Hartelijk welkom Demo prototype

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Beslissen over hulp Quirien van der Zijden
Advertisements

Wilt u meer weten over Regelhulp.nl? Kijk op of stuur een naar
Op de kaart Het Amsterdamse complement van Google Ad van der Meer Unitmanager Geo-informatie, DPG.
Welkom op de Wmo ledenbijeenkomst W. Kuiper, lid directieraad VNG 29 maart 2006.
Decentralisatie AWBZ naar Wmo Projectleiders Genie Hendriks, directie Ontwikkeling Caroline Krijnen, directie Ontwikkeling 15 juni.
Voorbereiding stelselwijzigingen Transitiebureau en VNG
Ontwikkeling van het Netwerk Naamkunde
Regelhulp Regelhulp.nl is een digitale wegwijzer van de overheid voor iedereen die zoekt naar zorg of ondersteuning. Het webportaal bevat actuele informatie.
‘Medicatieoverdracht vanuit patiëntenperspectief; waar hebben patiënten behoefte aan?’ Sytze Geursen adviseur.
Projectteam hersenletselcentra: een brug van zorg naar welzijn
1 Conferentie ‘Van pakketmaatregel naar pakketidee’ Bestuurlijke conferentie ‘van pakketmaatregel naar pakketidee’ Henk Castelijns, manager MEE ZOB Brabant.
WMO Praat mee!.
De inhoud en invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) NAAMBert Holman DATUMoktober 2006 PLAATSAmsterdam.
De inhoud en invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) DATUM1 december 2005 PLAATSNISB Bewegen als levenslange uitdaging.
DSH : praktische afspraken Leuven 2 februari 2009.
SRE Kenniscentrum GPR Gebouw
Wegwijzerdementie.
K3 Business Solutions B.V. De K3 experience: Wij verzorgen op Microsoft Dynamics gebaseerde ERP oplossingen voor retailers en wholesalers in Living, Fashion,
Workshop 6: Multichanneling
De Wet maatschappelijke ondersteuning NAAM Bert Holman DATUM februari PLAATS Dordrecht.
Standaardiseren, hoe doe je dat
Regelhulp Regelhulp.nl is een digitale wegwijzer van de overheid voor iedereen die zoekt naar zorg of ondersteuning. Het webportaal bevat actuele informatie.
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Digitaal Begrepen WMO-ontwikkelpilot voor de standaardisatie van berichtenverkeer Zorg, Wonen en Welzijn / Wmo Prestatieveld Advies, Informatie en Cliëntondersteuning.
KBO BUDEL – 25 maart 2014 Oog voor elkaar! In Cranendonck doen we
Gevolgen AWBZ Pakketmaatregelen Pakketmaatregelen Nieuwe MEE dienst.
Nieuwe Wmo – Platform VO
Pilot gebruik RSGB op landelijke schaal:
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
Algemene inleiding Wabo
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
De Wet maatschappelijke ondersteuning NAAM Bert Holman DATUM februari PLAATS Eindhoven.
Ontwikkeling lokaal loket Politieke betrokkenheid bij ontwikkeling RIO en Wvg- advisering Someren heeft sinds 1998 een lokaal loket met info en advies.
Pilotontwikkeling lokale loketten in ZO-Brabant. ONTSTAANSGESCHIEDENIS Pilot in Reusel-De Mierden Regiovisie Zorg Aansluiting Veldhoven en Geldrop-Mierlo.
De praktijk van Lokale Loketten Leerpunten voor opzet van lokaal loket in WMO 13 oktober 2005 Stephan van Erp.
Wmo in Nijmegen. Waarom de Wmo? 4 Doel: bevorderen dat mensen zo lang mogelijk zelfstandig wonen, leven en deelnemen aan de samenleving 4 Bundeling Wvg,
Gemeenten, Wmo en GGZ Bob van der Meijden VNG 9 februari 2006.
Toekomstbeeld IZO en aanpak iWmo Presentatie en discussie softwareleveranciers Wmo 17 oktober 2012 Indra Henneman en Arjen Brienen ministerie van VWS.
VraagWijzer Gemeente Wijchen 14 februari Loket(aangepast) Wonen Welzijn Zorg Inkomensondersteuning.
1 Toegang en indicatiestelling 6 februari Inhoud presentatie Beleidsvisie gemeente Vught Samenhang met Lokaal loket WegWijs Medische Indicatiestelling.
Regiobijeenkomsten voor gemeenten 24 oktober, Eindhoven
Even voorstellen: Nathalie van de Garde,
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Uitrol van Regelhulp start op 19 juni 2007
GGZ Netwerkbijeenkomst Midden Limburg 26 juni
Ambulante jeugdhulp WBO
Transitie sociaal domein Haarlem Toegang tot voorzieningen
Gemeente Ede Bedrijfsvoering Wmo 14 januari 2015.
Presentatie ABVAKABO 10 april 2006 Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)
Welkom Arie Jongejan directeur Carans / Scoop
De Waerden op Texel.
De toekomst van EDISON Informat, EDISON en Internet 27 april 1999 Freddy Deprez.
Administratieve lasten (AL) 19 mei Opzet 1. Introductie 2. AL en kwaliteit 3. VWS Actieplan AL 4. Programma Verspilling 5. AL en de Uitwisseling.
De WMO…, toch nog beter dan verwacht? Hans kuijpers 24 mei 2007.
Sociaal Wijkteam Den Helder
Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning Denktank 12 februari 2014.
een eerste stap in de modernisering van de iAWBZ de indicatiebron
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Woonservicegebieden De Heumense aanpak. Opbouw presentatie Algemeen De gemeente Heumen Samenwerking “Welzijn, wonen en zorg” sinds 2003 Resultaten.
Indicaties Wmo Het wat, waarom en hoe van indicatiestelling Wmo.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
21 juni 2016 Omgevingsloket online: wijzigingen korte en lange termijn Marleen Koot, Maarten Lindenhovius & Sandhia Hoelas InfoMil RWS Leefomgeving.
Gids door Doccle Doccle. De Cloud 2 1.Wat is de Cloud? 2.Voordelen van de Cloud 3.Nadelen van de Cloud 4.Doccle is geen cloudapplicatie.
Werkgroep e-health PsyDirect
De X-road Pleidooi om niet incrementeel te blijven verbeteren aan de geautomatiseerde overheid over te stappen naar een digitaal opgezette overheid.
Ketenbureau i-Sociaal Domein
Kansen van de Wmo voor de installatiebranche
Transcript van de presentatie:

Hartelijk welkom Demo prototype Stuurgroep WMO Projectgroep Trudy van der Wielen, Ambassadeur Danny Carapiet, projectleider

Presentaties op website www.sre.nl/wmo

Frank de Lepper wethouder gemeente Veldhoven voorzitter Projectgroep

Digitaal Begrepen Structureren van cliëntgegevens Zorg, Wonen en Welzijn voor uitwisselen via HL7 en XML

Demo Regionale samenwerking gemeenten Grote belangstelling = grote behoefte Samenwerking met VWS, VNG, Provincie en CIZ Verbreding faciliteiten voor Loketten

Cliëntgerichte doelen Loket is centraal zorg-servicepunt en toegang tot WMO- en AWBZ voorzieningen Samenhangende vraaganalyse Eén cliëntdossier Vermindering van bureaucratie

Voordelen gemeenten Vrije keuze van Loket-automatisering Automatisering ketenpartner vormt geen belemmering meer (ciz, ziekenhuizen) Grotere, betere, goedkopere keuze Vermindering administratieve lasten

Elektronisch gegevens uitwisselen met HL7 v3 voor WMO dr. William Goossen onderzoeker / adviseur

Wat is er gedaan om het mogelijk te maken? Gegevens verzameld: wat moet er uitgewisseld worden? Gegevens gesorteerd: wat hoort bij elkaar en geen dubbele dingen: zorginformatiemodel (ZIM) Gegevens op een rij en naar HL7 v3 mappen HL7 v3 XML voorbeeldbericht

HL7 bericht samengevat Gegevens bekijken systeem B Gegevens invoer systeem A Signalering Bericht Systeem B De heer Vraagmaarraak, geboren, 09071978 en wonend te Deurne, is sinds het overlijden van zijn vrouw niet goed meer in staat om voor zijn eigen eten te zorgen. Tevens denkt de heer Vraagmaarraak dat het huishouden niet zijn taak is. Maar hij is door beperkingen in de ADL hiertoe ook niet goed in staat. Er wordt gekeken daar de maaltijdendienst en 1 keer per week huishoudelijke verzorging. Cliënt nummer 213757 A Opslag in systeem A B Opslag in systeem B Vertalen naar HL7 v3 model 5 Condition Event Care Statement Choice Observation Procedure Medication Encounter 6 Patient orRelated orProvider 4 3 2 Target Participation Provider Statement collector 7 1 Care Provision EntryPoint Vertalen uit HL7 v3 model 5 Condition Event Care Statement Choice Observation Procedure Medication Encounter 6 Patient orRelated orProvider 4 3 2 Target Participation Provider Statement collector 7 1 Care Provision EntryPoint <subject> <id extension=“213757" root="2.16.840.1.113883.2.4.6.2.451.1.1"/> <Patient> <streetName> Maassingel </streetName> <addr use="HP"> <houseNumber> 82 </houseNumber> <postalCode> 6678 II</postalCode> <city> DEURNE </city> <telecom use="HP" value="tel: 050-4536758 "/> </addr> <name> <Person> <statusCode code="active"/> <given qualifier="CL"> M </given> <prefix qualifier="VV"> v </prefix> <given qualifier="BR">P</given> <administrativeGenderCode code="M" codeSystem="2.16.840.1.113883.5.1"/> </name> <family qualifier="SP"> Vraagmaarraak </family> <birthTime value=" 09071978"/> </Patient> </Person> ... </subject> <subject> <id extension=“213757" root="2.16.840.1.113883.2.4.6.2.451.1.1"/> <Patient> <streetName> Maassingel </streetName> <addr use="HP"> <houseNumber> 82 </houseNumber> <postalCode> 6678 II</postalCode> <city> DEURNE </city> <telecom use="HP" value="tel: 050-4536758 "/> </addr> <name> <Person> <statusCode code="active"/> <given qualifier="CL"> M </given> <prefix qualifier="VV"> v </prefix> <given qualifier="BR">P</given> <administrativeGenderCode code="M" codeSystem="2.16.840.1.113883.5.1"/> </name> <family qualifier="SP"> Vraagmaarraak </family> <birthTime value=" 09071978"/> </Patient> </Person> ... </subject> XML Bericht Zender XML Bericht Ontvanger Gegevenscommunicatie

Partijen CIZ

WVG / WMO: traplift Gegevenscommunicatie

Welzijn / WMO: maaltijd Gegevenscommunicatie

AWBZ / WMO: HV Gegevenscommunicatie

Burger meldt zich (digitaal) bij loket van A van Z (www.veldhoven.nl) Via beslisbomen kunnen voorzieningen worden aangeboden (bv maaltijd) via een loketapplicatie (bv. Zorgned-Loket) Geïntegreerde digitale sociale kaart (bv De Gids/Socard/vraagbaak Eindhoven) => Zonodig afhandelen door loketmedewerker in loketapplicatie (bv. ZorgNed-loket) Kies nieuwe dia, onder Invoegen, die 2 tekstvakken bevat: een voor de titel, een voor overige tekst; Voeg de titel in met lettertype VERDANA; lettergrootte 28, VET; Tussen titelnummer en titel 4 spaties invoegen; Trek het frame naar beide uiteinden van de dia uit en zorg dat de tekst precies in het frame past; Voeg de overige tekst in met lettertype VERDANA; lettergrootte 22, regelafstand 1,35; Regelafstand invoegen? Ga naar Opmaak, klik op regelafstand, stel regelafstand in. Zorg dat de tekst precies in het frame past; Kleurgebruik letters: wit of heel lichtblauw -> Ga naar de “A” met de kleurenbalk eronder, klik op het pijltje rechts van de “A”, kies voor “more color fonts”, klik op “custom”. Voeg de volgende kleurcodes in: rood = 227, groen = 241, blauw = 248.

2. Burger heeft contact met loket voor: Advies en informatie omtrent wonen, zorg en welzijn (sociale kaart, beslisbomen) Klantinfo over historie + voortgang (ZorgNed-loket als klantvolgsysteem) Vraag afhandelen voor burger (bv traplift) => Procedure afhandelen, overdragen via HL7 bericht. Traplift naar backoffice WVG Veldhoven (Centric), maaltijden naar Swove (Obec), indicaties naar CIZ (ZorgNed) Kies nieuwe dia, onder Invoegen, die 2 tekstvakken bevat: een voor de titel, een voor overige tekst; Voeg de titel in met lettertype VERDANA; lettergrootte 28, VET; Tussen titelnummer en titel 4 spaties invoegen; Trek het frame naar beide uiteinden van de dia uit en zorg dat de tekst precies in het frame past; Voeg de overige tekst in met lettertype VERDANA; lettergrootte 22, regelafstand 1,35; Regelafstand invoegen? Ga naar Opmaak, klik op regelafstand, stel regelafstand in. Zorg dat de tekst precies in het frame past; Kleurgebruik letters: wit of heel lichtblauw -> Ga naar de “A” met de kleurenbalk eronder, klik op het pijltje rechts van de “A”, kies voor “more color fonts”, klik op “custom”. Voeg de volgende kleurcodes in: rood = 227, groen = 241, blauw = 248.

In schema Burger GBA Loket Veldhoven CIZ Sociale kaart, De G!ds, Socard Beslisboom Aanmelden Burger www.veldhoven.nl GBA 1 Mail Fax 3 WVG backoffice Centric, Maaltijden Swove Obec HL7 2 Partners online CIZ AIB (XML) Kies nieuwe dia, onder Invoegen, die 2 tekstvakken bevat: een voor de titel, een voor overige tekst; Voeg de titel in met lettertype VERDANA; lettergrootte 28, VET; Tussen titelnummer en titel 4 spaties invoegen; Trek het frame naar beide uiteinden van de dia uit en zorg dat de tekst precies in het frame past; Voeg de overige tekst in met lettertype VERDANA; lettergrootte 22, regelafstand 1,35; Regelafstand invoegen? Ga naar Opmaak, klik op regelafstand, stel regelafstand in. Zorg dat de tekst precies in het frame past; Kleurgebruik letters: wit of heel lichtblauw -> Ga naar de “A” met de kleurenbalk eronder, klik op het pijltje rechts van de “A”, kies voor “more color fonts”, klik op “custom”. Voeg de volgende kleurcodes in: rood = 227, groen = 241, blauw = 248.

Als u begrijpt wat ik bedoel Anna Flinzner Projectleider ICT-WMO Ministerie VWS

????????

Helpdesk: 070 3406100 helpdesk@invoeringwmo.nl pa.flinzner@minvws.nl

Mw. N.E. Groenewegen – Boer directeur Sociale Zaken, Educatie en Zorg

Stichting HL7 Nederland Prof.dr. R.A. (Robert) Stegwee voorzitter

Digitaal begrepen Oogpunt van de cliënt

Inhoud Betekenis voor cliënt? Kritische punten Eisen vanuit cliëntperspectief Wensen vanuit cliëntperspectief Toekomstbeeld

Betekenis voor cliënt? Nog moeilijk voor te stellen Technisch verhaal laten we aan anderen Voorbeeld: vijf mogelijke voordelen cliënt: Minder vaak je verhaal hoeven te vertellen? Snellere afhandeling? Eenduidig gereedschap aan het loket? Vereist goede vraagverheldering: minder afhankelijk van kennis en kunde loketmedewerker? Betere communicatie tussen partijen?

Kritische punten (1) Beveiliging van informatie? Wie is eigenaar? Wie krijgt toegang? Bruikbaarheid opgeslagen informatie voor andere doeleinden? Gevolgen voor primair proces gebruikers? Wat merkt de cliënt er concreet van? Automatisering is middel geen doel op zich.

Kritische punten (2) Wat als niet alle partijen meedoen? Verhouding ‘digitaal begrepen’ tot AZR? Biedt systeem qua vraagverheldering voldoende ruimte voor cliënt die niet standaard is? Kan digitaal begrepen bijdragen aan communicatie tussen partijen? Hoe werkt digitaal begrepen als er meerdere aanbieders zijn van een voorziening?

Eisen vanuit cliëntenperspectief (1) Gegevens ten allen tijde toegankelijk voor cliënt Eenduidigheid in eigendom bestand Overdracht informatie uitsluitend met toestemming cliënt Overgedragen gegevens moeten toegankelijk zijn voor cliënt Overdracht van bestand bij verhuizing van de cliënt

Eisen vanuit cliëntenperspectief (2) Richtlijnen voor onderhoud bestand af te stemmen met cliëntorganisatie Veel aandacht voor vraagverheldering in systeem Systeem is geen doel op zich: eerste doel primair proces loket en gerichtheid op klanten

Wensen vanuit cliëntperspectief Wachttijd indicatie Route indicatie Invoer gegevens door derde partij Opslag informatie op drager, in eigendom van cliënt

Toekomstbeeld Waarom zou ik bij het loket moeten verschijnen? Ik kan het toch ook van huis uit aanvragen!

Einde

Forum Project Demo Voortgang … Wij zullen u proberen te antwoorden Heeft u vragen over Project Demo Voortgang … Wij zullen u proberen te antwoorden Projectteam, VWS, VNG, Stichting HL7, RPCP

Waarom een klankbordgroep? Na demo nu kritisch kijken naar toepassing en verbetering Kennisverspreiding Toevoegen van ervaringen elders Verbreding draagvlak Vraag van VWS

Wie in de Klankbordgroep? Zorgvragers SRE gemeenten Zorgaanbieders Bunnik, Vught, Rheden, Weesp, Boxtel, Cuijk ?

Planning en inhoud Aanmelden bij projectleiding (d.carapiet@rez.sre.nl 06 – 2388 9076 of formulier bij uitgang 1e bijeenkomst donderdag 16 maart as 10:00 – 12:00 uur / locatie….afh.van… Toegang tot besloten Extranet wachtwoord wordt toegezonden Zim’s, toetsing, aanvulling, procesmodellen