Het ontwikkelen van een basiscursus door: Susan Aasman Martina Roepke.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een leerlijn moderne media… Hoe doe je dat?
Advertisements

Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Reflectie-portfolio beoordelen
Startvergadering van woensdag 26 november 2003
Maaike Vervoort & Ellen van den Berg
Probleem Studenten op een opleidingsschool maken niet altijd even optimaal gebruik van elkaars expertise(praktijkkennis) en van de expertise van de mentoren,
Methodisch werken met creatief-agogische middelen
Goochelen met googlen Workshop Taalacademie ITTA 24 januari 2014 Amersfoort Peter den Hollander Docent Nederlands Docent Communicatievaardigheden Directeur.
Roelien Bos-Wierda Aline van Engelenburg
HPO Sector Kinderopvang
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Omgaan met geschiedenis
Audiovisueel materiaal in de klas BOA 4 februari.
Presentatie van drie voorbeelden
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 8.
PeerWise samen meerkeuzevragen maken & beantwoorden
Innovatieve werkvormen voor landschap en cultuurhistorie
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
SAMEN AAN ZET Rubric maken voor docenten.
Kennis verbreden en verdiepen
Kennis verbreden en verdiepen
Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort.
De kubus van CSPE succesfactoren!
Evidence based onderzoek. Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde.
Identiteitsconstructie en discriminatie Robert Maier.
Stoomcursus Zwolle. Agenda 1.Uw onderwijsvisie 2.Didactische uitgangspunten van Muiswerk 3.De Lerarenkamer 4.Voortgang monitoren, evalueren en bijsturen.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
COMMUNICATIE Week 1 Docent:.
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Social work Week 2.
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Week 6 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 3 Hoe is het gegaan? Wat viel je op? Vragen over de theorie.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Informatica-Actief I&I-conferentie, november 2007.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Natuur Leven en Technologie verplichte cursus (5 ec) voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
Loopt ‘t – Lukt ‘t – Leeft ‘t
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Help….een bron!!!! Jaap Patist
Omgevingsonderwijs Wat? Leren in en van de (eigen) omgeving Waarom?
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Tentamenverwerking -en analyse in ErasmusArts
8 februari 2018.
NLT op de havo NLT-conferentie Baukje Lobregt 8 februari 2018.
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
Open online aansluitingsmodules statistiek
Introductie, filmanalyse verhaal en mise-èn- scene
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Academie voor Bouw & Infra
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Natuurkunde 2.3. Elektriciteit en magnetisme 3.3. Straling
Kwantitatief onderzoek
Transcript van de presentatie:

Het ontwikkelen van een basiscursus door: Susan Aasman Martina Roepke

De beginselen van de audiovisuele grammatica De student heeft inzicht in de waarde van audiovisuele bronnen voor kennis van het heden en het verleden. De student heeft inzicht in de eigenschappen van de audiovisuele taal. De student is in staat is beelden en geluid te beschrijven en te analyseren. De student kan de effecten van technische en inhoudelijke kenmerken beoordelen.

corpus Gesloten corpus Docent selecteert Specifieke en gevarieerde filmfragmenten: –Fictie & non-fictie –Amateur-professioneel –Verschillende (film)formaten –Canon & niet tot canon behorend –Ruw en bewerkt materiaal

didactische en vakinhoudelijke consequenties 1. streaming nodigt uit tot vergelijkend kijken 2. activerender werkvormen (feedback/analyses/motiveren) 3. gesimuleerde praktijk 4. theorie en praktijk koppelen

H istorische filmanalyse

Opbouw van de module Filmische laag Narratieve laag Symbolische laag Integrale analyse Digitale en oorspronkelijke dragers Audiovisuele geschiedenis

Oefenopdracht: vergelijken van de filmische laag

Opdracht: Maak een narratieve analyse van de film Wij leven vrij, Kees Stip (1951 )

Opdracht: reconstrueer het volgende onbekende stukje amateurfilm:

Audiovisuele bronnen Methode en Analyse

Opbouw van de module 1.Bron & perceptie Hoe nemen wij av-bronnen waar? 2.Bron & context Hoe kunnen wij de historische context van een bron reconstrueren? 3.Bron, vorm & functie Hoe sturen filmische middelen de betekenisconstructie? 4.Bron & discours Welke rol spelen bronnen in de 'discursive constructie' van de werkelijkheid?

Werkvormen met streaming

1. Bron & Perceptie Opdracht: In Hilversum zal in 2006 het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid een museum openen. In één paviljoen zal het “verdwenen leven” in bewegend beeld te zien zijn. Maak een selectie van 6 filmfragmenten die je voor de filmcollage geschikt lijken.

Voorbeelden Fragment:dovenhoorndovenhoorn Fragment:picknickpicknick Fragment: Vakantie in OorlogstijdVakantie in Oorlogstijd

2. Bron & Context

3. Bron, vorm & functie

4. Bron & discours Opdracht: Andere tijden. De vrouw van een NSB’er

Conclusie Zelfgestuurd en toch gestuurd?