Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Makelaar Informele Zorg’
Advertisements

Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Eigen kracht Vrijwillige kracht Professionele kracht
In Veilige Handen: Preventie van seksueel misbruik in vrijwilligerswerk met minderjarigen Tijdens deze presentatie proberen we een beeld te schetsen van.
Ervaringen in samenwerking
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Functioneel Ontwerp Transitie Jeugdzorg Zuid-Holland Zuid Zorg voor Jeugdigen
Prima Pleegzorg Op volle kracht vooruit! 12 juni 2012
“Allemaal Opvoeders” Korte presentatie over het onderzoek
Moeders Informeren Moeders
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Veilig Jeugdwerk Veilig Jeugdwerk is jeugdwerk met gezonde verhoudingen tussen leidinggevenden en deelnemers. Het is van belang om mogelijk misbruik te.
Project Wot nieuwland.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Opzet van de workshop Kennismaken
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Zorgstructuur Jeugd Gemeente Hengelo, juni Huidige inrichting zorgstructuur 0-4: voorposten JGZ 4-12: voorposten JGZ/ AMW 12+: ZAT VO en ROC, stedelijk.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
ZUID-HOLLAND NOORD. Pilot Integrale ondersteuningstoewijzing Zuid-Holland Noord (Holland Rijnland) KETENAANPAKJEUGDKETENAANPAKJEUGD.
Toekomstmodel Jeugdstelsel Waarom het anders moet & hoe het anders kan
Europees Jaar In de EU : leven 85 miljoen mensen in armoede;
Pedagogische Ruggengraat van het CJG
Context CJG = Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
Netwerken met en voor ouders CREATIEVE DIALOOG NCJ Jaarcongres.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Ervaring opdoen met versterken van informele netwerken bij opgroeien en opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut Regiobijeenkomst professionele.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Uitgangspunten Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
PleegoudersOnline Jarabee Naam spreker: Patrick Olde Daalhuis&
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Decentralisaties oftewel: de transformatie van het sociale domein
Openingsdia.
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
AdviesBrigade project in ontwikkeling Presentatie Arnhemse Sport Federatie, 17 juni 2013.
De pedagogische civil society en het CJG.  Sociale omgeving = belangrijk voor advies over opvoeden  Minder mogelijk door: - Maatschappelijke ontwikkeling.
CJG4Kracht Pilot in de gemeente Apeldoorn Centrum voor Jeugd en Gezin
De zin van een SOP 14 oktober 2014 Dick Rasenberg.
Blik op de toekomst…?! Blik op de praktijk Centrum Jeugd en Gezin d.d. 18 oktober 2010.
Vrijwilligerscentrale Haarlem e.o.
Perspresentatie Gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober 2012.
Trees Pels Werkconferentie C4Youth Groningen 9 mei 2012 Advies pedagogische infrastructuur Amsterdam.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Ouderbijeenkomst Positief opvoeden
WMO, Een deugd voor de jeugd?? Mini-conferentie voor Alumni Sociale Studies Donderdag 24 mei 2007.
Samenwerken rond mantelzorg Alleen ga je sneller, samen kom je verder
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
BUURTCOÖPERATIE SEGHWAERT: SAMENWERKEN IN DE WIJK Over talent, meedoen en samenwerken met de inwoners van Zoetermeer Powered by: Fonteynenburg, Ipse de.
(mee)Bewegen in de jeugdzorg. Kaders 1.Landelijke visies op opvoeding en jeugdzorg 2.Transitie jeugdzorg 3.Gedeelde missie en visie in Overijssel 4.Organisaties.
Jeugdhulp bij gemeenten Stand van zaken en ervaringen 11 september 2015 Gert van den Berg Nederlands Jeugdinstituut.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Kick off IKC Europaschool Welkom Soep met … IKC Europaschool (wie, wat, waarom) World café Afsluiting Rondje door de school (Reageren?
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
CJG4Kracht Ambulante hulp “zonder indicatie” gemeente Apeldoorn Saskia Blom, vakinhoudelijk manager CJG Monique te Wierik, beleidsadviseur jeugdzorg gemeente.
Sociale wijkteams Almere. Anne Kristie Hoogbruin Manager Sociale Wijkteams Joost Foget Wijkwerker.
Doorontwikkeling gebiedsgericht werken Sociaal Domein 7 juni 2016 Presentatie voor Wmo-raad.
Stichting Jeugdformaat
Instrument bij ‘Burgers mee aan Zet’ Fase 1: Visie ontwikkelen.
Welkom w.
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Leren en Participeren in de Community
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven Leonie Reumers, K2 Regiobijeenkomst professionele kracht, vrijwillige kracht, eigen kracht: samen voor jeugd MO-groep, Eindhoven 3 oktober 2013

Opzet workshop De pedagogische civil society in perspectief Versterkend werken aan de pedagogische civil society vanuit perspectief transitie/transformatie 2. Praktijkervaring Het verhaal uit Eindhoven 3. Discussie: Rol van de beroepskracht 4. Afsluiting: Wat neem je mee, voor je eigen praktijk? Beginnen met voorstellen!

PCS in transitieplannen Pedagogische civil society Algemene (jeugd)voor-zieningen Wij-teams, generalisten, huisartsen, CB’s Van 80% naar 90% Speciale zorg naar jeugdige (includerend) Om te laten zien hoe de pedagogische civil society gepositioneerd wordt in plannen rond de transitie, hier een voorbeeld aan uit de regio Rotterdam (naar Tom van Yperen). Wij hebben hem voor Eindhoven aangepast; let op het middelste blok. Ten eerste dicht men de samenleving een belangrijke rol toe. Onder het motto van de pedagogische civil society is het idee dat burgers meer onderling betrokken moeten zijn om het opgroeien en opvoeden van jeugdigen te ondersteunen. (onderstaande is ter info, hoeft niet in presentatie aan bod te komen) Vervolgens zijn er algemene jeugdvoorzieningen zoals de school, de kinderopvang, de sportverenigingen etc. die de opvoeders tot steun zijn en ook een deel van de opvoeding tot taak hebben. Voor jeugdigen, opvoeders en professionals die vragen of problemen hebben, is er in het nieuwe stelsel een sterke eerstelijn met wijkteams, huisartsen, schoolmaatschappelijk werkers, consultatiebureaus al dan niet gebundeld in CJG’s. Als deze eerste lijn onvoldoende soelaas biedt, kan deze speciale zorg naar jeugdigen brengen. Die zorg vindt zoveel mogelijk in de eigen omgeving van de jeugdige en het gezin plaats, is includerend. Voor uitzonderingsgevallen is er speciale zorg waar de jeugdige naar toe wordt gebracht (speciale scholen, tehuizen etc). Het idee is dat ongeveer 15% van de jeugdigen en gezinnen met problemen onvoldoende zal hebben aan de diensten van de eerste lijn en dat pakweg 5% een beroep zal moeten doen op speciale zorg. Van 15% naar 7% Jeugdige naar speciale zorg (excluderend) Van 5% naar 3%

En de beroepskracht dan?

Niet minder doen, maar anders werken Waardering geven voor initiatief van ouders/burgers Naast ouders staan en niet (ver)oordelen Snel schakelen tussen rollen Verbinder zijn Niet voór ouders denken en doen maar met hen Het gaat erom, dat je een andere rol krijgt als beroepskracht. Je bent niet meer alleen deskundige en hulpverlener, maar ook: Coach, klusjesvrouw, coördinator, makelaar. En je beschikt over competenties die ouders en medeopvoeders de ruimte geeft om regie te nemen. Ook als ze met een vraag of probleem zitten.

Hoe zijn we in Eindhoven gestart om deze omslag te maken Niet starten met allemaal nieuwe activiteiten Kijken wat er is en daarbij aansluiten of het “vergroten”. Met de betrokkenen (dus ook de ouders) oplossingen bedenken voor vervullen van behoeftes in de wijk ->omslag in het denken en doen is voor iedereen een heel proces. Omslag: Beroepskrachten moeten ouders als partners bejegenen (en niet als klant) hun rol wordt meer coach en partner i.p.v. adviseur en probleemoplosser Bewoners (opvoeders) moeten zich bewust worden van hun eigen kracht en hun invloed op wat er gebeurt. Afrikaans spreekwoord: Als je snel wilt gaan, ga dan alleen. Wil je ver komen, ga dan samen.

Werken vanuit school met andere beroepskrachten in de wijk Hoe wordt je partners met alle betrokkenen? -erkennen dat een school in de wijk een belangrijk “ankerpunt”voor ouders is -samenwerking op maat: aansluiten bij wat leeft in de wijk -vroegtijdig alle betrokkenen dus ook de bewoners (opvoeders) mee laten denken en doen: nothing about us without us Vroegtijdig: denk ook aan de kinderen en wat zij van hun wijk vinden.

Concrete activiteiten van onderop Oprichting van een moedercommittee Een oma bood aan op de kinderen te passen tijdens Triple P cursussen Moeders organiseerden een taalcursus op school (en lazen als tegenprestatie kinderen voor in de bibliotheek) De vrijwilligers van de buurtkrant legden de focus op “goed nieuws” Moeders zorgden voor opvang van een gezin met een doodzieke moeder. Van onderop krijg je alleen maar voor elkaar als je van begin af aan nadenkt met bewoners over waar oplossingen voor bedacht moeten worden. Dat betekent een gezamenlijke probleemdefinitie (of een gezamenlijk doel): wat willen we oplossen of realiseren? Daarna samen nadenken over hoe je daar kunt komen en afspreken wie wat gaat doen. Er waren veel successen. Wat minder goed ging was de borging in de wijk: nadat de beroepskracht die de kartrekker en inspirator was uit de wijk wegging en de aandacht voor de samenkracht verslapte zakte sommige dingen weg. Het blijkt niet zo simpel om goed tussen de oren te krijgen als beroepskracht wat helpend is om de PCS te versterken vanuit wat bewoners zelf al doen en wat zij belangrijk vinden. En ze daarbij als partner te betrekken. Vanuit een traditionele taakopvatting waarin beroepskrachten gewend zijn de situatie te analyseren en te bedenken wat nodig is verval je als beroepskracht al gauw in een “expertrol” waarin je allerlei diensten en hulp gaat verlenen waarvan jij denkt dat die nodig is/zijn. Ook blijkt het lastig om de omschakeling te maken van individueel benaderen naar wijkgericht benaderen. Dus van: wat heeft dit gezin nodig naar: wat zou helpend zijn in deze wijk om ervoor te zorgen dat deze wijk een goede opgroeiomgeving voor de kinderen is? En daar meteen van het begin af aan de bewoners in mee te laten denken. Want eigen kracht gebruiken doe je alleen maar als het gaat om dingen die jij belangrijk vindt.

Werken met vrijwilligers Korte lijnen elkaars contactgegevens hebben waar je op elke tijdstip kunt bellen Flexibele werktijden en planning aanpassen wat mogelijk is voor de vrijwilligers Waardering complimenten geven voor hun ideeën en inzet, hen als partner behandelen in woord en daad Waardering: een vrijwilliger is goud waard!

Dilemma… Vooral faciliteren en steunen, of ook organiseren? MAAR Wat als mensen zelf geen mogelijkheden zien? Als mensen zelf geen mogelijkheden zien heb je als beroepskracht wellicht een te grote stap genomen. Kleine concrete stappen nadat je een gedeeld doel hebt bepaald werkt het beste.

Dilemma….. Aansluiten bij de initiatieven van burgers MAAR Moet ik dan ALLE activiteiten die ouders willen steunen als beroepskracht? Alle activiteiten die leiden tot een rijke opgroeiomgeving van kinderen kun je steunen. Niet te eng definieren wat daarbij past! Er zijn veel wegen die naar Rome leiden! Verder goed in de gaten houden dat je het niet overneemt als beroepskracht. Aandacht en waardering is vaak voldoende als burgers met initiatieven komen.

Dilemma…. Samenwerken met andere organisaties, ja natuurlijk! MAAR Elke organisatie heeft eigen belangen. Hoe bereik je dat je gezamenlijk aan gedeelde doelen werkt? Allereerst zorgen dat je een gedeeld doel hebt wat voor alle betrokkenen van belang is. Wij hebben gemerkt dat werken aan een goede opgroeiomgeving voor kinderen een heel verbindend doel is. Dus starten met bijeenkomsten met wijkbewoners over wat vinden wij van onze wijk als plek voor onze kinderen om op te groeien? Wat vinden we goed, wat vinden we minder goed? Wat kunnen we daar aan doen, wat kunnen we zelf en wat hebben we van anderen nodig?

Actuele ontwikkeling in Eindhoven: Wij-Eindhoven 1 huishouden, 1 plan, 1 contactpersoon: de wir-war aan hulpverleners in 1 gezin wordt teruggedrongen - die ene professionele contactpersoon is een generalist, hij/zij kan dus op meerdere gebieden ondersteuning bieden - stimuleren van de eigen kracht van mensen en van de sociale omgeving (samenkracht). Dat betekent nadruk op de vragen (wat heb je nodig? en wat kan jij zelf betekenen?), en niet geredeneerd vanuit het aanbod (wat hebben we te bieden?) Aandachtpunt is ook hier dat je als beroepskracht niet blijft steken in wat er binnen de 4 muren gebeurt maar dat je oog en aandacht hebt voor de bredere omgeving waarin jeugd opgroeit en het enthousiasmeren van iedereen in die omgeving om, binnen zijn eigen mogelijkheden, zijn steentje bij te dragen.

Wat neem ik mee? Ik wil de inzet van burgers versterken bij opvoeden en opgroeien Wat kan ik nu concreet doen in mijn werk? Wat heb ik nog nodig om dit te kunnen doen? Vraag de mensen hier even over na te denken en vragen op het formuliertje in te vullen. (Twijfelpunt is: als ze het voor ons invullen en achterlaten, hebben ze het zelf niet meer..) Op het formulier staan twee vragen ter evaluatie en de twee bovenstaande vragen. Tot slot twee of die mensen uitnodigen te vertellen wat ze hebben opgeschreven.

Voor meer informatie: www.allemaalopvoeders.nl Download: Handreiking voor gemeenten en CJG’s n.toub-arssi@eindhoven.nl leonie.reumers@k2.nl