Evaluatie van vaardigheden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Coördinatoren VV 15 januari 2014 verslag 1dpb brugge.
Advertisements

Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Co -Teaching Praktisch, actief middel in de klas voor het vergroten/versterken van het handelingsrepertoire van de leerkracht.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Integrale opdrachten STW
Opbrengstgericht werken en Groen Proeven: Hoe realiseer ik dat?
Deel 2 van de presentatie
Logical Framework Approach
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Collectief portfolio groep 3
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
18 november 2008 Opvolging van studietijdmetingen op opleidingsniveau.
Eefje Buys 1BaTP C = leerling dient zelfstandig te werken, zelfstandig te leren en kan daarbij rekenen op begeleiding.
Leerlingenraad… eventjes de ouders informeren
Cécile De Fré - Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Vernieuwing verzorging
Portfolio in VV Wenk servicedocument.
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Taalbeleid.
Evaluatie van de seminaries Onze-Lieve-Vrouw Waver 10 november 2004.
Formatief toetsen en differentiatie: ideaal en/of werkelijkheid? Nienke Nieveen miniconferentie "Formatief toetsen” Heerlen, 26 maart 2013.
Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Ervaringen Implementatie in Nederland
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Het voortgangsbezoek Inspectie Basisonderwijs schooljaar
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
Voortgangsgesprek fase 1
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
OGW in de klas: hoe maak ik het leren zichtbaar?!
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Evaluatie Leerlijnen.
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
REFLECTIE MANTELZORGGESPREK
Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Workshop evalueren Dcp
Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 6
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
ALGEMEEN  Verhouding leerplancomponenten conform leerplan  Verhouding examens en DW  Feedback en tekstrevisie  Doordacht onderscheid basis-verdieping-
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
Planmatig differentiëren tijdens een instructieles
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
1 van 16 Hoofdstuk 3 Mondelinge taalvaardigheid. 2 van 16 Mondelinge taalvaardigheid Deelvaardigheden: o Luistervaardigheid o Spreekvaardigheid o Gespreksvaardigheid.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Inleiding Voorstelling vakgroepwerking.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Bijeenkomst vakcoördinatoren
Wat is coöperatief leren?
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Ouderinformatie avond
Ze durven de taal die ik geef niet meer te gebruiken
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Burgerschap Samenwerkend leren
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
Loopbaan en burgerschap les 2
13/02/2017 Klinische simulaties Pijler 3 - introductie
WELKOM.
Vakgroep Nederlands OK?
Welkom Y. van Zon Mentor 1Vb. Welkom Y. van Zon Mentor 1Vb.
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Transcript van de presentatie:

Evaluatie van vaardigheden Visitatie Mariakerke 17 november 2004

Traject Coherentie brengen in permanente evaluatie en evaluatie van vaardigheden voor Moderne Talen. Deze coherentie doortrekken op de leerlijn van de vaardigheden.  Stap 1: raadplegen van VWG Wat hebben we al? Wat ontbreekt nog? Vragen

Agenda Verslaggeving Goedkeuring van het verslag van de vorige vergadering Rapportering van de vakgroep-consultatie Clusteren en prioriteren van de vragen Referentiekader voor evaluatie Inhoudelijke bespreking (volgens prioriteiten) Afspraken voor verdere aanpak

Rapportering van de vakgroep-consultatie Inventaris van wat er is Wat er ontbreekt Vragen Frans Engels / Duits Nederlands

Frans

Engels en Duits Inventaris: Vragen: fiches spreekvaardigheid en schrijfvaardigheid Tijdrovend (tijdens en na de les), geen zicht op evolutie, geen afstemming, geen attitudes Vragen: Haalbare fiches per graad / onderwijsvorm Peer- en zelfevaluatie + verwerking, feedback en follow-up

Nederlands Inventaris Actiepunten Aanleg van een map Algemeen taalbeleid, afstemming jaarplannen en OVUR, inventaris en afstemming evaluatiefiches (+ groeifiche), afspraken quotering, correctiecode, eenduidige aanpak dyslexie, afstemming leesportfolio, variatie in leesopdrachten, lijn in lustervaardigheid, instrumenten voor alternatieve evaluatie (samenwerking, zelf- en peerevaluatie, leervaardigheden)

Feedback op VWG-verslagen Duidelijke vraag naar afstemming en naar leerlijnen Afstemming via samen beoordelen van taalstalen? Verhouding adm. en verwerkingstijd bij gebruik van fiches en belang ervan (evolutie in het leerproces documenteren) – Procedures / routines - Reflectiemomenten inbouwen Voorgeschiedenis van de leerling vs nieuwe start Groeifiche / Sterevaluatie vhn (kleuren) Verzamelmap per leerling: wie houdt dit bij? Taalbeleid: belang van instructietaal voor taalzwakke leerlingen

Clusteren en prioriteren van vragen ..

Kader De inhoud De opdracht Het leren Vakinhoud Gevoel voor … Vaardigheden Attitudes Observaties Feedback en bijsturen Wat omzetten in cijfers Taakproces Leerproces LR ZELF PEER CO

Aandachtspunten Zelfevaluatie Peerevaluatie Reflectie op ‘wat met hen gebeurt’ + bewijsvoering (bewust leren) Zicht op de Black Box Afstemming van normen Peerevaluatie Wat gebeurt er? + bewijsvoering Actief luisteren en lezen Leerkans Vb: compliment en suggestie Vragen die informatie geven Vragen op maat Co-evaluatie: afspraken ivm impact Evaluatieve gesprekken

Inhoudelijke bespreking ..

Plan van aanpak ..

Evaluatie Evaluatieronde Volgende vergadering Datum Agendapunten

Taalbeleid Meso: alle activiteiten die leraren en directie ondernemen om te reageren op de taalsituatie in de school zodat de leerlingen minder last hebben van hun achterstand op het gebied van taal Micro: Invulling van taalbeleid op het niveau van het onderwijs in de klas, m.a.w. bewust omgaan met taal in je vak Richt zich tot alle leerlingen Voor wie didactich resistent is: remediaal beleid