Personeel opleiden PDS Professional Development School.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
HANDELINGSPLAN IN SCHOOL Margie van de Kerkhof, begeleider passend onderwijs
‘Leren in een nog krachtiger werkplekleeromgeving’
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
CDBS De Hoeksteen Hoogezand
Verantwoordelijke Leni.
Titel: Groeiproces de Ceder.
Opleidingsinfrastructuur
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Hogescholen in Dialoog
Afsluitende bijeenkomst Opleiden in de School
Opleiden in de school (PDS): een uitdaging?
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Scolaris... School Met Een Visie. Wij bieden: Verschillende richtingen In een aangenaam klimaat Met aandacht voor de noden van uw kind Individuele begeleiding.
ICT in het schrijfonderwijs
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Onze kansrijke samenwerking. Waarom veranderen?
Een KRACHTige opleiding voor leerKRACHTEN Marco Snoek VELON-congres 2008 Wat betekenen de rapporten van Rinnooy Kan en de Onderwijsraad voor het curriculum.
Portfolio Praktijkonderwijs
BELANG VOOR SCHOLEN (1) Werkvloer –Meer handen in de klas –Studenten leveren bijdrage aan kleinschalige schoolontwikkeling –Professionalisering van zittende.
Opleiden in school Van Lucasstudent totLucasleerkracht.
Skozok en Fontys Pabo Eindhoven
OPLEIDEN doe je SAMEN opleiden in de school.
Met het oog op de toekomst
TOM keurmerk Marius Berendse.
Meer maatwerk door vernieuw(end) teamwerk ‘t Heibosch
Werken met ontwikkelingsplannen
Mentor Andrea. Doel : Via werkplekleren ondersteuning bieden aan doelgroepmedewerkers om uit te groeien tot een goede begeleider van jonge kinderen.
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
Competentieprofielen
“Passend onderwijs op maat”
Communicatie met ouders
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Ouderavond Groepsorganisatie
Programma Opening door Tilly Film Shift Happens Presentatie Visie op Slim Fit Stelling bespreken met behulp van de gekleurde hoeden Film van Slim Fit op.
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Samen werken aan praktijkonderzoek!
Actieonderzoek 1. De aanvankelijke uitdaging 2. Gewenste werksituatie 3. Aspecten uitdaging 4. Onderzoeksvragen en hypothesen 5. Organisatie, vorm.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Informatieve ouderavond Inrichting schoolorganisatie Th.J.Rijkenschool
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Successen na 5 jaar BAS Van toen naar NU Een kleine greep………
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
Hans van der Rijst – steunpunt BEST
Van zenden en terugzenden naar samenwerken ten behoeve van het kind
Ouderinformatie avond
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Pedagogische relatie in VO en MBO
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Intervisie voor loopbaanprofessionals
Startkracht! in de lerarenopleiding
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Basisschool De Dassenburcht NUENEN
De druppel die de emmer doet overlopen
Samen in werk Opleiding Zorg Detailhan
Transcript van de presentatie:

Personeel opleiden PDS Professional Development School

Waarom opleiden in de school? Toekomstige type leerkracht (t.a.v. omgaan met kinderen en t.a.v persoonlijke kwaliteiten) Dreigend Personeelstekort Leren in de praktijk Meer(soortige) handen in de groep

Toekomstige type leerkracht t.a.v. omgaan met kinderen Vertrouwen hebben in en respect voor kinderen Inspireren en uitdagen Kind is de eigenaar van het leerproces Uitgaande van de basisbehoeften Actief samenwerken en leren Uitgaan van verschillen

Toekomstige type leerkracht t.a.v. eigen kwaliteiten Samenwerking op basis van kwaliteiten Werken aan eigen ontwikkeling Werken in multifunctionele teams Samenwerking op basis van gelijkwaardigheid

Leren in de praktijk Concrete situaties nodigen uit tot krachtig leren Reflexie Samen leren Uitgaande van competenties

Meer(soortige) handen in de groep Meer mogelijkheden voor instructie en begeleiding Verschillende functies en disciplines Meer leren van elkaar

Hoe doen we dat binnen teamteaching? Deel uitmaken van een team –Verantwoordelijkheid krijgen –Alle besprekingen bijwonen –Op basis van gelijkwaardigheid Schoolontwikkelingen mee vorm geven –Schoolontwikkeling en persoonlijke ontwikkeling lopen parallel Werken in een miniteam –Taakverdeling –Gezamenlijk problemen bespreken –Samen reflecteren

Hoe doen we dat binnen teamteaching (vervolg) Competentiegestuurd –Popgestuurd –Uitgaan van kansen Mentoring, coaching en tutoring –Mentoring = aansturen in de praktijk –Coaching = bijstellen van eigen gedrag –Tutoring = begeleiding vanuit de opleiding Contracten –Rechten en plichten vastleggen (salarissen, vergoedingen, periodes, inzet, ontwikkelingsplannen)