Personeel opleiden PDS Professional Development School
Waarom opleiden in de school? Toekomstige type leerkracht (t.a.v. omgaan met kinderen en t.a.v persoonlijke kwaliteiten) Dreigend Personeelstekort Leren in de praktijk Meer(soortige) handen in de groep
Toekomstige type leerkracht t.a.v. omgaan met kinderen Vertrouwen hebben in en respect voor kinderen Inspireren en uitdagen Kind is de eigenaar van het leerproces Uitgaande van de basisbehoeften Actief samenwerken en leren Uitgaan van verschillen
Toekomstige type leerkracht t.a.v. eigen kwaliteiten Samenwerking op basis van kwaliteiten Werken aan eigen ontwikkeling Werken in multifunctionele teams Samenwerking op basis van gelijkwaardigheid
Leren in de praktijk Concrete situaties nodigen uit tot krachtig leren Reflexie Samen leren Uitgaande van competenties
Meer(soortige) handen in de groep Meer mogelijkheden voor instructie en begeleiding Verschillende functies en disciplines Meer leren van elkaar
Hoe doen we dat binnen teamteaching? Deel uitmaken van een team –Verantwoordelijkheid krijgen –Alle besprekingen bijwonen –Op basis van gelijkwaardigheid Schoolontwikkelingen mee vorm geven –Schoolontwikkeling en persoonlijke ontwikkeling lopen parallel Werken in een miniteam –Taakverdeling –Gezamenlijk problemen bespreken –Samen reflecteren
Hoe doen we dat binnen teamteaching (vervolg) Competentiegestuurd –Popgestuurd –Uitgaan van kansen Mentoring, coaching en tutoring –Mentoring = aansturen in de praktijk –Coaching = bijstellen van eigen gedrag –Tutoring = begeleiding vanuit de opleiding Contracten –Rechten en plichten vastleggen (salarissen, vergoedingen, periodes, inzet, ontwikkelingsplannen)