Carrousel, een schat aan hulpverleningsmogelijkheden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Visie op sociaal - emotionele ontwikkeling in de praktijk
Advertisements

Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
“Hoe kom ik aan klanten?”
Visie, missie en kernwaarden
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
….een korte presentatie
1 ‘Continuï-tijd’ in psychotherapie: een relatief begrip? Aan de hand van twee casussen gaan we op zoek naar de verhouding tussen essentie en efficiëntie.
CGT als hulpmiddel in de verpleegkundige praktijk
TitelWorkshop: Mijn patient heeft stressklachten! Wat nu
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Herstellen & Versterken van Gezond Functioneren
Professionaliseren van leerkrachten Reflectieve methodiek Januari 2014
Workshop Relationele en seksuele vorming
Behandeling van suïcidaal gedrag bij jongeren
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
Competentie 04 Het slecht nieuws gesprek
coaching Geschiedenis u ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: –koets; koetsen koets; koetsenkoets; koetsen.
Preek thema: Zeker weten?.
Presentatie Kortdurende psychologische behandeling
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Gedragsrepertoire Denken over je denken
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Met handen en voeten geloven 1
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Groep Colruyt en ‘participatie’
Volksuniversiteit Zwolle, 11 November 2014
Preek Jakobus 2:
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Proeftoets periode 1 4 havo.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Symposium ‘Hulpvaardig en Geloofwaardig’ Workshop ‘Religieuze Interventies’ Indeling:  casusbespreking  reflectie op casusbespreking  theoriebespreking.
Volksuniversiteit Zwolle
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Les 2:Vriendschap, relatie en seksualiteit
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
gespreksvaardigheden
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Welkom ik maak me sterk.
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Reflecteren.
De leerling of stagiaire in beweging!
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Meervoudige Intelligentie theorie (Gardner)
Reflecteren even pas op de plaats
Grondhouding Attitude
WELKOM bij de workshop van team Economie & Ondernemen (E&O)
Generieke module 24 uurs acuut Betrekken van naasten Nienke Hoekstra, psychiater/ systeemtherapeut i.o. Joke van de Veer, familie vertrouwenspersoon.
Coaching.
Workshop Paniek de Baas
Kortdurende dynamische psychotherapie
Behandelgroep voor mensen met beginnende dementie
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Gedragsproblemen en stoornissen
Grondhouding Attitude
Transcript van de presentatie:

Carrousel, een schat aan hulpverleningsmogelijkheden Annette Stutterheim, maatschappelijk werk Judith Kunst, maatschappelijk werk Farida Ilahi, maatschappelijk werk Jowien van der Zaag, geestelijk verzorger

Welkom Voorstellen Uitleg workshop

Emanciperende hulpverlening Korte inleiding methode Patiënten helpen greep op hun bestaan te krijgen Emancipatie is altijd in beweging Ontdekken van hulpbronnen Ik kan dit voor jou doen/wat kan jijzelf Aan de hand v/e casus methode laten zien

Wat is emanciperende hulpverlening 1 Patiënten hun verhaal laten vertellen Helpen kiezen hoe zij zich willen verhouden tot datgene wat hen overkomt Hen laten formuleren wat zij nodig hebben om zich staande te houden

Vervolg 2 Patiënten helpen greep te krijgen op hun bestaan Helpen uit een negatief beoordeelde situatie Naar een meerwaardige situatie

Vervolg 3 Het (her)ontdekken van hulpbronnen Verantwoordelijkheid aan de patiënt terug geven Dit gebeurt meestal op een vragende manier Contra indicaties?

Wat is Cognitieve gedragstherapie (CGT) CGT is een stroming binnen psycho therapie CGT geeft inzicht in ons denken, voelen en handelen (3 G’s: gedachten, gevoel en gedrag) Kernidee: de manier van denken bepaalt hoe je je voelt en gedraagt Maar ook hoe je voelt bepaalt hoe je denkt c.q. gedraagt CGT is een stroming binnen de psychotherapie en het leert ons om helder inzicht te krijgen in ons denken, voelen en handelen. Kernidee van CGT is dat je manier van denken bepaalt hoe je je voelt en gedraagt. De behandelmethode is gebaseerd op de theorie dat gedachten, gevoelens en gedrag onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. (als iemand negatieve gedachten heeft, zal dit bv ook zijn invloed hebben op het gevoel en het gedrag van deze persoon) De manieren waarop je denkt en voelt bepalen ook voor het grootste deel de manier waarop je gedraagt. Als je bv denkt dat je kanker hebt en dood gaat, gevoel is vaak verdriet, huilen, sombere gedachten; gedrag overdag is vooral veel druk met “doe-dingen” (huis poetsen tot ze doodmoe is) en savonds aan de wijn en dan doodmoe naar bed, in slaap vallen en na een paar uur wakker worden en piekeren. (VB passief gedrag zie je ook depressief voelen en zich terug te trekken/isoleren bv hele dag in bed liggen, alle afspraken afzeggen; dit verhoogd hun gevoel van eenzaamheid en maakt je niet vrolijker. CGT richt zich op de manier hoe iemand zich gedraagt in moeilijke situaties CGT is niet zozeer benieuwd hoe problemen zijn ontstaan (oorzaak) maar veel meer hoe een probleem is stand wordt gehouden. CGT onderzoekt juist gebeurtenissen uit het verleden m.n. om na te gaan hoe deze jeugdervaringen (negatieve kernopvattingen/ blijvende ideeën) op het huidige leven van iemand van invloed zijn bv over hoe iemand nu over bepaalde situaties denkt en functioneert

Vervolg Behandelmethode: de 3 G’s zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden CGT onderzoekt hoe problemen in stand worden gehouden Gebeurtenissen uit het verleden cq jeugdervaringen (negatieve kernopvattingen) Invloed heeft op hoe iemand NU in huidige situaties denkt, gedraagt en functioneert

Wat voor interventies doet een CGT therapeut CGT is een actieve, kortdurende en gestructuurde therapievorm met als doel het gedachten patroon te veranderen, te her-labelen Spoort de negatieven kern-opvattingen op Patiënt krijgt adviezen, richtlijnen bv over slaapproblemen CGT werkt met huiswerk bv schrijfopdrachten Gedrags- en denkoefening (bv bij piekeren) Aan de hand v/e casus, de methode CGT is een kortdurende, gestructureerde therapievorm. Je leert m.n. je gedachten patroon te veranderen, te her-labelen waardoor er ruimte ontstaat voor positieve gevoelens en gedragingen. CGT is een actieve vorm van therapie, je krijgt adviezen en richtlijnen bv bij slaapproblemen; avond afbouwen, slaapdagboek bijhouden en wat te doen als je lang wakker ligt. Er wordt veel meer gebruik gemaakt van huiswerkopdrachten bv schrijfopdrachten over denken, voelen en gedragingen Gedragsoefeningen bv “pieker moment” . En denkoefeningen bv bewust worden van je negatieve gedachten en deze omzetten in positieve steunende gedachten.

Contextuele therapie Korte inleiding contextuele therapie Aan de hand v/e casus methode laten zien

Geestelijke zorg Korte inleiding geestelijke zorg Aan de hand van casus werkwijze laten zien

Geestelijke zorg levensvragen 12

‘Ik zie er als een berg tegenop’ Spreken in beelden ‘Ik zie er als een berg tegenop’

Gids

Lastdier

Achterhoeder

Kapelletje/Calvaire

In subgroepjes casus voorbereiden Per groepje een methode voorbereiden cq vragen voorbereiden Eerste gesprek in een spreekkamer op de afdeling Per groepje/methode hun vragen in praktijk brengen Korte reflectie v/d acteurs

Afsluiten met de vragen Korte reactie v/d groep Wat vonden jullie van deze workshop? Wat nemen jullie mee?