Ketentoezicht bodem achtergronden. 1. Kaderrichtlijn afval (2008/98 / EG) De basis voor (ook de NL) gang van afvalzaken. Art. 2 lid 1 : Deze richtlijn.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom bij Bouwrecht week 5.
Advertisements

Besturen van de eredienst: wijzigingen in de regelgeving.
Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
De juridische kant Hoe zit de uitwisseling van patiëntgegevens juridisch in elkaar; wat mag er wel en wat mag niet? Eric Schreuders Net2Legal Consultants.
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
Beheer fietsparkeren bij stations
Minisymposium kwaliteit puinbreken
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Uitvoering Natuurregelgeving door provincies
Hoofdstuk 17 Rechtsbescherming.
30 januari 2008 Toezicht op de baggerketen Inspectie Waterbeheer S. Jansen Inspecteur.
Rechtshandelingen van de Unie
30 januari 2008 Robert Luinge KWALIBO Van beleid naar regelgeving.
Platform Toezicht Bodem, 16 november Kwaliteit van het bodemtoezicht Chris Smit Coördinator handhaving Reststoffen en Bodem.
advies- en ingenieursbureau
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.
Presentatie commissie Ruimte op 15 februari 2012 Bodemkwaliteitskaart en Nota Bodembeheer Bij deze presentatie neem ik u mee naar het Project Duurzaam.
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
Roerende zekerheden en bescherming van de consument Reinhard Steennot Hoofddocent UGent Instituut Financieel Recht.
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Activiteitenbesluit en geluid
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
Beschermde planten en dieren binnen omgevingsvergunning
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
16 september 2003 Workshop ABR/ABM bevoegd gezag ABRActief Bodembeheer Rijntakken Vastgesteld Van kracht.
Actief Bodembeheer Maas (ABM)
Netwerkdag 15 april Implementatie Handhaving in de VR 2 Workshop Implementatie Handhaving in de VR Robert Luinge 15 april 2009.
Toezicht op brandveiligheid Hoe pakken we het gezamenlijk aan?
De overgangsregels van het Besluit bodemkwaliteit (droge bodems) Platform toezicht bodembeheer april 2008 Bodem
Inhoud. KWALIBO. Even voorstellen. Partijen bij bodemsanering.
Bodem+, Kennis van bodemzaken
Pesticidenvrij terreinbeheer Samenwerken tussen gemeentebestuur en bewoners.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
Wet- en regelgeving inzake stoken in Nederland
DE VOORZIENINGEN.
Les htv2 hfdst 38 APV Blz
Doorwerking van MER in ruimtelijke besluiten in NL
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
E-Government binnen de sociale zekerheid
Eenvoudiger en beter 27 april Inhoud Waarom ook al weer Evaluatie Bbk Waarnemingen Voorstellen Systeemcertificatie BRL O +A Professioneel opdrachtgeverschap.
Hfdst 18 Staandehouden Blz
Hoofdstuk 14 Openbare aanbestedingen. (2/11) Van openbare aanbesteding is sprake wanneer: een overheidsinstantie aan een particulier een bepaalde opdracht.
Aansprakelijkheid en bewonersinitiatieven
Parametric release Wat is dat?.
Uitgevoerd bodemonderzoek
Onderwijsinspectie – Het juridische verhaal 22 september 2015.
Exploïtatie van een bedrijfsgebonden of gemeentelijke TOP.
RUD Drenthe. Introductie RUD Drenthe heeft 13 bevoegde gezagen ( 12 gemeenten en de provincie Drenthe) Takenpakket van de RUD zijn alle uitvoerende milieu.
Bodemdag BodemPlatformFryslân Menno Sieds Mensonides
Laatste ontwikkelingen BRL SIKB 2100 Aanpak knelpunten in BRL en protocol Arthur de Groof VOTB Mereveld, Utrecht, 21 april 2015.
Aanvullingswet bodem Afscheid van de Wbb: Overgangsrecht.
Wat is er gebeurd 26 november 2013 Erik Waeijen. Wat is er gebeurd.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Nieuwe hemelwaterverordening Geldig voor bouwdossiers ingediend na !
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuur-bedrijven in Europa. Veiligheid heeft binnen Gasunie de hoogste prioriteit; het vormt de basis van onze.
Hergebruik|29 oktober 2015 Hergebruik Workshop. Hergebruik| 29 oktober Hergebruik Archiefwet 1995 Artikel 2b. Hergebruik 1. Onder gebruik in de.
VD2 Advies Afdeling 6.4 Wet ruimtelijke ordening Presentatie raad gemeente Leudal 11 september 2012 T.J.E.A. van der Heijden, directeur VD2 Advies b.v.,
Toelichtingsnota: VOCL in het grond- water en geen bron op het KP Bart VANDENBOSSCHE Afdeling Milieupolitie en Bodem Departement Identificatie van verontreinigde.
Afval en LAP voor beginners
GRIP OP CALAMITEITEN Lastigheden die bestuursorganen en omgevingsdiensten ervaren bij inzet van handhavingsinstrumenten: Wie kan worden aangemerkt als.
Graven, saneren en toepassen Aanvullingsbesluit bodem Ow
Veranderopgave handhaving
Project Handvatten Omgevingsplan
MINISYMPOSIUM KWALITEIT VAN BREKEN
Bestek aanpassingen mei 2018
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
Afvalstof of grondstof? Introductie
Wat is de waterschapsverordening?
Transcript van de presentatie:

Ketentoezicht bodem achtergronden

1. Kaderrichtlijn afval (2008/98 / EG) De basis voor (ook de NL) gang van afvalzaken. Art. 2 lid 1 : Deze richtlijn is niet van toepassing op: Onder b: bodem (in situ) met inbegrip van niet-uitgegraven verontreinigde grond en duurzaam met de bodem verbonden gebouwen. onder c : niet-verontreinigde grond en ander van nature voorkomend materiaal, afgegraven bij bouwactiviteiten, indien vaststaat dat het materiaal in natuurlijke staat zal worden hergebruikt voor bouwdoeleinden op de locatie waar het werd afgegraven. Hieruit volgt dat niet uitgegraven (al dan niet verontreinigde) bodem geen afvalstof is én dat voor bouwactiviteiten afgegraven (al dan niet verontreinigde) grond die van een locatie wordt afgevoerd een afvalstof is ! Alleen zand / grind uit winning is als product te zien.

2. Landelijk Afval beheersPlan 2 (LAP2) De NL vertaling van de richtlijn. Sectorplan 39 Verontreinigde grond De minimumstandaard voor be- en verwerken van grond is nuttige toepassing volgens de normen die zijn vastgelegd voor het betreffende toepassingsgebied en binnen de kaders van het beleidskader.

3. Schematische weergave van de wet- regelvolgorde. Kaderrichtlijn afvalstoffen 2008 / 98 / EG in het LAP2 al “vertaald” tevens van belang sectorplan 39 verontreinigde grond. Wet milieubeheer (Wm) Definieert afvalstof Wet bodembescherming (Wbb) Besluit Bodemkwaliteit (Bbk) Regeling bodemkwaliteit (Rbk) Geeft regels voor de afgifte van afvalstoffen en de vergunningverlening voor be- en verwerken van afvalstoffen. Daarnaast maakt het de aanwijzing van werkzaamheden mogelijk. Maakt AmvB’s mogelijk tbv eisen die te stellen zijn aan mogelijk bodembedreigende activiteiten/ werkzaamheden én draagt zorgplicht voor de bodem op aan ieder! (art.13) AmvB voor toepassen van bouwstoffen, grond of baggerspecie én voor aanvraag + besluit tot erkenning van personen of instellingen voor bepaalde werkzaamheden. Daarnaast stelt het verboden en verplichtingen Wijst o.a. de werkzaamheden aan waarvoor erkenning noodzakelijk is !!!

4. Het Besluit bodemkwaliteit Hoofdstuk 2 afdeling 2: verboden en verplichtingen. -art. 15: verbod op uitvoeren werkzaamheden zonder erkenning (alleen de in art 2.1 van de Regeling aangewezen!). -Art. 16: verbod gebruik onbetrouwbare resultaten van werkzaamheden. -Art. 17: regelt functiescheiding (werkzaamheid zakelijk recht/ binding) -Art. 18: verbod op uitvoeren werkzaamheid in strijd met normdocument. -Art. 28: verbod op vervaardigen, invoeren, ter beschikking stellen toepassen van bouwstoffen zonder erkende kwaliteitsverklaring. -Art. 23 geeft de specifieke bestuurlijke sanctiemogelijkheden weer. Daarnaast gelden nog de algemene sanctiemogelijkheden obv Wm, Wabo en Awb (LOD en LOBestuursdwang)

Hoofdstuk 3: Bouwstoffen. Bbk geldt niet; - voor toepassing binnen een gebouw - als de douaneregeling van toepassing is - tijdelijke uitplaatsing Art. 33: Degene die een bouwstof toepast draagt zorg voor dat die bouwstof: a.Niet met de bodem wordt vermengd b.Kan worden verwijderd; en c.Wordt verwijderd als het niet meer functioneel is TENZIJ het verwijderen leidt tot een grotere aantasting van de bodem of het opp.water dan niet verwijderen

Hoofdstuk 4 grond en baggerspecie Max. 20% bodemvreemd materiaal De toepassing moet: -functioneel zijn -een nuttige toepassing zijn De kwaliteit blijkt uit een milieuhygiënische verklaring (niet noodzakelijk voor particulier én landbouwbedrijf voor toepassing op eigen perceel met vergelijkbaar gewas)

Hoofdstuk 4 afd. 2 Toetsingskaders voor toepassen van grond en baggerspecie: Gebiedsspecifiek (bij besluit door gemeenteraad / minister V&W) de kwaliteit kan dan ook boven Interventiewaarde liggen. Generiek, de gemeente stelt een bodemfunctieklasse vast op een kaart óf de kwaliteit mag de achtergrond waarde niet overschrijden.

Grootschalige toepassingen Volume minimaal 5000 m 3 Minimaal 2 meter dik, uitgezonderd wegen en spoorwegen = 0,5 meter Moet voldoen aan maximale emissiewaarden Maximaal klasse industrie bij droge toepassing Maximaal industrie of interventiewaarde bij natte toepassing (leeflaag vereist).

Regeling bodemkwaliteit werkzaamheden aan waarvoor certificaat / erkenning nodig is. verkrijging van een erkenning / certificaat. Wijst de te hanteren normdocumenten BRL/VKB/NEN enz. aan. Regelt op welke wijze bouwstofkarakter moet worden bepaald. Partijkeuring en fabrikant-eigenverklaring zijn mogelijk. Geeft de toetsingskaders aan.

15 september KETENTOEZICHT Het maakt voor een ketenonderzoek NIET uit waar je de keten “in duikt”. Start sanering depotvorming Opslag bij derden Be- verwerking Samenvoeging met andere partijen Nuttige toepassing of definitieve verwijdering transport

Ketentoezicht alleen samen staan we sterk Zoals uit de vorige dia blijkt kunnen er vele spelers zijn in de keten en ligt de keten meestal niet binnen het eigen ambtsgebied. Voor uitvoeren van ketentoezicht moeten we soms collegae raadplegen. De Algemene wet bestuursrecht geeft heldere toezichtkaders en vooral bevoegdheden (H5). Voor ketentoezicht zijn 3 handvaten te geven: materiaalstroom formulierenstroom financiële stroom Juist de verbinding tussen deze stromen worden gevolgd met Administratief Toezicht

Uit de praktijk -Uit observaties bleek in een aantal gevallen dat een monsternemer niet het juiste aantal monsters had genomen. In het rapport van deze monsterneming stond dat er volgens de norm was gewerkt. -Na een monsterneming is geverifieerd of de boorgaten inderdaad waren gezet op de plaatsen waar deze stonden aangegeven op de kaart. Er werden 15 boorgaten gevonden. De monsternemer gaf toe onvoldoende boringen te hebben gezet. -De massabalans van een be-verwerker van grond gaf een absoluut scheef beeld (meer er uit dan er in). Bleek dat de vrachtauto’s soms half op de brug stonden. -Bij een grootschalige toepassing (1,2 miljoen m3) werd alleen AW 2000 grond toegepast zoals vergund. Het bedrag dat men ontving was €1,50 per ton.