Aan de slag met competenties beoordelen 05/04/2017 Aan de slag met competenties beoordelen Judith Gulikers, judith.gulikers@wur.nl
05/04/2017 Wat verandert er volgens u als we competentiegericht willen gaan beoordelen? Hoe is dit anders dan u nu gewend bent te beoordelen in de praktijkvakken? CGO zegt in principe alleen maar WAT een leerling aan het einde van de opleiding moet kunnen. CGO an sich zegt niks over HOE het onderwijs en de beoordeling ingericht moet zijn om dit te bereiken. Dat is wel belangrijk om te weten. Dit is bv. Waar in het MBO ook veel strijd over is.
Jullie gaan aan de slag De piramide van Miller: Wat doen jullie nu? Toetsen authentieker maken: 5DM Observeren van gedrag: WACKER Competenties bevragen: STAR(T)
Piramide van Miller: WAT wil je zien? 05/04/2017 Doen Welke toetsmethoden gebruik je nu? In welke lagen vallen deze? Dekken jullie alle lagen? Authenticiteit Tonen Weten hoe 20 minuten in groepen Eigen methode op geeltjes Plakken in piramide Wat valt jullie op? Voor jezelf opschrijven: WAT wil jij graag toetsen bij jouw leerlingen? Weten Beroepsbekwaamheid bestaat uit vier lagen: de onderste lagen zijn voorwaardelijk voor de hogere lagen. Afhankelijk van welke laag je in je onderwijs of beoordeling wilt aanspreken moet je andere methoden kiezen. In traditioneel onderwijs ligt de nadruk op laag 1 en misschien laag 2. In CGO ligt de nadruk op laag 3 en 4 Naarmate je hoger in de piramide komt, wordt de authenticiteit van de onderwijs en beoordelingsmethoden belangrijker.
Conclusies??
Authentiek beoordelen 05/04/2017 Beoordelingssituatie die overeenkomt met situatie uit de (beroeps)praktijk Startpunt = de beroepspraktijk of maatschappelijk relevante situatie (dus niet onderwijs!) Wat moet een leerling op dit niveau in zijn/haar stage kunnen uitvoeren? CGO zegt in principe alleen maar WAT een leerling aan het einde van de opleiding moet kunnen. CGO an sich zegt niks over HOE het onderwijs en de beoordeling ingericht moet zijn om dit te bereiken. Dat is wel belangrijk om te weten. Dit is bv. Waar in het MBO ook veel strijd over is.
Authentiek beoordelen Werken vanuit (kritische) beroepssituaties Samenhangend geheel van taken/activiteiten Bevat realistische dilemma’s Bevatten meerdere competenties
Maar………. Autentiek beoordelen is MEER dan de locatie Verschillende toetsmethoden kunnen MEER authentiek gemaakt worden
Hulpmiddel: 5-dimensionale model (5DM) 05/04/2017 5 kenmerken van een “toets” die je meer of minder op de gekozen realistische situatie kunt laten lijken Taak: opdracht(en) die de leerling moet uitvoeren Fysieke context: omgeving waarin leerling de opdracht moet uitvoeren + de bronnen/materialen daar aanwezig Sociale context: samenwerkings- en hulp (on)mogelijkheden Vorm: beoordelingsmethode, onafhankelijk van de inhoud Als je dan daadwerkelijk en proeve op GPO moet gaan ontwerpen en inrichten, kun je aan vijf kenmerken van het assessment denken die je meer of minder authentiek kunt maken 5 dimensionaal model Gulikers, J. (2007). Authentiek beoordelen in een curriculum [Authentic assesment in a curriculum]. OnderwijsInnovatie, 2, 11-14. Gulikers, J., Bastiaens, Th., & Kirschner, P. (2005). Authentieke toetsing, de beroepspraktijk in het vizier [Authentic assessment, professional practice within sight]. OnderwijsInnovatie, 2, 17-24. Ook te vinden op De Gereedschapskist Competentiegericht beoordelen www.gereedschapskist-beoordelen.nl Criteria: punten waarop de leerling beoordeeld wordt
Authentiek maken van beoordeling 3 stellingen In praktijk is altijd authentiek, op school is nooit authentiek Dilemma’s inbouwen is niet authentiek Een casustoets kan ook authentiek zijn
Stellingen in achterhoofd Overleg 5 minuten met buurman/vrouw: hoe zou je een toets authentieker kunnen maken? Stellingen in achterhoofd + 5DM gebruiken
Heel veel succes! Judith.gulikers@wur.nl 05/04/2017 Heel veel succes! Judith.gulikers@wur.nl © Wageningen UR