzakerprincipe).
De onderzoekende Docent Volgt de leerling de juiste opleiding? Wat willen de ouders? Wat wil de leerling? Kan de leerling het niveau aan? Had de leerling na een tijd nog steeds zin in de opleiding? Monitor de cijfers! Ga het gesprek aan* Hoe is de thuissituatie? Ga het gesprek aan* *Interpersoonlijke/pedagogische competentie.
Competentie Gericht Onderwijs Motiveert of blokkeert!?
Competentie Gericht Onderwijs Wat is CGO Wat kenmerkt CGO Coöperatief leren Rol van de docent
Motivatie Intrinsiek / extrinsiek relevantie, vertrouwen, tevredenheid en aandacht klassenklimaat, schoolse taken, betrokkenheid
In de praktijk Intrinsiek / extrinsiek Zelfstandigheid Coöperatief leren Eigen inbreng