De kern van het arrangeren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
VOORLICHTING voor OUDERS najaar 2013
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
De Zevensprong APRIL De Zevensprong.
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Nu: weer samen naar school
Weer Samen Naar School 2012 en verder studiedag Dronten,
Welkom Presentatie Passend Onderwijs voor ouders 11 februari 2014
Ondersteuningsplan PO-VO.
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
SWV de Eem.nl Amersfoort Baarn Bunschoten-Spakenburg Leusden Soest (Soesterberg) Woudenberg 31 schoolbesturen 123 scholen: 113 bao 7 sbo 3 so.
Samenwerkingsverband
Passend onderwijs SWV VO Utrecht en Vechtstreek April 2012.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
passend onderwijs en zorgplicht
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
Samenwerkingsverband VO 23-02
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
Passend Onderwijs Zorg in en om de school
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Samenwerkingsverband passend onderwijs VO/VSO Helmond-Peelland
Integraal handelingsgericht adviseren doe je samen Portefeuillehoudersoverleg Jeugd, stadsregio Rotterdam donderdag 21 april 2011.
Van kwartiermaker naar directeur
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
1zorg-route.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Handelingsgericht werken
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL In het kader van de wet Passend Onderwijs de Baas Coaching en Advisering (BCA)1.
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
TAC. 1.Voorzitter 2.Vertegenwoordiging primair onderwijs (sbao) 3.Vertegenwoordiging SO cluster 3 4.Vertegenwoordiging SO cluster 4 Per bespreking 5.Wisselende.
Doelen, ambities en werkwijze Passend Onderwijs
GEEN KIND MEER TUSSEN WAL EN SCHIP
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
De zin van een SOP 14 oktober 2014 Dick Rasenberg.
Augusta van Oene en Hilda Visser
Zorgplicht in passend onderwijs
23 september 2014.
Wegwijs in Passend Onderwijs. Waarom Passend onderwijs Elk kind recht op goed onderwijs Regulier onderwijs in principe de beste plek tenzij… Meedoen in.
Basisondersteuning en Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
Zorgen in de basisschool
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Femke Rienstra en Mireille van Iperen, Ans de Wolf en Ingrid Schutte
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr 10 oktober 2012.
Agenda  Wat is Passend Onderwijs?  Samenwerkingsverband de Eem  Zorgplicht  Basisondersteuning  Wanneer komt u ons tegen?  Waar kunt u met vragen.
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
Het OPP als kans voor samenwerking: werken met het Groeidocument
 5 gemeenten  25 schoolbesturen  83 scholen  ca llngen.
Ondersteuningstoewijzing in de praktijk vier portretten, leerpunten en een zelf-check Tweedaagse PO-Raad 15 en 16 oktober 2015, Ermelo.
Bijeenkomst SWV Kampen 27 oktober  Stroomschema routing Aanvraag Arrangement/ TLV  SWV Kampen.
Geen rugzakjes meer, wat nu? Tine Bruijne Mirjam Moons.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
WSNS regio Leiden en VIA Leiden. WSNS is een samenwerkingsverband van alle schoolbesturen primair onderwijs in de regio Leiden Wij zijn van en voor de.
Roel Weener Besturen, scholen en docenten in SWV OP WEG.
Basisschool de Wegwijzer Hunsel. Passend onderwijs Passend onderwijs is de nieuwe wet voor het PO en het VO. Voor het PO geldt: (speciaal) basisonderwijs.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
PASSEND ONDERWIJS IN DORDRECHT DORDTSE KINDEREN KUNNEN IN DORDRECHT NAAR SCHOOL Yvette van Hoof Directeur Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Dordrecht.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
LWOO en PRO Integratie in passend onderwijs 11 mei 2015.
Ouderavond Passend onderwijs en arrangeren op de dr. P.C.M. Bosschool
Passend onderwijs.
De doorstroom van PO naar VO Ieder leerling op de best passende plek
passend onderwijs en de overdracht po-vo
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
Directienetwerk Samenwerkingsverband PO-ZK 5 november 2018, Maroes Albers Welkom, opening, vandaag IKC ZK, cohost MT, Nicole (voorstellen kwartiermaker)
Passend Onderwijs en Zorgplicht
WELKOM CBO Meilân MR en GMR 8 juni 2017.
Transcript van de presentatie:

De kern van het arrangeren

De beweging die we willen maken Van  Naar Probleemgericht  Oplossingsgericht Slagboom  Hefboom Nul fouten  Toegevoegde waarde Verantwoording  Verantwoordelijkheid Professionele bureaucratie  Ondernemende professionals Diagnostisch onderzoek  Lerend handelen Beheren  Innoveren

Waar hebben we het over… Arrangement Het onderwijsaanbod voor het kind dat de school en de ouders (en het kind) samen hebben afgesproken. Soms is deze afspraak impliciet, soms expliciet. Arrangeren Proces waarin de onderwijs- en ondersteuningsbehoefte van het kind (en de leerkracht) gematchd worden met een daarbij passend onderwijs- en ondersteuningsaanbod.

Extra Ondersteuning Basisondersteuning Basiskwaliteit Zwaarste arrangementen  SO Met een toelaatbaarheidsverklaring van het SWV Met afspraken over: het ontwikkelperspectief, duur van het arrangement ‘(Massa) Maatwerk’ Arrangementen  samenwerking tussen BaO, SBO, SO. SWV en mogelijk gezinskant Met afspraken over: het ontwikkelperspectief, de duur van het arrangement Op basis van OGO met ouders Extra Ondersteuning Lichte arrangementen  BaO Kunnen alle scholen van SWV op ‘eigen kracht’ Mede mogelijk gemaakt door middelen SWV Basisondersteuning Lichtste arrangementen  regulier onderwijsaanbod Basiskwaliteit

Welke vragen stel je? Wat heeft het kind nodig? Wat hebben ouders nodig? Wat heeft de leerkracht nodig? Is (extra) ondersteuning nodig? Is hulpverlening nodig? Kan de huidige basisschool de benodigde ondersteuning bieden? Kan een andere basisschool de benodigde ondersteuning bieden? Kan een basisschool de onderwijsondersteuning bieden m.b.v. een ‘lichte’ tussenvoorziening / arrangement? Kan een basisschool de onderwijsondersteuning bieden m.b.v. een ‘zware’ tussenvoorziening / arrangement? Kan het speciaal (basis)onderwijs binnen onze regio de onderwijsondersteuning bieden? Kan het speciaal onderwijs buiten onze regio de onderwijsondersteuning bieden?

Hoe organiseer je dat? Wat moeten we weten over de leerling? Wat moeten we weten van de scholen? Hoe werken we samen met de ouders? Wie kan de vragen het best beantwoorden? (zie vorige slide) Wie neemt voor of namens het bevoegd gezag een besluit? Hoe worden deze besluiten vastgelegd? Welke criteria hanteren we voor deze besluiten? Wie binnen de school neemt de beslissingen? Wat is de rol van het SWV? Op welke wijze kan bezwaar worden gemaakt?

Een goede systematiek Ondersteunt de maatschappelijke beweging die je wilt maken. Geeft de juiste prikkels aan scholen. Geeft de juiste prikkels aan besturen. Geeft de juiste prikkels aan samenwerkingsverbanden. Voorkomt bureaucratie Voorkomt onwenselijke automatismen. Verbindt geld aan inzet en prestatie. Een systematiek van integrale ondersteuningstoewijzing in afstemming met partners. Een duidelijke route voor ouders en kinderen. Korte doorlooptijd en minder administratie. Voorkomen van dubbele onderzoeken en dubbel werk. Afspraken, gegevens en informatie worden gedeeld. Snelle hulp en zorgvuldige afhandeling.

Dus … Een systematiek van integrale ondersteuningstoewijzing in afstemming met partners. Een duidelijke route voor ouders en kinderen. Korte doorlooptijd en minder administratie. Voorkomen van dubbele onderzoeken en dubbel werk. Afspraken, gegevens en informatie worden gedeeld. Snelle hulp en zorgvuldige afhandeling. Meer kennis bij het reguliere basisonderwijs Besluitvorming zoveel mogelijk in 1 hand Vertrouwen in de kunde en integriteit van professionals Een SWV met visie en ambitie Afspraken over criteria en een beredeneerde vergelijking / toepassing

Arrangeren doe je thuis, in je nieuwe samenwerkingsverband!