Pilots Ad-programma’s hogescholen – bve instellingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mei 2013 GOED VERKORT? over (ver)korte opleidingen in het HBO.
Advertisements

Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
L&B in het MBO.
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
Medezeggenschap en de Benchmark
Inhoud overlopen Mededeling VVKSO specifieke vragen bij de gip.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Opleidingsinfrastructuur
Welkom.
Associate degree als onderwijsinnovatie
Bijeenkomst ‘De verwevenheid tussen de boven- en onderwereld’ 21 mei 2008 WELKOM.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Van tweeluik naar driehoeken
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Workshop contentstrategie
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
De kracht van een driehoeksverbinding. Naar echt samen opleiden
Samenwerking werkveld - HAN
Functiebeschrijving godsdienst inspecteurs-adviseurs r. -k
Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van.
Van, voor én door het onderwijs.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Privatisering bouwtoezicht Rapport “De markt als toezichthouder”
StellingenStellingen 28 mei Veel kansen, veel mogelijkheden… maar we hebben het allemaal druk… Regie en ondersteuning is nodig.
Associate degree in Nederland : kwaliteitszorg en beoordeling programma’s Rik Belmans 8 november 2007 Date: 5/4/17.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Rotterdam Academy Rotterdam, 5 oktober 2010.
Ronde 5 van de Ad Hans Daale Leido. De Ad in ons land  Wat is de Ad  Koppeling aan NLQF  Eerste stap in het hbo – dus hoger onderwijs  MBO-4 / Ad.
Opbouw presentatie Schets Nederlands onderwijssysteem Wat vooraf ging
Associate degree en MBO-HBO
Leven lang leren Flexibel en op maat Judith Boschma.
Opbouw presentatie Kenmerken Ad
Associate degree Een stand van zaken Hans Daale NVS-NVL 11 oktober 2007.
Associate degree… en wat nu? Hans Daale Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Missie, visie, strategie & jaarplan
Kwaliteitszorg ● Huidige accreditatie (status)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
PROJECT HBO-SAM Vooronderzoek Disseminatie
Workshop Stem Welkom.
Een project van de Korengroep
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
Prestatiemeten Herald Immink 24 juni Prestatiemeten Herald Immink 24 juni 2014.
Het associatedegreeprogramma in de Beleidsregel doelmatigheid 2014
RSW 2007 Infoavond 14/12/2006. Agenda Datum RSW, thema, terrein Voorlopig programma Werkgroepjes Werkavonden Diversen / Indeling werkgroepjes.
RSW 2008 Infoavond 29/11/2007.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Nieuwe kwalificatiestructuur MBO
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Kwaliteitszorg HBO5-opleidingen. Vooraf Overleg binnen de CHO (kern + cel KZ) Overleg met HBO5-platform Over: – Werkwijze – Context van de HBO5-aanbieders.
Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december.
Examencommissies in accreditatiekader 6 juni 2011 Fred Mulder.
Leeruitkomsten, LOT en flexibilisering
Wat de associate degree kan betekenen voor de doorstroom van mbo naar hbo Dynamiek in de doorstroom - 20 maart
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Toelichting aanvraagprocedure
Transcript van de presentatie:

Pilots Ad-programma’s hogescholen – bve instellingen Ann van Neygen en Henri Ponds 21 april 2010

Inleiding Korte historie c.q. context Opzet beoordelingsproces Korte pauze Beoordelingsprotocol Informatiedossier NVAO – pilots Ad-programma’s hogescholen – bve instellingen - 2010

Korte historie c.q. context Focus op aanvraagbehandeling NVAO 2005: Opdracht van de staatssecretaris Beoordelingsprotocol (met koepels, VBI’s, Vlaamse overheid en werkgevers) Rondes in 2005, 2006 (2) en 2008 (alleen LO) NVAO - pilots Ad-programma’s hogescholen – bve instellingen - 2010

Korte historie c.q. context - 2 Inhoudelijke eisen o.a. Arbeidsmarktrelevantie Eigenstandig karakter Naadloze doorstroming in de hbo-bachelor Formele eisen o.a. Beoordeelde hbo-bachelor (240 ECTS) Verantwoording van Doelstellingen en Programma Opvolging gegeven aan de laatste visitatie NVAO - pilots Ad-programma’s hogescholen – bve instellingen - 2010

Opzet beoordelingsproces Vertreksituatie: een onbekend aantal aanvragen beoordelen in drie maanden (resp. 77, 19, 65 en 35) Consistente beoordeling als voorwaarde Vaste commissie met domeindeskundigen Drie beoordelaars vanuit verschillend perspectief NVAO - pilots Ad-programma’s hogescholen – bve instellingen - 2010

Opzet beoordelingsproces - 2 Informatiedossier beoordeling en zo nodig aanvullende vragen In ronde 3 hoorzitting toegevoegd Een advies aan OCW als uitkomst NVAO - pilots Ad-programma’s hogescholen – bve instellingen - 2010

Ronde 4b Hogescholen en Instellingen bve verzorgen samen de ontwikkeling en uitvoering van het Ad-programma Onderwijsuitvoering ten dele buiten de bachelor Extra eisen aan de verantwoording van de kwaliteit NVAO - pilots Ad-programma’s hogescholen – bve instellingen - 2010

Opzet beoordelingsproces Het volledige beoordelingskader is van toepassing Inhoudelijke beoordeling Vaste commissie (VC) met domeindeskundigen – Doelstellingen en Programma Beoordeling samenwerking hogeschool – instel. bve VC/ Extern deskundigen – Inzet Personeel, Voorzieningen, Interne kwaliteitszorg en Condities voor continuïteit NVAO - pilots Ad-programma’s hogescholen – bve instellingen - 2010

Opzet beoordelingsproces - 2 Oordeel over het informatiedossier en eventueel vragen Bezoek aan de hogeschool door afvaardiging van de commissie en extern deskundigen De commissie stelt het advies op NVAO - pilots Ad-programma’s hogescholen – bve instellingen - 2010

Beoordelingsprotocol - algemeen Hogeschool als aanvragende en verantwoordelijke instelling: hogeschool voert de regie; Maar in samenwerking met een bve-instelling (samenwerkingsovereenkomst!); NVAO - pilots Ad-programma’s hogescholen – bve instellingen - 2010

Beoordelingsprotocol - algemeen Protocol = specifieke uitwerking van het accreditatiekader; Specifieke = uitwerking Ad-programma gericht en beoordeling samenwerking; Plantoetsing èn elementen van gerealiseerde kwaliteit. NVAO - pilots Ad-programma’s hogescholen – bve instellingen - 2010

Beoordelingsprotocol: 1. Doelstellingen Aantonen van de arbeidsmarktrelevantie in samenwerking met werkveld; Eindkwalificaties onderscheidend van die van mbo-4 en hbo-bachelor; Beroepsrollen en functies in het werkveld onderscheidend van die van mbo-4 en hbo-bachelor; NVAO - pilots Ad-programma’s hogescholen – bve instellingen - 2010

Beoordelingsprotocol: 2. Programma 2.1 Eisen hbo (Vak)kennis: literatuur en studiemateriaal; verschil met bachelor Beroepsvaardigheden; verschil met bachelor Inzicht bieden in de organisatie van het programma; wat gebeurt waar en door wie geleid? NVAO - pilots Ad-programma’s hogescholen – bve instellingen - 2010

Beoordelingsprotocol: 2. Programma 2.2 Relatie tussen doelstellingen en programma Inzichtelijk maken van de relatie tussen de leerdoelen van de programmaonderdelen en de eindkwalificaties; Het gezamenlijke programma dekt alle eindkwalificaties af. Afstemming vereist! NVAO - pilots Ad-programma’s hogescholen – bve instellingen - 2010

Beoordelingsprotocol: 2. Programma 2.3 Samenhang programma Vakinhoudelijk gedeelte van het curriculum en gedeelte in de beroepspraktijk verworven, vormen een geïntegreerd geheel; Samenhang tussen ‘bve-deel en hogeschooldeel’ Afsluitend onderdeel eigen aan het Ad-programma; Makkelijke doorstroom naar bachelor garanderen NVAO - pilots Ad-programma’s hogescholen – bve instellingen - 2010

Beoordelingsprotocol: 2. Programma 2.4 Studielast In het bijzonder de doorstroom van bve-instelling naar hogeschool mag geen drempel opwerpen 2.5. Instroom Alle studenten die aan wettelijke eisen voldoen (bekostigd) en mogelijk doelgroepbeleid (niet bekostigd) NVAO - pilots Ad-programma’s hogescholen – bve instellingen - 2010

Beoordelingsprotocol: 2. Programma 2.7 Afstemming vormgeving en inhoud van het programma 2.8 Beoordeling en toetsing Beschrijven indien wordt afgeweken van de bacheloropleiding; Werken vanuit eenzelfde opvatting en (toets)beleid NVAO - pilots Ad-programma’s hogescholen – bve instellingen - 2010

Beoordelingsprotocol: 3. Personeel Het docententeam is bekend en gekwalificeerd; Duidelijke afspraken over professionalisering Toekomst: gemeenschappelijke visie op professionalisering. Nu: aanzetten hiertoe. NVAO - pilots Ad-programma’s hogescholen – bve instellingen - 2010

Beoordelingsprotocol: 4. Voorzieningen Transparante, coherente afspraken tussen beide partijen over materiële voorzieningen, alsook over studiebegeleiding; De studenten ervaren dit ook. NVAO - pilots Ad-programma’s hogescholen – bve instellingen - 2010

Beoordelingsprotocol: 5. Interne kwaliteitszorg Er is sprake van geïntegreerde kwaliteitszorg voor het Ad-programma; Bij de evaluatie worden medewerkers, studenten en het beroepenveld actief betrokken. NVAO - pilots Ad-programma’s hogescholen – bve instellingen - 2010

Beoordelingsprotocol: 6. Condities van continuïteit Duidelijke afspraken over de financiële borging van het nieuwe Ad-programma; een student die start, krijgt de garantie dat hij zijn opleiding kan afmaken. NVAO - pilots Ad-programma’s hogescholen – bve instellingen - 2010

Informatiedossier: aandachtspunten Het kerndocument vormt de basis voor beoordeling; Bijlagen zijn ondersteunend aan en verhelderend voor het kerndocument; Oppassen voor een overvloed aan bijlagen; Dossier structureren volgens bijlage 3. NVAO - pilots Ad-programma’s hogescholen – bve instellingen - 2010

Aandachtspunten voor het bezoek Het bezoek vindt plaats op de hogeschool (bve-afgevaardigden aanwezig); In principe geen extra documenten nodig tenzij op uitdrukkelijke vraag van de deskundigen; Maximum 5 à 6 gesprekspartners per gesprek; Een gesprekspartner voert maar één gesprek; Gesprekken met: Bestuurlijk en inhoudelijk verantwoordelijken / Personeelsleden betrokken bij de uitvoering; Eén gesprek duurt ca. 1 uur. NVAO - pilots Ad-programma’s hogescholen – bve instellingen - 2010

Aandachtspunten voor het bezoek Vastleggen van datum van het bezoek gebeurt kort na het indienen van het dossier; Er is één bezoek per hogeschool; Duur van het bezoek is afhankelijk van aantal aanvragen per hogeschool; Programma wordt opgesteld i.s.m. contactpersoon NVAO; Op het einde van het bezoek is geen terugkoppeling voorzien. NVAO - pilots Ad-programma’s hogescholen – bve instellingen - 2010