Topic 1: Strategisch Pessimisme. Nabijheid verhoogt verlangen… NuLater Fysieke Nabijheid Temporele Nabijheid Sociale Nabijheid.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Funkties moderne verzorgingsstaat; • -zorgen • -verheffen • -verbinden • -verzekeren.
Advertisements

Analyse van incidenten
Anticiperen op de uitval onder studenten Daphne Hijzen Juliette Hoogeveen
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
Vrij verkeer van werknemers
Overgewicht en lage SES Oost-Groningen
Lespakket Vrijheidsbeperking Les 2: Zorg voor vrijheid
Duurzaam mobiliteitsbeleid Jan Cornillie, Adjunct-Kabinetschef van de Vlaamse minister van Mobiliteit 9 november 2007.
Brainstormbijeenkomst Preventie overgewicht op Texel
WMO Praat mee!.
Antibioticaresistentie in de veehouderij
van privaat naar publiek Johan G. Hakkenberg Algemeen directeur RDW.
achtergronden Letty Aarts 3 maart 2006 Theoretische achtergronden Letty Aarts.
Het jonge kind, VVE en doorgaande lijn Waar gaan we heen? OKE wet Beleidsplan VVE “en nu is het OKE” Ombuigingsbesluit peuterspeelzalen Kwaliteitseisen.
Welkom.
Divera TWISK SWOV - Nederland
Over hondenpoep en hangjongeren.
Gezonde leefomgeving Hoe wordt de wijk een gezonde leefomgeving in een krachtige stad?
Ouderavond Alcohol, roken en opvoeding
Vechtscheidingen en partnergeweld
Casuswerk Bachelor Maatschappelijke Veiligheid.
Van diagnose naar etiket Discussiemiddag 19 juni 2013 Centrum voor Ethiek 1.
“Positief op weg” Positive Drive & Fietsberaad Breda, 13 juni 2013.
Individuele Leerlingenmobiliteit Comenius Monitoringdag 4 mei 2011, Alden Biesen.
Aanpassing GEP’s voor de Rijkswateren
Godfried Engbersen (EUR) VerduS-Conferentie Amsterdam, 19 November 2012 Bestuurlijke implicaties van de nieuwe arbeidsmigratie.
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Health promotion for a multi-ethnic population Presentatie op basis van promotie- onderzoek van Marieke Hartman Karien Stronks Sociale Geneeskunde, AMC/UvA.
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Fred Wegman - Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Rotterdam, 22 april 2010 Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Prof. Fred Wegman Stichting.
Terug onder begeleiding Aard en omvang van de vrijwillige nazorg aan 18+ PIJ’ers Katrien de Vaan Den Haag,
 Klachten van ouders/verzorgers bij OR van school  Klachten van buurtbewoners bij de schoolleiding  Zorgen bij ouders/verzorgers over verkeersveiligheid.
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
Monitor Leefbaarheid en Veiligheid 2009
Sociale veiligheid in scholen 05/10/2010 Omkadering traject nulmeting
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Project Jongeren en Rouw Rouwbegeleiding voor en door jongeren.
‘Veilig en duurzaam naar school’ Project mobiliteit 2008 Gemeente Destelbergen - Heusden.
Bekendheid met ‘Veiligheidshuis’?
Het blijft toch je vader of moeder?! Lucia Tielen, 29 maart 2007 Portret van een jongere Kenmerken Behoeften, wensen Systematische aanpak.
ZOA zorgt ervoor dat: Kinderen naar school kunnen Mensen schoon (drink)water hebben Er meer voedsel komt door landbouw projecten Ondersteun het werk van.
Intensieve gedragstherapie aan jonge kinderen met een autismespectrumstoornis in kinderdagcentra Sarah Dewitte 1 BaTPa.
WELKOM. Evaluatie schooljaar Veilig Honk adressen in Halderberge Nu : 22 adressen (was: 24) Binnenkort : 1 nieuw adres erbij in Bosschenhoofd.
“Ja, maar dat is gewoon mijn mening!”
STUDIEDAG VERKEERS- EN MOBILITEITSEDUCATIE Workshopsessie Peer pressure 14 januari 2014 Provincie Limburg & Departement MOW Vlaanderen.
Presentatie: het wat en waarom van het Brabants VerkeersveiligheidsLabel.
De wens om ouder te zijn en het belang van kinderen Altrecht Preventie Jeugd Altrecht SPB Utrecht Altrecht Kind Jeugd en gezin.
De Seniorenraad -Opgericht op 20 maart 1998 Doel van de stichting -Het behartigen van de belangen van alle ouderen van Gemert-Bakel.
Alcohol, roken en opvoeding
Verkeersveilige Schoolomgeving
De domeinen & Niveau bij ABB.
Competentiegebied 2 Ouders en opvoeders ondersteunen bij opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind.
Reflectiedag Verenigingen voor Verkeersveiligheid, Komimo 15/06/2010 Wat na een verkeersongeval? door Astrid Rubbens, Rondpunt.
ENQUETE VERKEERSVEILIGHEID VEILIG NAAR SCHOOL IN AALST Ouderraad SJC, hier vertegenwoordigd door Wencelaus Mertens, voorzitter Jo Vandenbossche, lid
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Dit is Dorcas Dorcas is een christelijke hulporganisatie die mensen in Oost-Europa, het Midden-Oosten en Afrika helpt die door grote armoede,
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
Veilig Verkeer Landerd Verkeer: een zaak van levensbelang Presentatie VR 6 maart 2012.
Westfriezen Hoe gaan wij de club nog mooier maken? Jeugdbeleid
Carla Kolner, graduate UvH, Inholland 4 mei 2017
Wat is DRAMA??.
Fysiotherapie in de Palliatieve Zorg
DIRECT • RELEVANT • RESULTAAT
? Wie zijn dat? Ik weet het niet.  Ik VRAAG het. 2, 3, 4 personen.
Overzicht modules CKG Glorieux
Overzicht modules CKG Glorieux
« Noodzaak is de moeder van de uitvindingen»
Transcript van de presentatie:

Topic 1: Strategisch Pessimisme

Nabijheid verhoogt verlangen… NuLater Fysieke Nabijheid Temporele Nabijheid Sociale Nabijheid

Referentiepuntmodel Hoch en Loewenstein JCR 1991  Dunne lijn: Basistoestand  Dikke lijn: Wens is opgewekt door nabijheid  Wens  Mentale aanpassing aan het bezit  Mensen zijn verliesavers  Mentaal bezit verhoogt verlangen

Vraag: Is het referentiepuntmodel ook geldig aan de andere zijde van de grafiek?  Een groot deel van de pijn reeds verwerkt bij het effectief ontvangen van de boete MAAR ook een deel van de hoop verdwijnt  Toch: Altijd het ergste verwachten, zou mensen dan het gelukkigst moeten maken Loont ‘Strategisch Pessimisme’ ?

Topic 2: Verkeersveiligheid bij kinderen

Problematiek Veel jonge verkeersslachtoffers –18500 jonge verkeersdoden in 27 EU landen gedurende afgelopen 10 jaar (ETSC, 2009) –België gerankt op schamele 17 de plaats (ETSC, 2009) Nochtans veel aandacht voor preventie –Bewustmakingscampagnes, zone 30 + infrastructurele maatregelen, fluovestje + fietshelm, etc. –Verkeersonderwijs in scholen, “het grote basisschoolspel”, etc.

Voorkomen beter dan genezen (Steenberghen, 2010) Door beperkte autonomie leren jonge kinderen niet hoe zich op een veilige manier te verplaatsen Vroege deelname van kinderen aan het verkeer => ontwikkeling tot vaardige verkeersdeelnemers Noodzaak verkeersinfrastructuur ter ondersteuning van autonoom én veilig gedrag “Zelfverklarende” en “vergevingsgezinde” infrastructuur

Het eigen kunnen Label ter bevordering van milieuvriendelijk gedrag (Cornelissen et al., 2007) Uitoefenen van zelfcontrole ondersteunt latere zelfcontrole in gelijkaardig domein (Dewitte et al., 2009) Visuele aandacht ter ondersteuning van gedrag bij kinderen (Schrevens, 2010)