Arrangeren in het mbo met behulp van IVO

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Ouderavond • Informatie over passend onderwijs • Informatie over de MR door Arno Derkman • Informatie over de OR door Claudia Pleijhuis • Ouders.
Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
VOORLICHTING voor OUDERS najaar 2013
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
De Zevensprong APRIL De Zevensprong.
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Werken naar onderwijsbehoeften
Passend onderwijs SWV VO Utrecht en Vechtstreek April 2012.
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Samenwerken aan veranderend passend onderwijs
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
passend onderwijs en zorgplicht
Hans Everhardt – MBO Groningen
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
ondersteuningsprofielen PPO Rotterdam
Passend onderwijs en cluster 2 Afstemming en samenwerking
Samenwerkingsverband VO 23-02
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
Passend Onderwijs Zorg in en om de school
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Werkconferentie 4 april 2013
Medezeggenschap Samenwerkingsverband passend onderwijs
Uitganspunten passend onderwijs
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Ex Examenprofiel als maatvoering
De kern van het arrangeren
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
27 januari 2014 Handelingsgericht Arrangeren. HA 27 januari 2014 Programma Welkom Algemene inleiding Henk Büscher Presentatie Pilot a. Evalueren.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Handelingsgericht werken
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL In het kader van de wet Passend Onderwijs de Baas Coaching en Advisering (BCA)1.
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Wat is passend onderwijs?
TAC. 1.Voorzitter 2.Vertegenwoordiging primair onderwijs (sbao) 3.Vertegenwoordiging SO cluster 3 4.Vertegenwoordiging SO cluster 4 Per bespreking 5.Wisselende.
Doelen, ambities en werkwijze Passend Onderwijs
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Voorschoolse instellingen Haaksbergen & Hof van Twente
informatiebijeenkomst
Infobijeenkomst IB-ers & directies en ondersteuners scholen PMT
Werkzaamheden bovenschools GZ psycholoog i.o Schooljaar Informatieochtend SWV /
Toewijzing extra ondersteuning SWV VO 30.06
De kracht van samenwerking Passend Onderwijs in Beweging Ben Brinkman 22 mei 2014.
Decanendag Friesland Passend Onderwijs.
23 september 2014.
Basisondersteuning en Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Passend Onderwijs, MBO en cluster 2
Servicecentrum Studie en Beroep
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
Ambulante Begeleiding Tine Bruijne september 2015.
WELKOM! Kick-Off Passend Onderwijs SWV V(S)O uur Duiven, 23 oktober 2013.
Passend onderwijs Dominique van der Elst 7 oktober 2013.
Vergadering directieraad Samenwerkingsverband V(S)O februari 2014.
Geen rugzakjes meer, wat nu? Tine Bruijne Mirjam Moons.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
Roel Weener Besturen, scholen en docenten in SWV OP WEG.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
Passend onderwijs.
SWV Rijnstreek PO en Aanmelding/ doelgroep -Arrangementen -Ambulante Dienstverlening Gepke Spijkerman: Aanmeldpunt / CVO Esther Rijlaarsdam.
WELKOM CBO Meilân MR en GMR 8 juni 2017.
Versterk de Jobcoach IN de school
Transcript van de presentatie:

Arrangeren in het mbo met behulp van IVO Mei 2013 Alfons Timmerhuis Studiedag Platform Gehandicapten MBO M&O Groep

Passend onderwijs in het mbo Geen zorgplicht Geen cvi’s meer Wel wet Gelijke behandeling handicap en chronische ziekte Ondersteuningsaanbod met extra ondersteuningsvraag moet transparant worden geformuleerd en openbaar gemaakt Extra ondersteuning ook zichtbaar voor opleidingen of domein

Gevolgen voor het mbo Rugzakmiddelen in de lumpsum (niveau 2013-2014 ca. € 40 miljoen) Intake wordt nog belangrijker Is er een goede match tussen de deelnemer met extra ondersteuningsvraag en de opleiding? Informatieoverdracht vanuit voorliggend onderwijs wordt nog belangrijker Te bieden extra ondersteuning vastleggen in de onderwijsovereenkomst

Vooraf: hoeveel indicatiestelling willen we? Individuele toekenning en toekenning op grond van profiel opleiding werkt als communicerende vaten Dus: Toewijzen per leerling, óf: Toewijzen op grond van het ondersteuningsprofiel van de opleiding

Welke middelen kunnen toegekend worden? Oude lgf-middelen + VOA-gelden? + SMW-gelden? + andere landelijke projectgelden, bv. prestatiesubsidies VSV? + deel van de middelen die nu overkoepelend worden ingezet? + deel van de eigen middelen per opleiding?

Indiceren vanuit onderwijsbehoeften (IVO) Toepasbaar voor: Huidige leerlingen met een cluster 3 of 4 indicatie Andere leerlingen die ondersteuning vragen

IVO Loslaten van medisch model (labels) Denken in onderwijsbehoeften Mogelijkheden voor koppeling van ondersteuningsprofiel en toewijzing ondersteuning (basisprofiel!) Handelingsgerichte taal Verbinden met ontwikkeling opleiding, financiering en huisvesting M&O Groep

Toewijzing profielen: de vijf velden Hoeveelheid aandacht: tijd/handen Onderwijsmateriaal: beschikbaarheid van materialen (o.a. ringleiding) en aanpassingstijd (o.a. pictogrammen toevoegen) Fysieke omgeving: kenmerken (o.a. prikkelrijkheid/rust, tuin, verzorgingsruimte, time-out) Expertise: teamexpertise en individuele expertise Verwevenheid andere instanties: samenwerking met externen (o.a. jeugdzorg, revalidatiekliniek)

IVO-indicatiestelling: definitie IVO-indicatiestelling is het toekennen van (de middelen voor) de best passende voorzieningen op basis van de ondersteuningsbehoefte van de deelnemer Scholen gebruiken de toegekende voorzieningen om tot een passend arrangement voor de deelnemer te komen Een arrangement is de onderwijssituatie voor de deelnemer met inzet van de voorzieningen

De ‘match’ De onderwijsbehoeften op 5 velden én: Het onderwijsaanbod op 5 velden De match: past-passend arrangement er is geen passend aanbod voorhanden de onderwijsbehoefte is niet duidelijk M&O Groep

Ooa in het mbo Geen speciale voorzieningen beschikbaar Toekennen van arrangementen binnen ‘regulier onderwijs’ Wat kan de opleiding bieden? Wat heeft de deelnemer nog meer nodig? Vaak zijn de velden ‘extra handen/tijd’ en ‘expertise’ aan de orde

Nodig….. Goede afspraak over de basisondersteuning binnen alle opleidingen Wat bieden we allemaal op de 5 velden? Hoe voeren we de dialoog over deelnemer? Welke aanpassingen maken we binnen onze lessen?

Onderdeel ondersteuningsprofiel: onderwijsconcept opleiding In hoeverre biedt de manier van lesgeven/ stage-begeleiden/werk-begeleiden, ruimte aan verschillen tussen deelnemers? didactische ruimte docenten/begeleiders (mate van methodesturing?) mate van dialoog tussen docent/begeleider en deelnemer in de les/bij het werk reactieve of proactieve ondersteunende kolom

IVO-commissie in het mbo Bepaalt de beste match tussen de ondersteuningsbehoeften van de deelnemer en de opleiding met eventuele extra ondersteuning Werken met een ‘gesloten budget’ Systeem van gecontroleerd vertrouwen Indicatiecommissie samengesteld uit eigen mensen die de profielen van de opleidingen goed kennen

Voorlopig model: fase 1: voortraject bestaand dossier deelnemer/ betrokken opleiding/ (centrale)ondersteuningskolom bepalen onderwijsbehoefte externen deelnemer let op: onafhankelijkheid IVO cie leden t.o.v. centrale ondersteuningskolom

Fase 2: beoordeling IVO TRAJECT BEGELEIDING COMMISSIE deelnemer en opleiding let op: onafhankelijkheid IVO cie leden t.o.v. centrale ondersteuningskolom

Fase 3: uitkomst beoordeling IVO-commissie 1. match basisprofiel reguliere opl 2. match aanvullend arrangement 3. onderwijs- behoefte onduidelijk IVO-trajectbeg. overlegt met opleiding/deelnemer toewijzing: bepaling onderwijsbehoefte

Commissievergadering: stap 1 Onderwijsbehoefte in beeld Voldoende informatie? Eensluidend beeld bij de leden? Zo niet: nadere bepaling door trajectbegeleiding

Commissievergadering: stap 2 De commissie bepaalt het passende arrangement (het verhaal) Hoe ziet de situatie er uit waarin de deelnemer passend onderwijs volgt op een opleiding in de gewenste richting? Let op: veralgemeniseerde opleiding De eenvoudigste setting die voldoet is de beste

Commissievergadering: stap 3 Wat is er nodig voor dit arrangement? vwb het onderwijsconcept van de opleiding vwb de voorzieningen op de opleiding De 5 velden als kapstok

Commissievergadering: stap 4 Waar is de match te vinden? op de gewenste opleiding zonder verdere toewijzing op de gewenste opleiding met toewijzing van extra voorzieningen, te weten: …. niet op de gewenste opleiding, de volgende aspecten van het arrangement zijn niet te matchen: ……

Pilot IVO in het mbo (ROC Flevoland, ROC Leijgraaf) Flevoland afgesloten, Leijgraaf lopend, wellicht ook nog AOC Groenhorst Kennis van de opleidingen is van groot belang Niet te snel springen naar de oplossingen (stap 2 en 3 overslaan) In ontwikkeling: handreiking voor bepalen ondersteuningsprofiel van de opleiding en het vaststellen van onderwijsbehoeften (incl. model formulier i.s.m. ROC Rijn-Ijssel)

Pilotervaring: toewijzing arrangementen Toekennen aan deelnemers die nu geen rugzak hebben Geen toekenning voor alle bestaande rugzakken Toewijzen in een vroeg stadium (‘startarrangementen’) Omvang toewijzing kan regelmatig bescheidener dan nu Goed nadenken over hoe expertise speciaal onderwijs wordt ingezet

Pilotervaringen: arrangementen Observatie en onderzoek Startarrangement: intensief en korttijdelijk, gericht op deelnemer/docent/klasgenoten, voor een goede start Extra aandacht in de vorm van wekelijkse coachingsgesprekken Onderwijsmaterialen: breed (ELO, flexibel rooster, verlengen opleidingsduur, dispensatie op onderdelen) Ruimtelijke omgeving: verzorgingsruimte, rolstoeltoegankelijkheid Expertise: executieve functies (controlefuncties hersenen)

Op een rijtje…. Uitgaan van onderwijsbehoeften: dialoog over wat de leerling nodig heeft i.p.v. over deelnemer-kenmerken = arrangeren Koppeling aan ondersteuningsprofielen ‘Perverse prikkels’ eruit Kansen voor vermindering bureaucratie Budgetbeheerders hebben zeggenschap Belangrijk uitwerkingspunt: de verbinding met de intake!

vragen? M&O Groep