Cursus VMO week 2 hoofdstuk 3 Marketingonderzoek Cursus VMO week 2 hoofdstuk 3
Agenda Doelstellingen vandaag Studiewijzer Vraagstukken H1 en H2 Hoofdstuk 3 en 4 Voorbereiding volgende week VMO Marketing week 2
Studiewijzer Te vinden op: http://www.hzeeland.nl/~jdekker/vmo powerpoint presentaties extra informatie VMO Marketing week 2
Doelstellingen Weten wat marketingonderzoek is Marketinginformatie systeem Ad hoc onderzoek Opzet van marktonderzoek VMO Marketing week 2
Vragen? VMO Marketing week 2
Informatie en beslissingen Theorie Informatie Management: het nemen van Beslissingen OordeelvormingVisie Ervaring Intuïtie Creativiteit VMO Marketing week 2
Informatie en beslissingen Doel van informatie verzamelen: verminderen van onzekerheid omtrent de omgeving, het gedrag van afnemers, intermediairs en concurrentie VMO Marketing week 2
Marketingonderzoek Marktonderzoek Marketing-effectiviteitsonderzoek Hoe zit de markt in elkaar? Marketing-effectiviteitsonderzoek Meten effectiviteit marketingplan Meten effectiviteit deel marketingmix VMO Marketing week 2
Marketingonderzoek Het systematisch en objectief zoeken naar, verwerken en analyseren van gegevens omtrent de markt, omgeving en effectiviteit van beleid VMO Marketing week 2
Twee delen Systematisch Ad hoc Marketing informatie systeem Oplossen bepaald probleem VMO Marketing week 2
Marketing Informatie Systeem Omgeving Gegevens Informatie systeem Communicatie Informatie Manager/ Gebruiker VMO Marketing week 2
Oplossen bepaald probleem Opdracht: Je bent marktonderzoeker en je moet een onderzoek opstellen voor een Revalidatiecentrum. Het gaat niet goed met het centrum en ze willen weten hoe het beter kan. Doe een voorstel. Tweetallen, 5 minuten VMO Marketing week 2
Oplossen bepaald probleem Definitie probleem Informatiebehoefte Desk research Field research go-no-go beslissing VMO Marketing week 2
Oplossen bepaald probleem Onderzoeksontwerp Uitvoeren field research Verwerken, analyseren, interpreteren van gegevens Verslaglegging/rapportage en presentatie VMO Marketing week 2
Onderzoeksontwerp Meest technische stuk Vaak fouten Keuze kwantitatief/kwalitatief Steekproefplan Ontwerp vragenlijst (b.v. schalen) VMO Marketing week 2
Onderzoeksontwerp Wijze van gegevens verzamelen Observatie Expiriment Ondervragen Motivatieonderzoek Enquete VMO Marketing week 2
Onderzoeksontwerp Kwalitatief onderzoek vrije gesprekken half-gestructureerde gesprekken groepsdiscussie Vaak hypothese vormend onderzoek VMO Marketing week 2
Onderzoeksontwerp Kwantitatief onderzoek Wat is de populatie? Steekproefomvang Betrouwbaarheid Nauwkeurigheid Homogeniteit (standaarddeviatie) Steekproefmethode VMO Marketing week 2
Onderzoeksopzet Steekproefmethode Gegevensverzameling en -verwerking a-selecte (dobbelsteen) gestratificeerd (alcohol, drugs, gok, internet) geclusterd (per provincie # scholen) quota (moeders met twee kinderen) Gegevensverzameling en -verwerking systeemmatische fouten toevallige fouten VMO Marketing week 2
Samenvatting Marketingonderzoek: Onderdeel van besluitvorming management Systematisch (M.I.S.) Oplossen bepaald probleem Ad hoc Kwalitatief/Kwantitatief Onderzoeksopzet VMO Marketing week 2
VRAGEN?
Pauze
Pauze