Welkom bij 30 oktober 2008.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Groen Proeven doet ook aan PDCA Lessen geleerd van monitoring van 36 pilots.
Advertisements

Voorlichting Examinering Cohort oktober 2013.
Leerbehoeften van VMBO docenten in de eerste stappen richting kwalitatief goed competentiegericht beoordelen Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies,
Differentiëren naar leerwegen
Praktijkworkshop: Groen Proeven in de praktijk. Programma • Introductie • Waarom Groen Proeven? • Beleid mbt Groen Proeven • Waar staan we nu? • Ervaringen.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Nieuw profiel Groen Wat betekent dat voor onze schoolexamens?
Arrangementen Groen Proeven
Examens landbouw 2009, 2010,… Gerard de Gier
Economie, juni 2013.
J.P.M. Janssen, Pijnacker, 11/12/08
1.
Ervaringen met de invoering van CGO
T-AfL-Q: 0-meting en actieplan
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
Stage (th)at Work(s) together
Examinering Conferentie BTG HTVF
Van, voor én door het onderwijs.
Van, voor én door het onderwijs.
Kees van der Eem Team ICT Gouda ID college
Summatieve beoordeling BPV met behulp van STAR en een competentiemeter
Project Goal Opleiding Ict-beheer.
‘Wat biedt het het vmbo groen?’
Welkom! ‘Pilotbijeenkomst 14 oktober 2010’. Programma van vandaag Even voorstellen Groen Proeven flitst langs - Waar staat Groen Proeven voor? - De Groen.
Welkom Groen Proevers! ‘Kick off’ 13 september 2011.
Monitoring Groen Proeven : resultaten Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR
Groen proeven Ervaringen van AOC Friesland VMBO Groen Leeuwarden
Welkom op de startdag van de Groen Proeven – OGW pilots!
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
De verhouding tussen het cspe en Groen Proeven geglobaliseerd examenprogramma in het cspe 31 maart 2011 Maria van Kempen.
8 november 2012.
Bewust toetsen met Groen Proeven
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
3 e Praktijkdag MEP GEP Henk van WezelOpening David de SmitCollegiale Toets Derk Jan MarsmanVooruitblik collegiale toets Paul.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Waar staan we nu?.
03 februari Breed draagvlak AOC’s 2. Subsidietoekenning LNV Resultaten breed beschikbaar voor het groene onderwijs. Dit moet ‘leiden tot een versterking.
STIMULERINGSPROGRAMMA HET GROENE LEERTRAJECT KICK OFF
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Implementatie Normblad 8002
Afstudeerproject = Proeve van Bekwaamheid
Workshop Stem Welkom.
Beoordelen en kwalificeren in het vmbo
Leren en kwalificeren in de opleidingen Mediavormgever
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
LOB in Entree Platform Entree 20 juni 2014.
Aan de slag met de online SE bank!
De kubus van CSPE succesfactoren!
Subsidiebeleid Barendrecht
Functiefamilies Vlaamse overheid
Jacqueline Kerkhoffs juni 2015.
Project doorstromen in competentiegericht leren en opleiden VMBO MBO
Kigo VBG scholen- Buitengewoon in wijk en regio Kigo VBG scholen- Buitengewoon in wijk en regio KIGO project Natuurpark Groote Beerze.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Vernieuwing beroepsgerichte examenprogramma’s vmbo Meer ruimte voor kunst en cultuur? Hilversum:
Ontwikkelen en publiceren van uniforme examenvereisten.
Expertiseteam Toetsenbank Beleid Toetsing en Examinering Hilda Weges (AOC Raad)
Invoering Examenprofielen Rini Romme november 2011.
Inhoud Nieuwe examenprogramma’s vmbo beroepsgericht
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Competenties beoordelen Netwerkbijeenkomst VM2 4 februari 2009
Programma vmbo mbo Marjolein Haandrikman Martha Haverkamp Rob Duijker
Ondernemerschap Jullie zijn gestart aan het laatste studiejaar en met nog een paar maanden te gaan komt een diploma steeds dichterbij. Om dit diploma te.
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
Competentiegericht onderwijs in het Leerwerktraject
Transcript van de presentatie:

Welkom bij 30 oktober 2008

Een samenwerking tussen: Groen Proeven Een samenwerking tussen: Clusius College, AOC Oost en het Groenhorst College Projectleiding Scilla van Cuijlenborg en Wilma Bredewold

Groen Proeven??? Een project primair gericht op het ontwikkelen van examenstandaarden en proeven van bekwaamheid voor het vmbo groen.

Waarom Groen Proeven? Via het schoolexamen Ontwikkeling naar competentiegericht vmbo stimuleren Beter aansluiten bij behoeften van leerlingen en arbeidsmarkt Beter aansluiten bij ontwikkelingen in het mbo (doorlopende leerlijn) 2. Invoering van het geglobaliseerde examenprogramma beroepsgericht

Aan de slag met examenstandaarden en Proeven van Bekwaamheid

Examenstandaard Een vertaling van het examenprogramma naar een contextveld De basis voor de PvB Kerntaken, werkprocessen, competenties Doelstelling: Onder begeleiding functioneren binnen contextveld Bewust worden van eigen talenten Bewuste keus voor vervolgonderwijs 5 contextvelden en groenbreed Het geglobaliseerde examenprogramma landbouwbreed vormt de basis Leefomgeving en recreatie, Dier en Zorg, Voeding en gezondheid, Ontwerp en Creatie en Plant en productie

Leefomgeving en recreatie Kerntaken Werkprocessen 1. Verrichten werkzaamheden bij aanleg natuur en leefomgeving 1.1 De leerling bereidt de aanleg voor 1.2 De leerling voert de aanleg uit 1.3 De leerling controleert het eigen werk 2. Verrichten werkzaamheden bij onderhoud natuur en leefomgeving 2.1 De leerling bereidt het onderhoud voor 2.2 De leerling voert het onderhoud uit 2.3 De leerling controleert het eigen werk 3. Ondersteunen van het recreatief gebruik van natuur en leefomgeving 3.1 De leerling informeert en licht de klant voor over de gang van zaken op de locatie 3.2 De leerling voert technische werkzaamheden uit 3.3 De leerling geeft instructie en uitleg bij het gebruik van recreatie voorzieningen en activiteiten 4. Gebruiken, onderhouden en beheren van productiemiddelen en bedrijfsgebouwen 4.1 De leerling onderhoudt gereedschappen en machines 4.2 De leerling onderhoudt gebouwen en leefomgeving 4.3 De leerling houdt administratieve processen bij

Leefomgeving en recreatie Benodigde competenties Werkproces met resultaat Benodigde competenties met eindtermen / indicatoren 3.1 De leerling informeert en licht de klant voor over de gang van zaken op de locatie Resultaat: de klant is geïnformeerd 14 6 de leerling luistert naar de recreant de leerling informeert de recreant Contextafhankelijk LB/K/2/4,5,6,14 LBK 4/23 LBK 11/35

Van standaard naar PvB En nu de praktijk! Een standaard is géén examen Format voor de ontwikkelaar van een PvB Uitgangspunten Praktische situatie Stappenplan Uitvoering Reflectie en beoordeling En nu de praktijk!

Resultaten Groen Proeven 1 5 examenstandaarden Een format voor de ontwikkeling van PvB’s (leerling- en docentversie) Voorbeeld PvB’s Handreikingen competentiegericht beoordelen (bv. reflectiegesprek) Referentiematrix Pilotervaring en enthousiasme ‘Ik werd er helemaal vrolijk van’

Groen Proeven 2 Doelstellingen: Verbeteren en doorontwikkelen producten Kwaliteitsborgingprocedure (Cito) Vormgeving producten (OC) Maar ook: Brede verspreiding producten Kennisdeling, evaluatie en productverbetering Stimuleren en ondersteunen implementatie PvB’s

Heeft u interesse? Wat wij kunnen bieden: Gebruikmaking ontwikkelde producten Handreiking en ondersteuning bij ontwikkeling PvB’s Ondersteuning bij pilot afname PvB’s Deskundigheidsbevordering Wat wij vragen: Participatie bij (door)ontwikkeling Evaluatie van pilot afname PvB’s

Procedure Sonderingsactie Kick off 30 oktober ’08 Meer informatie: is er interesse voor deelname? Meer informatie: via de AOC Raad Flyer Projectleiding of stuurgroepleden Projectvoorstel afstemming Stimuleringstraject – Groen Proeven Besluitvorming BAR 26 november ‘08 Overleg subsidiëring LNV

Wij gaan door, doet u mee?