Cursus VMO week 2 hoofdstuk 3

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

Het LWOO op de HJZ Doelstelling Inrichting onderwijs
Onderzoek opzetten en uitvoeren
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Geld verdienen met trends
Marktonderzoek als proces
Fasen van onderzoek Onderzoeksplan bureauwerk Dataverzameling
H4: Begrijpen van de markt
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
Sylvia v/d Pal en Maaike Beltman
Retailmarketing hoofdstuk 3, paragraaf 3.1
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Hoofdstuk 7 Marktonderzoek.
Informatica 1, Blok 1, Hoofdstuk 2
Ondernemen na je studie!
WERKVELD ARBEIDS- en ORGANISATIEPSYCHOLOGIE LES Marktonderzoek OPLEIDINGSONDERDEEL: WERKVELDEN PSYCHOLOGIE Lector: Catherine Schepers.
Marktonderzoek als proces
Inleiding tot marktonderzoek
Hoofdstuk 1 De betekenis van onderzoek in het bedrijfsleven en zijn management – opzet van dit boek Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie,
Hoofdstuk 4 Een onderzoeksontwerp bepalen: het belang en de inbreng van onderzoeksfilosofieën, -methoden en -technieken Methoden en technieken van.
Hoofdstuk 6 Steekproeven trekken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan.
Containerstromen in een supply chain
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
Het uitvoeren van experimenten via internet Marjon Engelbarts Universiteit Utrecht, Faculteit Natuur- en Sterrenkunde
Marktonderzoek MK02 MK02 HEO-CE1.
Marktonderzoek (2) MK02 MK02 HEO-CE1.
Inleiding in de marketing
Marketingonderzoek Cursus SPD week 2. Agenda Doelstellingen vandaag Studiewijzer Vraagstukken H1 en H2 Hoofdstuk 3 en 4 Voorbereiding volgende week SPD.
HEO –CE1 SA01 Salesmanagement Hoofdstuk 4. HEO –CE1 SA01 Agenda Doelstelling Hoofdstuk 2 Voor volgende keren.
Inleiding in de marketing Cursus VMO introductiecollege.
Onderzoek en Segmentatie MK02 HEO-CE1 Agenda Doelstelling MK02 Studiewijzer Site met presentaties Theorie Voor volgende keer MK01 HEO-CE1.
Marktvormen en inkoopmarktonderzoek
Hoe risicobewust bent u?
Geld verdienen met trends
Programma collegeweek 6
Onderzoek doen Hoofdstuk 1 - Onderzoek.
het onderwijs van, voor én door Leermiddelen Marketing medewerker
Marketing Marketingoriëntatie
INLEIDING ONDERZOEK MARKETING, MARKTONDERZOEK & COMMUNICATIE
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Probleemoplossingstechnieken
Communicatie en Instumenten
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Afstuderen Woensdag
Methoden & Technieken van Onderzoek
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Stage presentatie Dierenambulance Groningen Jeremy Corcoran 2015/2016
‘Een heel onderzoek in 90 minuten. Kan dat?’
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv MARKTONDERZOEK Schooljaar Kennistentamen onderdeel van management accounting Leerwerktaak statistiek.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 4 Hoofdstuk 6 Steekproef.
MARKTONDERZOEK Deskresearch Field research Enquetes Diepte-interview.
1 Afstuderen interne communicatie bij de unit Gegevens 2 februari 2017 Hanneke van der Linde.
Marktonderzoek Zonder inzicht in het gedrag van de klanten/markt kan er geen marketingbeleid gevoerd worden.
Inleiding tot marktonderzoek
Les 5: Het marketingplan
Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen
Les 1: Introductie Marketing
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Marketing Week 1 Les 1 Introductie opdracht Marktonderzoek.
Praktijkgericht onderzoek
Cursus Interne auditor
Zelfevaluatie.
Basiskennis Ondernemerschap
Verpleegkunde deeltijd module 4 Shifra Bouter, MSc.
E health, Domotica en E-learning
Product van TU Delft, SEC
Transcript van de presentatie:

Cursus VMO week 2 hoofdstuk 3 Marketingonderzoek Cursus VMO week 2 hoofdstuk 3

Agenda Doelstellingen vandaag Studiewijzer Vraagstukken H1 en H2 Hoofdstuk 3 en 4 Voorbereiding volgende week VMO Marketing week 2

Studiewijzer Te vinden op: http://www.hzeeland.nl/~jdekker/vmo powerpoint presentaties extra informatie VMO Marketing week 2

Doelstellingen Weten wat marketingonderzoek is Marketinginformatie systeem Ad hoc onderzoek Opzet van marktonderzoek VMO Marketing week 2

Vragen? VMO Marketing week 2

Informatie en beslissingen Theorie Informatie Management: het nemen van Beslissingen OordeelvormingVisie Ervaring Intuïtie Creativiteit VMO Marketing week 2

Informatie en beslissingen Doel van informatie verzamelen: verminderen van onzekerheid omtrent de omgeving, het gedrag van afnemers, intermediairs en concurrentie VMO Marketing week 2

Marketingonderzoek Marktonderzoek Marketing-effectiviteitsonderzoek Hoe zit de markt in elkaar? Marketing-effectiviteitsonderzoek Meten effectiviteit marketingplan Meten effectiviteit deel marketingmix VMO Marketing week 2

Marketingonderzoek Het systematisch en objectief zoeken naar, verwerken en analyseren van gegevens omtrent de markt, omgeving en effectiviteit van beleid VMO Marketing week 2

Twee delen Systematisch Ad hoc Marketing informatie systeem Oplossen bepaald probleem VMO Marketing week 2

Marketing Informatie Systeem Omgeving Gegevens Informatie systeem Communicatie Informatie Manager/ Gebruiker VMO Marketing week 2

Oplossen bepaald probleem Opdracht: Je bent marktonderzoeker en je moet een onderzoek opstellen voor een Revalidatiecentrum. Het gaat niet goed met het centrum en ze willen weten hoe het beter kan. Doe een voorstel. Tweetallen, 5 minuten VMO Marketing week 2

Oplossen bepaald probleem Definitie probleem Informatiebehoefte Desk research Field research go-no-go beslissing VMO Marketing week 2

Oplossen bepaald probleem Onderzoeksontwerp Uitvoeren field research Verwerken, analyseren, interpreteren van gegevens Verslaglegging/rapportage en presentatie VMO Marketing week 2

Onderzoeksontwerp Meest technische stuk Vaak fouten Keuze kwantitatief/kwalitatief Steekproefplan Ontwerp vragenlijst (b.v. schalen) VMO Marketing week 2

Onderzoeksontwerp Wijze van gegevens verzamelen Observatie Expiriment Ondervragen Motivatieonderzoek Enquete VMO Marketing week 2

Onderzoeksontwerp Kwalitatief onderzoek vrije gesprekken half-gestructureerde gesprekken groepsdiscussie Vaak hypothese vormend onderzoek VMO Marketing week 2

Onderzoeksontwerp Kwantitatief onderzoek Wat is de populatie? Steekproefomvang Betrouwbaarheid Nauwkeurigheid Homogeniteit (standaarddeviatie) Steekproefmethode VMO Marketing week 2

Onderzoeksopzet Steekproefmethode Gegevensverzameling en -verwerking a-selecte (dobbelsteen) gestratificeerd (alcohol, drugs, gok, internet) geclusterd (per provincie # scholen) quota (moeders met twee kinderen) Gegevensverzameling en -verwerking systeemmatische fouten toevallige fouten VMO Marketing week 2

Samenvatting Marketingonderzoek: Onderdeel van besluitvorming management Systematisch (M.I.S.) Oplossen bepaald probleem Ad hoc Kwalitatief/Kwantitatief Onderzoeksopzet VMO Marketing week 2

VRAGEN?

Pauze

Pauze