Waarom? Bevoegdheid, bekwaamheid en doorgaande professionele ontwikkeling zijn het fundament onder de kwaliteit van de beroepsuitoefening. Een professionele.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Docentprofessionalisering
Advertisements

Kan ik al in het beroepsregister?
In gesprek over het schoolleidersregister VO
Basispresentatie MBO Raad / Btg GDW Schooljaar
Samen opleiden in en met het werkveld
Kwaliteitsregistratie voor verpleegkundigen, hoe en Waarom?
Beter presteren door Leuker Leren Meer Leertijd of Betere Leertijd? Joseph Kessels 30 oktober 2013 Rotterdam.
Constructies Een doe-les voor groep 7 Techniek.
Onderwijs - arbeidsmarkt Onderwijsarbeidsmarkt Freddy Weima.
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Nodig: passie in kennis en kunde, medewerkers en Learning by innovation.
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
woensdag 4 juni 2014 Landelijke Dag van het Platform vmbo Bouwen, Wonen en Interieur Locatie: B&I park Harderwijk.
Samen met ouders aan het werk!
De weg naar de competente docent
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Een kijkje in de keuken wie het maakten het register Wie zijn wij.
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
ICT gebruik bij docenten Darco Jansen
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar. INHOUD 1.Uitgangspunten en focus RdMC bij professionalisering 2.Inhoudelijke aspecten vraagsturing 3.Criteria.
Begeleiding op SintLucas en de eindhovense school
Professionele ruimte versus verantwoordingsdruk Levenslang leren Faciliteren van leren Vertrouwen in de lerarenopleidingen De toekomst? Dilemma’s ten aanzien.
Lerarenopleiders beroepsstandaard beroepsregistratie Ko Melief
Een KRACHTige opleiding voor leerKRACHTEN Marco Snoek VELON-congres 2008 Wat betekenen de rapporten van Rinnooy Kan en de Onderwijsraad voor het curriculum.
De onderwijs coöperatie De Onderwijscoöperatie is er van, voor en door de leraar. Daarom werkt de Onderwijscoöperatie samen met de mensen die zij vertegenwoordigt:
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
De Beroepscode, kompas voor de professional in het CJG
Formatief toetsen en differentiatie: ideaal en/of werkelijkheid? Nienke Nieveen miniconferentie "Formatief toetsen” Heerlen, 26 maart 2013.
Wat is effectieve nascholing
Lerarenregister en Beroepskwaliteit
KVLO Register in de praktijk SBL Hilde Bax.
Doorbraak in professionalisering HPBO-project
De veranderende rol van de leraar Workshop Leo Lenssen 28 januari 2009
ICT in onderwijs: We moeten vaart maken!
Excellente Zorg Brigitte de Brouwer Beleidsmedewerker V&VN
Voortgangsgesprek fase 1
Landelijke ontwikkeling professionalisering MBO Myriam Lieskamp beleidsmedewerker CNV Onderwijs Master HRM Myriam Lieskamp is beleidsmedewerker bij.
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Marjan van Hof & Lineke Bos
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Functiemix in de Aloysiusstichting Voorhout, 23 maart 2010 Piet-Hein Mees Marjan van Hof.
Sense de Groot Reiziger in onderwijs. Sense de Groot Reiziger in onderwijs.
De leerling of stagiaire in beweging!
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Actieplan Beter Presteren: opbrengstgericht en ambitieus Henk den Boer Coördinerend inspecteur vo Masterclass Amersfoort 17 januari 2012.
Fotoalbum door INHOLLAND Beroepsregistratie sociaal werk Karin Kleine Esther Prins.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Leren van professionals Workshop miniconferentie OU, 28 mei 2010 Kitty Kwakman Hogeschool Zuyd Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Scholen en culturele aanbieders in gesprek Filmpje.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Bevordering bekwaamheid ouders: gezinsbegeleiding.
Partners Programma Professionalisering Jeugdhulp en Jeugdbescherming
Professionalisering Sociaal Werk
De rol van de V&VN bij het onderwijs, onderzoek, praktijk en beleidsontwikkeling van de verpleegkundige beroepsuitoefening.  
Wet BIG ?.
Het project Begeleiding Startende Leraren
NVOR VARO Voorjaarssymposium 16 maart 2017
Van startbekwaam naar …..
Lerarentekort 6 september 2017.
Professionele ontwikkeling
Onderwijzen door leren
Op weg naar 2020: beroepsprofielen en functiedifferentiatie
Medezeggenschap? Ook voor u!
Kwaliteitszorg les 3.
Medezeggenschap? Ook voor u!
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Transcript van de presentatie:

Waarom? Bevoegdheid, bekwaamheid en doorgaande professionele ontwikkeling zijn het fundament onder de kwaliteit van de beroepsuitoefening. Een professionele beroepsgroep bewaakt die kwaliteit. Registerleraar.nl is het instrument daarvoor. Bevoegdheid, bekwaamheid en doorgaande professionele ontwikkeling zijn het fundament onder de kwaliteit van de beroepsuitoefening. Je kunt niet iets bouwen zonder fundament. Een professionele beroepsgroep bewaakt die kwaliteit. Registerleraar.nl is het instrument om de professionele ontwikkeling inzichtelijk te maken.

Twee zijden van de munt Professional neemt verantwoordelijkheid Professional legt verantwoording af De registerleraar laat zien dat hij bevoegd en bekwaam is en daadwerkelijk investeert in zijn professionele ontwikkeling. Het register toont de twee zijden van de munt: Je neemt zelf verantwoordelijkheid door daadwerkelijk in je professionele ontwikkeling te investeren. Door dat inzichtelijk te maken in regsiterleraar.nl leg je daarover ook verantwoording af aan de beroepsgroep. De inschrijving in het register is zichtbaar voor ouders en scholen en daarmee laat je dus publiekelijk zien dat je bevoegd en bekwaam bent en daadwerkelijk investeert in je professionele ontwikkeling. Als ouder kun je alleen zien of een leraar is geregistreerd. Tot 2013 zien de scholen hetzelfde als wat de ouders zien. Daarna krijgen leraren de mogelijkheid om ook het overzicht van hun activiteiten voor de school zichtbaar te maken. Ook wordt het voor de leraar mogelijk zijn gegevens te exporteren. Momenteel wordt onderzocht of en hoe het register betekenisvol kan zijn voor het personeelsbeleid van de school. Dit wordt gedaan d.m.v. pilots in samenwerking met de sectorraden.

Register als instrument voor de leraar Trots op beroep. Zeggenschap over eigen professionele ontwikkeling en hulpmiddel bij de vormgeving daaraan. Invloed op kwaliteit van de eigen professionele ontwikkeling. Het register biedt je de mogelijkheid om publiekelijk te laten zien dat je trots bent op je beroep en dat je sturing geeft aan je eigen professionele ontwikkeling. Door in te schrijven in het register laat je zien dat je als leraar voor kwaliteit gaat! Registerleraar.nl ontslaat scholen niet van de verplichting de bekwaamheidsdossiers op orde te hebben. Het portfolio van de leraar in het register is geen POP, maar kan daar wel voor gebruikt worden. De leraar kan namelijk ook voorgenomen activiteiten opnemen in zijn portfolio en die later voltooien en evalueren.

Hoe werkt het? Registratie: bevoegd, bekwaam en met aanstelling als leraar. Herregistratie op basis van professionele ontwikkeling. Na verloop van tijd: Bevorderen van investering in professionele ontwikkeling; Invloed op kwaliteit van voorzieningen; Zeggenschap over de agenda voor professionele ontwikkeling. Hoe werkt het register eigenlijk? Allereerst registreren: dit kan als je een gevoegd leraar bent, met een werkomvang van minimaal 0,2 fte. De vierjaarlijkse herregistratie gebeurt op basis van daadwerkelijke investering van tenminste 160 uur (meer mag, graag zelfs) in professionele ontwikkeling die inhoudelijk aan de eisen voldoet (tenminste 100 uur vakinhoudelijk en pedagogisch-didactisch en in het VO minimaal 40 uur daarvan vakinhoudelijk). Het register maakt investering in professionele ontwikkeling noodzakelijk zowel voor jouzelf als voor je school. ; Door controle op en waardering van het aanbod, wordt de Invloed op kwaliteit van dit aanbod vergroot. Doordat je ontwikkeling inzichtelijk is gemaakt, krijg je meer zeggenschap over je professionele ontwikkeling en hoe je deze invult.

Criteria voor registratie De juiste bevoegdheid voor de sector Een dienstverband van tenminste 0,2 fte als leraar of ZZP’er of invaller Werkloos maar werkzoekend is in het onderwijs. Uit het reglement: Inschrijving in registerleraar.nl staat open voor de leraar die:  in het bezit is van een erkend diploma dat de bevoegdheid verleent tot het geven van onderwijs én;  als leraar werkt in een dienstverband met een omvang van ten minste 332 uur op jaarbasis (0,2 fte) of;  niet als leraar in een dienstverband werkt, maar als zelfstandige (zzp’er), op basis van een 0‐uur contract of als invaller die aantoonbaar kan maken ten minste 332 uur op jaarbasis (0,2 fte) te werken of;  een bevoegde werkzoekende leraar is die in de achterliggende periode van vier jaar ten minste 1328 uur (4 x 332 uur) als leraar werkzaam is geweest.

Criteria voor herregistratie Tenminste 160 uur per 4 jaar aan professionele ontwikkeling. Tenminste 100 uur in de kern van het beroep en in vo tenminste 40 uur vakinhoudelijk. Voor herregistratie kom je in aanmerking als: Je aantoonbaar tenminste 160 uur per 4 jaar aan je professionele ontwikkeling hebt gewerkt; Dit kan zijn dat je gewerkt hebt aan het ontwikkelen van je eigen bekwaamheid, de onderwijskwaliteit van je school, of bij hebt gedragen aan de ontwikkeling van de beroepsgroep. Van de 160 uur moet tenminste 100 uur in de kern van het beroep geïnvesteerd zijn. Binnen het vo moet je tenminste 40 uur vakspecifiek geïnvesteerd hebben.

Activiteiten voor in de portfolio Activiteiten kunnen betrekking hebben op: Vakinhoudelijke bekwaamheid Pedagogisch-didactische bekwaamheid Algemeen professioneel handelen Onderwijskundige ontwikkelingen in de school Ontwikkelen van de beroepsgroep Deze indeling komt rechtstreeks voort uit de herijkte bekwaamheidseisen

Vragen? Iemand nog vragen?